۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
سیاست انقباضی دولت معضل مسکن را حادتر می‌کند| خانه‌های مازاد اظهار نظرهای انحرافی
نیکزاد در گفتگو با بازار:

سیاست انقباضی دولت معضل مسکن را حادتر می‌کند| خانه‌های مازاد اظهار نظرهای انحرافی

اردبیل- نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست انقباضی دولت و پرداخت نکردن تسهیلات در حوزه مسکن، مشکلاتی را حادتر خواهد کرد.

علی نیکزاد در حاشیه نشست با اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان در اردبیل به خبرنگار بازار گفت: نظام مهندسی از جایگاه ارزشمند و بی بدیلی در کشور برخوردار است و دولت باید از این ظرفیت ممتاز در حوزه ساخت و ساز و نظام فنی و اجرایی بیشتر بهره بگیرد.

وی به وضعیت مسکن در کشور و آرزوی بسیاری از جوانان برای پیدا کردن یک واحد ۷۰ متری اشاره و خاطرنشان کرد: از ۱۶۶ میلیون هکتار مساحت کشور ۱۳۸ میلیون هکتار منابع طبیعی است و تنها ۱۰ میلیون هکتار ساخت و ساز شهرها و روستاها را شاهدیم در حالی که در این کشور هیچ کمبودی در تامین زمین رایگان وجود ندارد.

ساخت واحدهای مسکونی باید از توجیه اقتصادی و توان خرید مردم برخوردار باشد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی از مسکن به عنوان لوکوموتیو و پیشران اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: هزینه تمام شده مسکن غیر از زمین ۷۰ درصد مربوط به صنعت، ۲۵ درصد دستمزد و تنها ۵ درصد خدمات فنی و مهندسی است و این اشتباه بزرگی است که فکر کنیم مسکن بخش اقتصادی هزینه بر است.

نیکزاد افزود: برخی از افراد در کشور با طرح موضوع ۲.۵ میلیون خانه مازاد سخن انحرافی می زنند در حالی که مردم قدرت خرید چنین واحدهای خالی لوکس و گرانقیمت را ندارند.

وی بیان کرد: ساخت واحدهای مسکونی باید از توجیه اقتصادی و توان خرید مردم برخوردار باشد که در این زمینه باید از ظرفیت زمین های رایگان و حتی تراکم سازی استقبال کرد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست انقباضی دولت در قبال مسکن تصریح کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه اعتقادی به پرداخت منابع برای مسکن ندارد و بانک ها نیز به تعهدات خود در این حوزه عمل نمی کنند که این موضوع قطعا در ماه های آینده مشکل مسکن را حادتر خواهد کرد.

نیکزاد ادامه داد: اگر دولت قصد دارد سالانه یک میلیون واحد مسکن احداث کند باید در کنار پرداخت تسهیلات بانکی از صنعت ساختمان در ابعاد مختلف حمایت کند چرا که این صنعت به مرحله خودکفایی رسیده است.

استفاده از ظرفیت علمی و فنی نظام مهندسی ساختمان اردبیل در مباحث ترافیک و مبلمان شهری

وی اظهار کرد: ما در کشور از نیروی انسانی متخصص، مصالح باکیفیت و تکنولوژی های مدرن بهره مند هستیم و باید از این فضا در راستای تولید مسکن استفاده کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر سن ازدواج حوانان بالا رفته و معضل بیکاری داریم باید به صورت ریشه ای مشکل مسکن و سرپناه آنها را برطرف کنیم تا نارسائی های ازدواج و اشتغال نیز از بین برود.

نیکزاد از مسئولان استانی به ویژه شهردار اردبیل خواست تا از ظرفیت علمی و فنی نظام مهندسی ساختمان در مباحث ترافیک، مبلمان شهری، احداث پل ها، تقاطع ها و ... بیشتر استفاده کند.

وی افزود: عضویت نظام مهندسی را در کمیسیون ماده ۵ با حق رای دنبال خواهیم کرد و در کنار این امر نظام مهندسی الزامی ندارد که برای سرمایه گذاران در حوزه مسکن به ویژه متمولان در برج سازی تخفیف ارائه کند بلکه تخفیف نظام مهندسی مربوط به عموم مردم و در قالب نهضت ملی مسکن است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی توجه به اشتغال مهندسان با افزایش ساخت و سازها و تامین زمین برای احداث واحدهای مسکونی ویژه مهندسان را یادآور شد و بیان کرد: ما از احداث شهرک مهندسی در اردبیل استقبال می کنیم.

کد خبر: ۱۷۲٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha