۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
تبانی کارخانجات کشمش در سایه عدم حمایت دولت از انگورکاران| بی مهری وزارتخانه به محصولات باغی
بازار گزارش می دهد؛

تبانی کارخانجات کشمش در سایه عدم حمایت دولت از انگورکاران| بی مهری وزارتخانه به محصولات باغی

شورای قیمت گذاری می گوید خرید تضمینی انگور شدنی نیست و باغدار با کارخانه دار طرف است، اما کشاورزان میگویند در سایه سکوت دولت طی ۲سال گذشته، کارخانجات کشمش را با تبانی قیمت به پایین ترین حد رسانده اند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که بر اساس آنچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می گویند قرار بر این است که در هفته جاری قیمت خرید تضمینی محصولات استراتژیک از جمله گندم و برنج اعلام گردد، عطا هاشمی عضو شورای قیمت گذاری به خبرنگار بازار می گوید: سیاست شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی امسال بیشتر روی حول این محور می چرخد که به دلیل آثار تورمی خیلی روی افزایش قیمت تکیه نکنیم. منتها افزایش قیمت محصولی مانند گندم نسبت به سال گذشته مقداری به صورت افزایش قیمتی پول خواهد بود و مابقی به صورت یارانه کاشت، جایزه و غیره خواهد بود.

خرید تضمینی محصولات باغی شدنی نیست؛ عرضه و تقاضا بازار را تعیین می کند

با این وجود یکی از گلایه مندی های کشاورزان از شورای قیمت گذاری و دیگر مسئولان مربوطه این است که آنها تمام تمرکز خود را روی حمایت از محصولاتی همچون گندم و برنج گذاشته اند و محصولات دیگری همچون کلزا، کشمش، سیب زمینی و غیره چندان بهره ای از نگاه حمایتی دولتمردان و حتی تصمیم گیرندگان و نمایندگان کشاورزان در شورای قیمت گذاری نمی برند.

هاشمی در این خصوص به بازار می گوید: ما سالهای گذشته کاملا دلگیر بودیم و گلایه داشتیم مبنی بر اینکه برای محصولات ما صرفا بخش دولتی و بدون دخالت داشتن بخش خصوصی و تولیدکننده قیمت می گذاشتند و سیاست گذاری می کردند. با این وجود حرکت خوب مجلس، حاکمیت و وزارتخانه باعث شد که الان در قیمت گذاری بخش خصوص ۶ رای دارد و بخش دولتی ۳ رای دارد.

وی می افزاید: ما یکسری ملاحظاتی در این حوزه داریم و در خصوص محصولات استراتژیک مثل گندم، جو، نهاده های دامی و دانه های روغنی معتقدیم گلایه ای نیست و نهایت سعی و کوشش ما این است که یکی از چهار شاخصه قیمت گذاری یعنی «قیمت تمام شده، ارزش مبادلاتی، وارد کردن نرخ تورمی و قیمت جهانی» حتما اعمال شود و جای نگرانی برای کشاورزان نیست.

هاشمی ادامه داد: با این وجود در برخی محصولات مثل محصولات باغی خرید تضمینی جایی از اعراب ندارد(جایگاه قابل توجهی ندارد) و غالبا عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت این نوع محصولات در بازار است.

دولت، وزیر جهاد کشاورزی و حتی نمایندگان کمیسیون کشاورزی که خود را از جنس کشاورزان می دانند حرف انگورکاران و دیگر باغداران را نمی شنوند در حالی که سالها است می کارند و ضرر می دهند

این عضو شورای قیمت گذاری خاطر نشان کرد: از سوی دیگر روی دانه های روغنی مثل کلزا، دیگر محصولات مثل جو و محصولات استراتژیک هیچگونه مماشاتی نیست. در کنار اینکه در سایر محصولاتی نیز که شامل سیاست گذاری و قیمت گذاری می شود کشاورزان مطمئن باشند که در تمام زمینه ها نمایندگان شان که ما بخش خصوصی هستیم هیچ گونه اهمالی نخواهیم کرد و نمی گذاریم حقی از آنها ناحق شود.

بی توجهی دولت و تبانی کارخانجات کشمش در کاهش قیمت طی دو سال گذشته

بر اساس این گزارش، در برخی محصولات کشاورزی طی چند سال اخیر به دلیل اتفاقات مختلف علیرغم تولید بالا وضعیت بازار خوب نبوده است و به پایین ترین قیمت عرضه شده است. به طوری که در خصوص محصول کشمش علی رضوی کارشناس بخش و انگورکار به خبرنگار بازار می گوید: در حالی که فصل برداشت محصول انگور در مناطق مختلف در حال آغاز شدن و یا در میانه راه است، کشاورزان اشتیاق چندانی برای برداشت ندارند چرا که طی دو سال اخیر شاهد هستیم که با تبانی کارخانه داران و پایین آوردن شدید قیمت محصول، در نهایت دست باغدار به جایی بند نیست.

رضوی با بیان اینکه ما نسبت به عدم توجه دولت به این بخش علیرغم ضرر و زیان، گلایه مند هستیم، می افزاید: مساله اینجا است که دولت وضعیت را می بیند و بارها به وزارتخانه اعلام کرده ایم تولید کشمش دیگر برای ما صرفه ندارد به خصوص اینکه نهاده های تولید به شدت افزایش قیمت داشته است اما دولت و از جمله وزیر جهاد کشاورزی و حتی نمایندگان کمیسیون کشاورزی که خود را از جنس کشاورزان می دانند نیز گوش شان به این حرف ها بدهکار نیست.

وی تصریح کرد: ما مخالف حمایت و توجه ویژه دولت به گندمکاران یا برنج کاران کشور نیستیم اما آنچه مهم است این است که همه کشاورزان باید سهمی از بودجه ای که برای کسب رضایت مندی کشاورز صرف می شود تا تولید نخوابد داشته باشند.

رضوی ادامه داد: اینکه دولت نمی تواند برای محصول کشمش تولیدی ما در دیگر کشورها بازار سازی کند یک مساله است اما اینکه حتی در قالب تامین نهاده های تولید هم سعی در حمایت از انگورکاران و دیگر باغداران ندارد خود دردناکتر است. به نظر می رسد دولت و دولتمردان راه را گم کرده اند.

در مورد محصول انگور فقط کارخانه داران دخیل هستند و دولت نمی تواند ورود کند

در این راستا، هاشمی عضو شورای قیمت گذاری در پاسخ به این سوال که آیا در مورد محصولاتی مثل کشمش که مشمول خرید تضمینی نمی شوند اما کشاورز متضرر می شود، شورای قیمت گذاری می تواند اقدامی انجام دهد یا خیر می گوید: یکسری از محصولات داریم که مستقیما مورد استفاده قرار می گیرد مثل گندم که بلافاصه تبدیل به آرد می شود، در صنف و صنعت و خبازی مورد استفاده قرار می گیرد. اما برخی محصولات مثل انگور داریم که نیازمند فرآوری است و بنابراین کارخانجات روی این محصولات دخیل هستند.

نقش شورای قیمت گذاری، علاوه بر قیمت گذاری اتخاذ سیاست های حمایتی است و لذا حتی در محصولاتی که در قیمت گذاری آنها دست ما چندان باز نیست در اتخاذ سیاست های حمایتی از کشاورزان حمایت می شود

وی اظهار می دارد: به عبارت دیگر در بحث انگور اگر دولت خرید تضمینی انجام بدهد به غیر از تازه خوری موضوع دیگری نمی تواند داشته باشد و امکاناتی ندارد که اینها را فراهم کند و به صورت کشمش عرضه کند.

هاشمی می گوید: در نتیجه یک قیمت پایه معقول برای محصول گذاشته می شود و دست کشاورز باز می شود که با کارخانجات قرارداد ببندند و داد و ستد خود را انجام بدهند و اگر در نهایت نتوانست، دولت خود محصول را خریداری می کند.

وی می گوید: به هر حال برخی محصولات از جمله کشمش یک مقدار پیچیدگی خاص خود را دارد و باید نگاه دیگری به آنها داشت تا کشاورز متضرر نشود.

این عضو شورای قیمت گذاری در پایان گفت: نقش و جایگاه شورا به عنوان شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی است و حتی در محصولاتی که در قیمت گذاری آنها احتمالا دست ما چندان باز نباشد در اتخاذ سیاست های حمایتی مطمئنا از کشاورزان حمایت خواهد شد.

وی گفت: در واقع این حمایت یا حمایت کاشت یا تعرفه صادرات و یا سایر موضوعات است و بیشتر روی این متمرکز هستیم که در برخی محصولات سیاست حمایتی را اعمال کنیم.

کد خبر: ۱۷۲٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha