۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
سوئیفت در خدمت منافع آمریکاست| «میر» روسی به موفقیتهای خوبی دست یافته است
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

سوئیفت در خدمت منافع آمریکاست| «میر» روسی به موفقیتهای خوبی دست یافته است

«رابرت اسمیت» معتقد است روسیه و چین سالهاست تلاش می کنند کانالهای مالی مستقل از امریکا و متحدانش داشته باشند اما در این مسیر مصمم نیستند.

بازار؛ گروه بین الملل: تحریم‌های اقتصادی معمایی را برای موسسات برتون وودز (BWIs) ایجاد می‌کند. در حالی که تحریم ها اغلب به وضوح توجیه می شوند، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی -موسساتی که مسئولیت ثبات و توسعه مالی بین المللی را بر عهده دارند- در موقعیت پیچیده ای قرار می گیرند.

اهمیت روزافزون تحریم های اقتصادی بین المللی، موسسات برتون وودز را در موقعیت پیچیده ای قرار داده است. آنها باید در چارچوب محدودیت‌هایی که اعضای گروه هفت و اتحادیه اروپا تعیین می‌کنند، عمل کنند و در عین حال برای همه اعضای خود اعتبار داشته باشند و به مأموریت‌های اصلی نهادها پایبند باشند.

اخیراً در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، بانک جهانی همه برنامه‌های خود را در روسیه متوقف کرد و مقامات گروه هفت از بخش مهمی از نشست‌های بهاری صندوق بین‌المللی پول خارج شدند، زیرا مقام روسی شروع به صحبت در این نشست کرد.

با این وجود، کشورهای غیر غربی که نگران از دست دادن بالقوه دسترسی به خدمات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به دلیل تحریم‌های غرب هستند، ممکن است به دنبال نهادها و مکانیسم‌های جایگزین باشند تا خود را از چنین خطری ایمن کنند.

در این راستا خبرنگار بازار، گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*یکی از ابزارهای کشورهای غربی و به ویژه آمریکا برای کنترل اقتصاد جهانی و تحت فشار قرار دادن مخالفان و دشمنان در عرصه بین المللی ایجاد مکانیسهای مالی، پولی و تجاری بعد از جنگ جهانی دوم بوده است که موسوم به نهادهای «برتون وودز» هستند. ارزیابی شما از کارکرد این نهادها و سازمانها چیست؟

تصور من این است که موسسات «برتون وودز» عمدتاً برای تسهیل کنترل غرب بر اقتصاد جهانی طراحی شده و با موفقیت قابل توجهی نیز مواجه شده اند.

*یک نهاد تاثیرگذار در عرصه مبادلات مالی، سیستم سوئیفت بوده است که در تحریمهای اعمالی امریکا کارکرد وسیع دارد. نقش این نهاد در عرصه تحریمها را چگونه ارزیابی می کنید؟

سوئیفت به منظور ایجاد روشی ثابت و بین المللی برای انتقال پول از کشوری به کشور دیگر است و دلار امریکا ارز مورد استفاده در این شبکه پولی است. باید گفت سوئیفت ابزار اقتصادی امریکا در سطح بین المللی بوده و در راستای منافع واشنگتن عمل می کند.

*کشورهایی چون روسیه و چین با ایجاد کانالهای مستقل مالی درصدد دور زدن سوئیفت هستند. این تلاشها را چگونه ارزیابی می کنید؟

روسیه و چین سالهاست تلاش می کنند کانالهای مالی مستقل از امریکا و متحدانش داشته باشند تا بتوانند در مواقع اعمال تحریم از سوی امریکا به روابط تجاری و مالی خود ادامه دهند. اما این تلاشها تاکنون کمتر موفق بوده است زیرا هر دو کشور به طور جدی و مصمم در این مسیر تلاش نکرده اند.

*روسیه به ویژه بعد از جنگ اوکراین درصدد گسترش سیستم مستقل مالی «میر» است. برخی کشورهای افریقایی از جمله انگولا هم برای پیوستن به آن در تلاش هستند. تصور می کنید این شیوه منجر به کاهش اثر تحریمهای امریکا روی روسیه بشود؟

سیستم میر هنوز در ابتدای راه بوده و زمان زیادی می طلبد تا بتواند به عنوان یک سیستم مالی بین المللی مورد استفاده قرار گیرد. به کارگیری این سیستم در داخل روسیه و کشورهای همجوار آن می تواند کارایی داشته باشد اما در سطح بین المللی قطعا تحت تاثیر تحریم ها قرار خواهد گرفت.

*به طور کلی آیا نهادهای برتون وودز طی سالهای آینده کارکرد گذشته خود را خواهند داشت؟

بله. این نهادها تاکنون توانسته اند کارکردهای بسیار مثبتی داشته باشند و به رفاه اقتصادی مردم به ویژه در کشورهای لیبرال کمک کنند. این نهادها در سراسر کره زمین گسترده شده اند و به نوعی همه کشورها به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر تصمیمات و سیاست های آنها قرار دارند. بنابراین حذف آنها از سیستم اقتصاد جهانی امکان پذیر نبوده و در سالهای آینده به قوت خود باقی خواهند ماند.

کد خبر: ۱۷۲٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha