۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
«میر» تأثیر تحریمها بر روسیه را کاهش می دهد| سوئیفت ابزار مهم غرب در تحریم است
استاد دانشگاه بوستون امریکا در گفتگو با بازار:

«میر» تأثیر تحریمها بر روسیه را کاهش می دهد| سوئیفت ابزار مهم غرب در تحریم است

«جفری کارلینر» معتقد است که سوئیفت نقش پررنگی در تحریم غرب علیه روسیه دارد زیرا به آمریکا و متحدانش اجازه داد روسیه را به دلیل حمله به اوکراین تحریم کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: تحریم‌های اقتصادی معمایی را برای موسسات برتون وودز (BWIs) ایجاد می‌کند. در حالی که تحریم ها اغلب به وضوح توجیه می شوند، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی -موسساتی که مسئولیت ثبات و توسعه مالی بین المللی را بر عهده دارند- در موقعیت پیچیده ای قرار می گیرند.

اهمیت روزافزون تحریم های اقتصادی بین المللی، موسسات برتون وودز را در موقعیت پیچیده ای قرار داده است. آنها باید در چارچوب محدودیت‌هایی که اعضای گروه هفت و اتحادیه اروپا تعیین می‌کنند، عمل کنند و در عین حال برای همه اعضای خود اعتبار داشته باشند و به مأموریت‌های اصلی نهادها پایبند باشند.

اخیراً در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، بانک جهانی همه برنامه‌های خود را در روسیه متوقف کرد و مقامات گروه هفت از بخش مهمی از نشست‌های بهاری صندوق بین‌المللی پول خارج شدند، زیرا مقام روسی شروع به صحبت در این نشست کرد.

با این وجود، کشورهای غیر غربی که نگران از دست دادن بالقوه دسترسی به خدمات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به دلیل تحریم‌های غرب هستند، ممکن است به دنبال نهادها و مکانیسم‌های جایگزین باشند تا خود را از چنین خطری ایمن کنند.

در این راستا خبرنگار بازار، گفتگویی با پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*یکی از ابزارهای کشورهای غربی و به ویژه آمریکا برای کنترل اقتصاد جهانی و تحت فشار قرار دادن مخالفان و دشمنان در عرصه بین المللی ایجاد مکانیسهای مالی، پولی و تجاری بعد از جنگ جهانی دوم بوده است که موسوم به نهادهای «برتون وودز» هستند. ارزیابی شما از کارکرد این نهادها و سازمانها چیست؟

موسسات برتون وودز صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی هستند. هدف اصلی صندوق بین المللی پول وام دادن کوتاه مدت به کشورهای دارای بحران مالی است. هدف اصلی بانک جهانی تامین مالی پروژه هایی است که توسعه اقتصادی بلندمدت را ترویج می کنند.

هر دو نهاد تحت سلطه ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای ثروتمند هستند. با رشد اقتصاد چین، موسساتی که این کشور ایجاد کرده است، مانند بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا و ابتکار یک کمربند یک جاده، جایگزین های مهمی برای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی خواهند شد. اما صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای سال‌های متمادی به اهمیت خود ادامه خواهند داد و مؤسسات جدید چینی در بیشتر موارد مانند مؤسسات برتون وودز عمل می‌کنند.

*یک نهاد تاثیرگذار در عرصه مبادلات مالی، سیستم سوئیفت بوده است که در تحریمهای اعمالی امریکا کارکرد وسیع دارد. نقش این نهاد در عرصه تحریمها را چگونه ارزیابی می کنید؟

سوئیفت به آمریکا و متحدانش اجازه داد روسیه را به دلیل حمله به اوکراین تحریم کنند. سوئیفت در این تحریم ها بسیار مهمتر از سازمان های برتون وودز بوده است.

*کشورهایی چون روسیه و چین با ایجاد کانالهای مستقل مالی درصدد دور زدن سوئیفت هستند. این تلاشها را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایجاد جایگزینی برای سوئیفت بسیار دشوار خواهد بود. اگرچه ممکن است برخی از تراکنش‌ها خارج از سوئیفت امکان‌پذیر باشد، اما بیشتر تراکنش‌ها از طریق شبکه‌ای انجام می‌شوند که شامل کشورهایی با بخش بسیار بزرگی از تولید ناخالص داخلی جهانی و حتی بخش بزرگ‌تری از بانک‌های بزرگ بین‌المللی است.

با این حال، با گذشت زمان، تراکنش‌هایی که بر حسب رنمینبی چین و شاید روپیه هند و روبل روسیه هستند، افزایش خواهد یافت. و این تراکنش ها ممکن است خارج از سوئیفت انجام شوند. اما این تغییر احتمالا کند خواهد بود. سوئیفت برای مدتی به تسلط خود بر معاملات مالی جهان ادامه خواهد داد و به ایالات متحده و متحدانش توانایی اعمال تحریم بر کشورهایی مانند روسیه را خواهد داد.

*روسیه به ویژه بعد از جنگ اوکراین درصدد گسترش سیستم مستقل مالی «میر» است. برخی کشورهای افریقایی از جمله انگولا هم برای پیوستن به آن در تلاش هستند. تصور می کنید این شیوه منجر به کاهش اثر تحریمهای امریکا روی روسیه بشود؟

سیستم مالی «میر» جایگزینی برای کارت های اعتباری آمریکایی مانند ویزا و مستر کارت ارائه می دهد. در روسیه، چندین کشور آسیای مرکزی، کوبا، ونزوئلا و احتمالاً به زودی در ایران و سریلانکا قابل استفاده است. رشد میر تأثیر تحریم های آمریکا بر روسیه را اندکی کاهش می دهد، اما جایگزینی برای سوئیفت نیست. این یک جایگزین برای کارت های اعتباری آمریکایی است، نه برای یک سیستم پرداخت بین المللی عظیم.

کد خبر: ۱۷۳٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha