۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
خودروها تا ۲ ماه آینده سه نرخی می شوند| قیمت وارداتی ها چند؟| در جنگ تحمیلی هم رکود این شکلی ندیدیم
رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفتگو با «بازار»:

خودروها تا ۲ ماه آینده سه نرخی می شوند| قیمت وارداتی ها چند؟| در جنگ تحمیلی هم رکود این شکلی ندیدیم

موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: در هر صورت عرضه خودرو در بورس مراحل اولیه خود را می گذراند، طی دو تا سه ماه آینده شاهد سه نرخی شدن خودروها در بازار خواهیم بود.  

بازار؛ گروه خودرو: چندی پیش رسانه بازار مصاحبه ای با سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران منتشر کرد، پس از انتشار این گزارش، وزیر صمت اظهار نظری در خصوص عدم سه نرخی شدن خودروها داشت. از سویی یک گام تا واردات خودرو باقی مانده است و بسیاری از کارشناسان نسبت به آیین نامه اجرایی تدوین شده نقدهای فراوانی دارند.

بازار خودرو نیز با عرضه محصولات در بورس، نزول قیمت ها را به خود ندیده است و براساس پارامترهای بازار شاید انتظار افزایش قیمت ها دور از انتظار نباشد. توافق احتمالی برجام و لغو تحریم های ظالمانه نیز هر روز تاثیرات روانی فراوانی را در بازار ایجاد و هر لحظه رکورد حاکم در معاملات خودرویی را افزایش می دهد.

برای بررسی موضوعات مذکور با «سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران به گفتگو پرداختیم:


* باتوجه به زمزمه های توافق احتمالی برجام بازار خودرو از رکود خارج شده است؟

بازار خودرو در رکود به سر می برد و تاکنون چنین رکودی در دو دهه گذشته به جز دوران دفاع مقدس مشاهده نکرده بودم. خودروساز باید زیر قیمت خودرو در بازار محصول را عرضه کند تا رکود کاهش یابد.

خودروها تا ۲ ماه آینده سه نرخی می شوند| قیمت وارداتی ها چند؟| در جنگ تحمیلی هم رکود این شکلی ندیدیم


* نظر شما در خصوص عرضه خودرو در بورس چیست و آیا تاکنون تاثیر مثبت در بازار خودرو داشته است؟

عرضه خودرو به بورس نوعی طفره رفتن از مشکل عرضه و تقاضا است، افرادی با عرضه خودرو در بورس منتفع می شوند که زمان تحویل خودرو از جایگاه مشتری به سرعت تبدیل به فروشنده می شوند. بنابراین با عرضه خودرو در بورس هیچ تفاوتی ایجاد نشده است، دسترسی مشتریان به خودرو محدودتر نیز شده است.

اگر نیاز بازار ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است، خودروسازان باید ۶۰۰ هزار دستگاه تولید یا مونتاژ و عرضه کنند تا قیمت کاذب حذف شود. در این صورت دیگر تفاوتی ندارد که خودرو در بورس یا کارخانه به فروش برود، زیرا قیمت بازار در این شرایط شکسته می شود


* شما چندی پیش طی گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشتید که عرضه خودرو در بورس سبب سه نرخی شدن بهای آن می شود، پس از انتشار مصاحبه مذکور وزیر صمت مدعی شده که عرضه خودرو در بورس سبب سه نرخی شدن نمی شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

در هر صورت عرضه خودرو در بورس مراحل اولیه خود را می گذراند، طی دو تا سه ماه آینده شاهد خواهیم بود که مشتریان شرکت کرده در بورس محصولات خود را پس از تحویل دو ماهه به بازار عرضه خواهند کرد. زمانی که جایگاه مشتری به فروشنده تبدیل شود، قیمت کارخانه، قیمت مشتری و قیمت بازار در کنار یک دیگر قرار خواهد گرفت. فروش همه خودروها به بورس منتقل شده و باید دید که آیا مشتریان بورس واقعا مصرف کننده حقیقی هستند یا به واسطه دسترسی به منابع خاص فرصت طلبی برای فروش خودروهایشان را دارند. تمام این مشکلات به عدم تعادل عرضه و تقاضا بر می گردد، اگر نیاز بازار ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است، خودروسازان باید ۶۰۰ هزار دستگاه تولید یا مونتاژ و عرضه کنند تا قیمت کاذب حذف شود. در این صورت دیگر تفاوتی ندارد که خودرو در بورس یا کارخانه به فروش برود، زیرا قیمت بازار در این شرایط شکسته می شود.

خودروها تا ۲ ماه آینده سه نرخی می شوند| قیمت وارداتی ها چند؟| در جنگ تحمیلی هم رکود این شکلی ندیدیم


* باتوجه به عرضه خودروهای کامل از سوی خودروسازان قیمت ها در بازار کاهش نیافته است؟

قیمت ها در بازار چندان کاهش نیافته است، در شرایط فعلی مشتری در بازار برای خرید خودرو وجود دارد. اما به دلیل عدم کاهش قیمت خودروها مشتریان توان خرید ندارند. مشتریان در شرایط فعلی تصور دارند که احتمال دارد با توافق احتمالی برجام بازار به سمت کاهش قیمت حرکت کند. این واقعیت را باید پذیرفت که موضوع برجام تاثیر روانی فراوانی در بازار دارد.

هنوز جزییات آیین نامه از جمله تعرفه واردات مشخص نشده و نمی توانم اعلام کنم که محصولات ۱۰ یا ۲۰ هزار دلاری با چه بهایی به دست مشتریان می رسد


* به عنوان پرسش پایانی، نظر شما در خصوص واردات خودرو با توجه به آیین نامه فعلی چیست؟

هنوز جزییات آیین نامه از جمله تعرفه واردات مشخص نشده و نمی توانم اعلام کنم که محصولات ۱۰ یا ۲۰ هزار دلاری با چه بهایی به دست مشتریان می رسد. به طور مثال باید دید که آیا قیمت رنو مگان ۲۰۲۲ که در امارات حدود ۵۰۰ میلیون تومان است در کشور نیز همین خواهد شد؟ باید منتظر بود و دید که تعرفه ها چگونه خواهد بود.

کد خبر: ۱۷۳٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha