۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
 رفع مشکلات بخش کشاورزی و توسعه صادرات به حمایت همه‌جانبه نیاز دارد
رئیس اتاق ارومیه:

رفع مشکلات بخش کشاورزی و توسعه صادرات به حمایت همه‌جانبه نیاز دارد

رئیس اتاق ارومیه با اشاره به مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی و صادرات محصولات این حوزه، گفت: حمایت نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استانی و کشوری برای رفع مشکلات بخش کشاورزی و صادرات محصولات لازم است.

به گزارش بازار، حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است گفت: اقتصاد آذربایجان غربی مبتنی بر کشاورزی بوده و این استان بزرگ‌ترین کانون تولید سیب کشور است، ادامه داد: مسئولان لازم است با همفکری و تعامل لازم، زیرساخت‌های موردنیاز برای توسعه صادرات در استان فراهم شود.

انتظار در جلسه توسعه صادرات میز ملی سیب‌درختی کشور در اتاق ارومیه، از بالا بودن میزان بهره‌های بانکی انتقاد کرد و گفت: بانک کشاورزی کمترین تسهیلات را در اختیار استان قرار داده است که باید این موضوع بازنگری شود.

کاهش ضایعات کشاورزی با توسعه و به‌روزرسانی صنایع تبدیلی
در این نشست، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توجه به تولید محصولات مختلف از سیب‌درختی راهکاری برای کاهش ضایعات کشاورزی و افزایش درامد کشاورزان است.

جواد کرمی افزود: بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند در افزایش تولید محصولات متنوع از محصول سیب‌درختی مطلوب باشد.

وی ادامه داد: توجه به محصولات جایگزین این میوه و تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر نیز باید در اولویت کاری مسئولان استانی باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی، کشاورزی سنتی را چالشی برای استان بیان کرد و ادامه داد: با توجه به بالا بودن اشتغال‌زایی در این بخش توجه به رفع چالش‌ها در این حوزه باید بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود افزود: ضرورت توجه به محصولات کشاورزی و اشتغال ایجاد شده در این حوزه بیشتر از سایر بخش‌هاست.

معاون استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه لازم است از ظرفیت مرزها برای توسعه صادرات سیب استفاده شود ادامه داد: استان آذربایجان غربی به‌واسطه هم‌مرز بودن با سه کشور بهترین فرصت برای شناسایی بازار هدف و توسعه صادرات سیب را دارد که باید از این فرصت برای توسعه استان استفاده کرد.

کرمی بیان کرد: با راه‌اندازی مرز کیله سردشت می‌توان بازارهای بیشتری را به لیست بازارهای هدف صادراتی اضافه کرد.

ایران جزو ۶ کشور برتر تولید سیب در دنیاست
نایب‌رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: ایران جزو ۶ کشور برتر دنیا در تولید سیب در دنیاست که البته رقابت با کشورهای دیگر در راستای تأمین نیاز بازارهای هدف بسیار سخت است.

ناصر مرادی افزود: ایران در این مسیر، رقبای بسیار توانمندی نظیر چین، ایتالیا و آمریکا دارد که در زمینه تولیدات، سورتینگ و بازاریابی بسیار پیشرفته هستند.

وی اضافه کرد: این کشورهای رقیب در حالی به‌راحتی در حال صادرات تولیدات خود در قالب قانون تجارت جهانی هستند که تحریم‌های ظالمانه سیاسی بازگشت ارز حاصل از صادرات را برای تاجران ایرانی دشوار کرده است.

مرادی گفت: برکنار تمام چالش‌های موجود بخشنامه‌های متعدد نیز صادرکنندگان کشور را فلج کرده است.

لزوم بازنگری در سیاست بازگشت ارز برای محصولات کشاورزی
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز با اشاره به رقابتی بودن بازار محصولات کشاورزی در جهان گفت: سیاست‌های بازگشت ارز در کشور به‌ویژه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی مورد بازبینی قرار گرفته و لزوم ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این امر یک امر ضروری است.

بهنام تاج‌الدینی با اشاره به کاهش قدرت خرید در داخل کشور ضرورت ایجاد تسهیل در صادرات سیب‌درختی اشاره و گفت: یکی از دلایلی که این روزها در روند صادرات سیب‌درختی ایجاد مانع نموده تعلیق کارت‌های بازرگانی فعالین اقتصادی است که چندین سال در کشف بازارهای صادراتی هزینه نموده‌اند ولی با بخشنامه‌های غیرکارشناسی کارت‌های بازرگانی آنها تعلیق و باعث حذف آنها از بازار گردیده است.

تاج‌الدینی با اشاره به صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه گفت: عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی در صدور بخشنامه و آیین‌نامه‌ها باعث ایجاد اخلال در فعالیت صادرکنندگان در این چند سال شده که با توجه به تأکید قانون لازم است نظرات تشکل‌های بخش خصوصی در صدور بخشنامه‌ها اخذ گردد.

وی با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم در بحث بازگشت ارز حاصل صادرات افزود: لازم است فرصت چهارماهه بازگشت ارز برای بخش کشاورزی از چهار ماه به یک سال افزایش یافته تا صادرکنندگان بتوانند در بحث تهاتر موز و محصولات گرمسیری بتوانند تعهدات خود را در قبال دولت به انجام برسانند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه با اشاره به کمبود ناوگان یخچالی در کشور افزود: عدم وجود زیرساخت‌های لازم باعث از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی گردیده و عدم ثبات نرخ‌گذاری در این بخش توان رقابت را از صادرکنندگان داخلی محصولات کشاورزی از بین برده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ارومیه با اشاره به بحث استفاده از محصولات سالم و دارای گواهی سلامت در جهان افزود: به علت کمبود امکانات در بخش آزمایشگاه‌های مرجع امکان صدور گواهی سلامت برای محصول سیب‌درختی با مشکل مواجه بوده و لازم این امر در سریع‌ترین زمان ممکن مرتفع گردد.

وی با اشاره به ضعف در دیپلماسی اقتصادی گفت: استفاده از تعرفه‌های ترجیحی، اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای هدف و افزایش رایزنان بازرگانی در سفارتخانه‌های کشورمان از لازمه‌های تقویت دیپلماسی اقتصادی می‌باشند.

تاج‌الدینی در پایان با اشاره به بحث شاخص‌های بسته‌بندی محصولات کشاورزی گفت: هر استان دارای شرایط خاص اقلیمی بوده و لازم این شاخصه‌ها بر اساس امکانات بومی تدوین و بازبینی قرار گرفته تا همگان بتوانند از فرصت استفاده از مشوق‌های صادراتی استفاده نمایند.

کد خبر: ۱۷۳٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha