۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
امیدی به رونق بازار تا آخر سال نداشته باشید| دولت در ورود و ماندگاری مردم در بازار بورس ناکام بود
معاون مالی سابق حسابرسی کشور؛

امیدی به رونق بازار تا آخر سال نداشته باشید| دولت در ورود و ماندگاری مردم در بازار بورس ناکام بود

عبداله پور معاون مالی سابق حسابرسی کشور می‌گوید که بازار سرمایه به دلیل مشخص نبود پارامترهای تاثیرگذاری آن تا پایان سال کار خود را به همین منوال ادامه می‌دهد.

بازار؛ گروه بورس: معاون مالی سابق حسابرسی کشور با بیان اینکه وضعیت بازار سرمایه به یک آرامش نسبی رسیده می‌گوید که وضعیت این بازار تا پایان سال به همین منوال خواهد بود.
او می‌گوید که تصمیمات اتخاذ شده با تاخیر بوده و نتوانسته آن گونه که باید به بازار سرمایه رونق بدهد و همچنین دولت هم برای تشویق مردم جهت سرمایه گذاری در بازار سرمایه برنامه مشخص و مدونی ندارد.
در حال حاضر شاخص کل بازار بورس تهران روز یکشنبه ۱۳ شهریور ماه تقریبا بدون تغییر همچنان بر روی عدد ۱ میلیون ۴۲۶ هزار قرار دارد و شاخص کل هم وزن نیز با رشد حدود ۱۰۰۰ واحدی به ۴۰۸ هزار واحد رسید.
شاید مهمترین اثر توافق برجام رفع تحریم های بانکی و کسب درآمدهای حاصل از فروش نفت باشد که می تواند در بلند مدت برای صنایع مختلف اثرات مثبتی داشته باشد به خصوص برای صنایعی که دارای توان صادراتی بوده و رفع تحریم ها به درآمدهای ارزی آن اضافه می کند.

شاید مهمترین اثر توافق برجام رفع تحریم های بانکی و کسب درآمدهای حاصل از فروش نفت باشد که می تواند در بلند مدت برای صنایع مختلف تاثیرات مثبتی داشته باشد به خصوص صنایع که بحث صادرات دارند

دکتر محمد عبداله پور معاون سابق حسابرسی کشور در گفتگو با خبرگزاری بازار در مورد وضعیت کنونی بورس گفت: وضعیت بازار سرمایه در حال حاضر مناسب نیست. بازار سرمایه تابع شرایط و تصمیمات کلان می‌باشد که می‌توان  دو پارامتر نرخ بهره بانکی، سود بین بانک ها و نوسانات نرخ ارز را از مهمترین عوامل تاثیر گذار در رونق و یا عدم رونق بازار سرمایه دانست.
او در مورد اینکه آیا تصمیمات دولت توانسته شرایط بازار را بهبود ببخشد می‌گوید: می‌توان ادعا کرد که دولت در شرایط فعلی توانسته وضعیت بازار را حفظ کند، البته باید دقت کرد پارمترهای اصلی در بازار سرمایه، که بازیگران اصلی بازار محسوب می‌شوند و عمدتا شامل سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی است، به نحوی با خروج سرمایه از بازار به شدت تاثیرات منفی به جای گذاشته، بنابراین باید ترتیبی اتخاذ کرد که این حجم سرمایه خارج شده از بازار دوباره برگردد.
این استاد دانشگاه گفت: شاخص‌های کلان در وضعیت کلی اقتصاد دچار دستخوش تغییرات اساسی شده و لازم است در بخش‌های مختلف رونق ایجاد شود تا شاهد بهبود در این شاخص‌ها باشیم که به نظر می‌رسد در حال حاضر این امر سخت است چرا که شرایط برای بهبود شاخص های کلان اقتصاد کشور هنوز مهیا نشده به خصوص اصلی ترین موضوع در برگشت سرمایه اعتماد به این بازار است و برگشت  اعتماد از دست رفته بین جامعه سرمایه‌گذاران به این راحتی امکان پذیر نیست. که عوامل دیگری از جمله سایر بازارها از جمله بازار ارز، طلا و سکه و بازار بخش ساختمان نیز عوامل تحریک پذیری برای جهش ندارند. و بطور کلی در شرایط رکود تورمی بسر می بریم که علی رغم وجود تورم و افزایش هزینه های تولید، رونقی در بخش تولید و جانب تقاضا در بازارهای مختلف وجود ندارد.
عبداله پور می‌گوید که ما شاهد یک مدیریت منسجم و هماهنگ  در بازار سرمایه و بازار پولی در جهت هدایت سرمایه به بازار بورس نیستیم، که حداقل بتوانیم آثار و تبعات روانی و تبلیغاتی فضای موجود را مدیریت و کنترل نماییم.  بنابراین بازار سرمایه در حالت انفعال قرار دارد و در قبال سهامداران و سرمایه گذاران خود که در بازار در حضور دارند و یا خارج شدند، شاهد تصمیماتی هستیم که با تاخیر گرفته می‌شود که طبعتا اثراتش کم رنگ و بی اهمیت است.
بازار سرمایه که در بسیاری از کشورها به عنوان تابلوی اقتصاد از آن یاد می‌کند در حال حاضر در ایران وضعیت مشخصی ندارند و به نظر می‌رسد بخشی از وضعیت کنونی ناشی از مشخص نبودن برجام، کاهش و افزایش نرخ بهره بانکی و همچنین شرایط عمومی اقتصاد کشور باشد که در این مورد عبداله پور با تایید تاثیرات مثبت برجام بر وضعیت اقتصادی گفت: یکی از عوامل تاثیر گذار در این حوزه تصمیمات سیاسی در مورد برجام است که می‌تواند بر روی روابط اقتصادی ایران با کل دنیا و در نتیجه  مثبت شاخصهای اقتصادی تاثیرگذار باشد. شاید مهمترین اثر توافق برجام رفع تحریم های بانکی و کسب درآمدهای حاصل از فروش نفت باشد که می تواند در بلند مدت برای صنایع مختلف اثرات مثبتی داشته باشد به خصوص صنایعی  که بحث صادرات دارند که می‌توان به  شرکتهای پتروشیمی و نفتی اشاره کرد.
او در مورد سیاستهای بانک مرکزی درباره نرخ بهره بانکی گفت : سیاستهای کلی بانک مرکزی بر مدیریت و کنترل نرخ بهره می باشد ولی با توجه به اثرات سایر شاخص های کلان اقتصاد کشور بخصوص بازار پول چشم اندازی برای کاهش آن متصور نیست و تغییر بااهمیت و معناداری درسیاست های بانک مرکزی مشاهده نمی شود.
این استاد دانشگاه خروج پول حقیقی از بازار را عامل تعیین کننده دیگری در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود:  دولت نتوانسته برای تشویق مردم و ورود به بازار سرمایه برنامه مشخصی داشته باشد. تصمیمات دولت و شاخص‌های کلان اقتصادی هر دو بر روی بازار سرمایه تاثیر گذار هستند و اگر بازار سرمایه را یک تابلو از وضعیت کل کشور تلقی کنیم طبیعتا در بخش‌های شاخص های کلان با مشکلاتی روبه رو هستیم.

به گفته او وضعیت بازار تا اخر سال به همین منوال ادامه پیدا می‌کند، هر چند امیدوار بودیم که در زمان انتشار برگزاری مجامع اخبار و انتشار اخبار در مورد شرکت‌ها هم شاهد اتفاقات مثبتی باشیم ولی متاسفانه همین موضوع هم نتوانسته به رونق بازار سرمایه کمک کند.
همچنین عبداله پور می‌گوید: وضعیت بورس به یک آرامش نسبی رسیده البته بعد از تلاطم های سال گذشته و نسبت سهام تقریبا در همه صنایع به یک قیمت حداقلی رسیده است و شرایط مهیا است که دوباره وارد دوره رونق شود. طبیعتا اینها تایع شرایط عمومی اقتصادی کشور هم هست از این باب که پارامترهای اصلی تاثیر گذار بر بازار سرمایه مثل نرخ بهره بین بانکی، وضعیت نرخ ارز در کشور که در رشد سهام و قیمت آن در بازار سرمایه تاثیرات مهمی دارد، که در حال حاضر وضعیت مشخصی ندارد، بنابراین می توان نتیجه گرفت این وضعیت ادامه خواهد داشت و بازار سرمایه شاهد رکود نسبی در کل صنایع مختلف خواهد بود.
او می‌گوید: باید در شاخص های کلان اقتصادی تغییراتی اتفاق بیافتد تا در بازار سرمایه شاهد تغییرات باشیم.

کد خبر: ۱۷۳٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسینی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      اگر تعطیلش می کردند واقعا اعصاب همه راحت بود