۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۴
بورس بین الملل بستری برای بین المللی‌تر شدن مناطق آزاد ایران است
مشاور سازمان بورس در امور بین الملل:

بورس بین الملل بستری برای بین المللی‌تر شدن مناطق آزاد ایران است

مشاور سازمان بورس در امور بین الملل اعلام کرد از بهترین مشوق‌ها برای جذب فعالان اقتصادی بین‌المللی، بورس بین‌الملل است.

به گزارش بازار، بهادر بیژنی، مشاور سازمان بورس در امور بین الملل در نشست «کارآمدسازی مناطق آزاد؛ موانع و الزامات» گفت: تاسیس بورس بین الملل می‌تواند یک موفقیت برای تیم فعلی دبیرخانه محسوب شود و مدت‌هاست منتظر اجرای این وعده هستیم.

بیژنی در ادامه افزود: تا به حال به جز بورس‌های چهارگانه، مجوز بورسی در کشور ما صادر نشده بود چرا که الزامات و تعهدات خاصی را می‌طلبد. از بهترین مشوق‌ها برای جذب فعالان اقتصادی بین‌المللی بورس بین‌الملل است و به نظر می‌رسد از این به بعد می‌توانیم شاهد تحولات فراتر از فرایند فعلی باشیم. مخصوصا اگر محصولاتی در این بورس‌ها ارایه شود که در بورس‌های داخلی ارایه نمی‌شود و بتوانیم از شایستگی متخصصان جهانی برای ارایه خدمات در این بازار سرمایه استفاده کنیم.

مشاور سازمان بورس در امور بین الملل افزود: مناطق آزاد ما باید بین المللی‌تر شوند یعنی استانداردهای تعریف شده مورد قبول در سطح جهانی باید استفاده شوند. احداث بورس بین‌الملل مهمترین مقدمه برای تحقق این رخداد است. در حال حاضر سازمان بورس بعد از ۱۳ سال تلاش موفق شدیم عضو سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) شویم. این نهاد جهانی به شدت به اجرای استاندارهای تکلیف شده حساس است و کشورهای بزرگ مثل چین و آمریکا و ژاپن به دقت دستورات آن را اجرایی میکنند؛ بنابراین از این به بعد اگر بخواهیم عضویت ما در آیسکو زیر سوال نرود بورس بین‌الملل باید ملزم باشد استانداردهای این نهاد را اجرا کنند. این به معنای بین‌المللی شدن کیش است یعنی بورس بین‌الملل می‌تواند به توسعه خود منطقه آزاد متناظر بینجامد.

وی در پایان گفت: ابزارهای بورس بین الملل شامل توکنایز کردن کالاها است که در بورس بین‌الملل این توانایی وجود دارد. همچنین بورس بین‌الملل ملزم است که اوراق سرمایه بصورت ارزی منتشر بشود درحالی‌که سال‌هاست بورس‌های داخلی نتوانستند این کار را انجام دهند. در بورس بین‌الملل می‌توانیم سهام شرکت‌های بزرگ دنیا را لیست کنیم، در حالی‌که ما در سازمان بورس مدت‌ها با یک بورس بزرگ دنیا وارد مذاکره شدیم برای آوردن سهام این شرکت‌ها و موفق نشدیم؛ بنابراین بورس بین‌الملل می‌تواند گام نخست باشد برای اینکه مناطق آزاد پایلوت برای توسعه سرزمین اصلی قرار بگیرد. ظرفیت استفاده از رمزارزهادر مناطق آزاد می‌تواند بصورت جدی‌تر پرداخته شود. یک ابزار دیگر که نه تنها به بازار سرمایه بلکه به سهولت کسب و کار میتواند کمک کند، نهاد متولی دارایی (custodian) است که توسط بورس بین‌الملل هم به رسمیت شناخته شده است. با استفاده از این ابزارها حتی قبل از تاسیس بانک آفشور در مناطق آزاد هم میتوان کسب‌وکار را در بورس بین الملل اجرایی کرد.

کد خبر: ۱۷۲٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha