۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
چرا سقف قیمت انرژی روسیه از نظر تئوری نزولی اما عملا صعودی است؟
گفتگو با رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن؛

چرا سقف قیمت انرژی روسیه از نظر تئوری نزولی اما عملا صعودی است؟

احسان خمان معتقد است که عملاً هیچ تضمینی وجود ندارد که روسیه موافقت کند نفت خود را با قیمت های محدود ارسال کند؛ به ویژه اگر سقف قیمتی به هزینه های تولید نزدیک باشد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: «رهبران جی هفت سقف قیمت نفت روسیه را به عنوان مکانیزمی برای کاهش درآمدهای انرژی روسیه بدون ایجاد جهش در بازارهای جهانی نفت تصور می کنند»، این گزیده ای از گفتگوی احسان خمان در مصاحبه با خبرنگار بازار است.

رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن در ابتدا گفت: ایده اصلی این است که اگر واردکنندگان می خواهند تحت پوشش بیمه جی هفت و خدمات حمل و نقل برای حمل سوخت روسیه باشند، مجبور شوند سقف را رعایت کنند.

وی افزود: سطح سقف قیمت در نهایت چیزی شبیه تحریم است (روسیه نفت خود را رایگان نخواهد فروخت)، در حالی که با قیمت های بازار تعیین می شود. هرچه این سقف کمتر باشد، احتمال مفهومی ورود روسیه به بحران تراز پرداخت ها بیشتر می شود.

خمان ادامه داد: بنابراین، از نظر تئوری، چنین سقف قیمتی، در صورت تحقق کامل و موفقیت آمیز، به جریان نفت روسیه اجازه می دهد، در حالی که همزمان به استراتژی اروپا برای محدود کردن دریافت‌ های انرژی روسیه دست می‌ یابد. با این حال، عملاً هیچ تضمینی وجود ندارد که روسیه موافقت کند نفت خود را با قیمت های محدود ارسال کند، به ویژه اگر سقف به هزینه های تولید نزدیک باشد.

کارشناس ارشد انرژی گفت: در واقع، مطابق با اقدامات روسیه در خصوص بازارهای گاز طبیعی، این کشور می تواند تلافی جویانه، خرید نفت خام G۷ را کاهش دهد و حتی تولید خود را متوقف کند. در نهایت، سقف قیمت در عمل صعودی است و خطر افزایش قیمت جهانی انرژی، شعله‌ور کردن تورم جهانی و تشدید بحران حاد هزینه‌های زندگی را به دنبال دارد.

وی افزود: بر همین اساس، موفقیت در خصوص این مباحث به آمادگی چین و هند برای جانبداری از این طرح بستگی دارد. روسیه همچنین قصد دارد یک پلت فرم ملی تجارت نفت مستقل از بازارهای انرژی غرب راه اندازی کند تا خریداران خارجی نفت خود را تشویق کنند تا در آنجا تجارت کنند تا قیمت های معیار محلی تعیین کنند.

احسان خمان اذعان کرد: فراتر از تأثیر بر قیمت‌های جهانی نفت خام، خرید بشکه‌های با تخفیف اضافی نباید بر قیمت نهایی تسویه و در نتیجه قیمت‌های خرده‌فروشی که دولت‌ها در حال بهینه‌سازی برای مقابله با آن هستند، تأثیر بگذارد.

رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن اضافه کرد: اگر به عنوان مثال، سیاستگذاران جی هفت تلاش کنند تا مالیات بادآورده‌ای را از سود حاصل از خرید پالایشگاه‌هایی که این نفت خام با تخفیف را خریداری می‌کنند، حذف کنند و مازاد تولید را در قالب یارانه‌ های خرده‌ فروشی بنزین به مصرف‌ کنندگان برگردانند، این مسئله به افزایش تقاضا از طریق انتقال مازاد تولیدکننده روسی به مصرف کنندگان جی هفت منجر خواهد شد. این موضوع فقط به منظور افزایش بیشتر هزینه های خرده فروشی و عمده فروشی نفت عمل می کند.

وی گفت: نفت به پایین‌ترین سطح از ژانویه ۲۰۲۲ رسیده در حالی که دلار به رکورد خود رسیده است. همچنین، تقاضای جهانی نفت در چین تحت تاثیر قرنطینه نوسان داشته ضمن اینکه معامله‌گران به دنبال کاهش نمادین ۰.۱ میلیون بشکه‌ای اخیر تولید توکن اوپک پلاس هستند.

خمان اضافه کرد: نفت خام شروع ضعیفی در ماه سپتامبر داشته و روند کاهشی سه ماهه را افزایش داده است که بدترین روند در بیش از دو سال گذشته است. از این رو، با افزایش نرخ‌های بانک‌های مرکزی برای مهار تورم، سرمایه‌ گذاران به‌طور فزاینده‌ای از مقدار رکودی که ممکن است در ماه‌های آینده رخ دهد، نگران هستند.

کارشناس انرژی تصریح کرد: تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید ۰.۱ میلیون بشکه در روز برای تحویل در ماه اکتبر که اهداف تولید را به همان سطوح آگوست بازگرداند، به نظر نمی رسد تاثیر مورد نظر را بر بازار داشته باشد. این گروه بر نوسانات و کاهش نقدینگی در بازار به عنوان توجیهی برای این حرکت با کمک به بهبود ثبات و اطمینان از عملکرد کارآمد بازار تاکید کرده است.

وی گفت: با توجه به اینکه اکثر اعضای اوپک پلاس در حال حاضر کمتر از تولید هدف خود برای اکتبر تولید می کنند، به طور بحرانی، بر روی کاغذ و در واقعیت این کاهش بی اهمیت و ناچیز است. با توجه به نوسانات بازار، همراه با عدم اطمینان فراوان، اوپک پلاس اقدامات بعدی را چه در یک نشست اضطراری و چه در دیدار بعدی آنها در ۵ اکتبر رد نکرده است.

خمان تصریح کرد: آنچه واضح است این مسئله است که لفاظی‌های اخیر وزرای اوپک پلاس که بر قطع ارتباط بین بازارهای مالی و فیزیکی نفت تأکید می‌کنند، چه به عنوان کف قیمت اوپک پلاس، چه بازگشت اوپک پلاس، ممکن است آن ها را مجبور به ادامه عمل کند. اساساً، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید ۰.۱ میلیون بشکه در روز، تعادل عرضه و تقاضای ما را تغییر نمی‌ دهد و ما بر این باور صعودی خود تاکید می‌کنیم که نفت بهترین بازی تاکتیکی در بازارهای انرژی است، در حالی که منابع بنیادی هنوز کسری دارند و نزدیک به رکورد پایین ظرفیت هستند.

رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن گفت: پیش بینی های ما حاکی از آن است که میانگین قیمت نفت برنت در سه‌ ماهه سوم و چهارم ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۰۵ دلار در هر بشکه و ۱۱۲ دلار در هر بشکه خواهد بود. با تاخیر در افزایش قیمت گاز طبیعی و زغال سنگ حرارتی، اکنون ارزان ترین منبع انرژی از نظر ارزش دلاری است. به این ترتیب، احتمالاً از سطوح بالای سوئیچینگ گاز به نفت که از تولید برق در ابتدا تا سوئیچینگ توسط مصرف کنندگان صنعتی گاز گسترش یافته است، بهره مند خواهد شد.

وی اذعان کرد: در نهایت شایان ذکر است که در حالی که کاهش اوپک پلاس تغییرات کمی در توازن عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند، اما پیامی را به دولت ایالات متحده ارسال می‌کند که در بیشتر سال جاری بر اوپک پلاس فشار آورده است تا تولید را با قاطعیت‌ بیشتر افزایش دهد.

این کارشناس گفت: تصمیم روسیه برای راه‌اندازی مجدد خط لوله گاز طبیعی نورد استریم یک پس از سه روز تعمیر و نگهداری، تنها منجر به کاهش فشار صعودی بر قیمت‌ های گاز طبیعی اروپا (TTF) شده است (از زمان اعلام تعلیق نامحدود نورداستریم یک تنها ۷ درصد افزایش یافته است).

خمان گفت: این موضوع اعتقاد ما را تقویت می کند که انقباض شدید فعلی در بازارهای گاز، معادله را تغییر داده و قیمت های پایین تر را در هاب تی تی اف در زمستان تضمین می کند. به این ترتیب، ما میانگین قیمت های تی تی اف را به ترتیب در سه ماهه سوم ۲۰۲۲، سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ و سه ماهه اول ۲۰۲۳ معادل ۲۳۱ یورو در مگاوات ساعت، ۱۴۹ یورو در مگاوات ساعت، و ۱۰۰ یورو در مگاوات ساعت پیش بینی می کنیم.

وی تصریح کرد: وزرای انرژی اتحادیه اروپا در ۹ سپتامبر در یک جلسه اضطراری در بروکسل برای انجام مذاکره بیشتر در مورد آمادگی خود برای زمستان، از جمله مکانیزم های کاهش تأثیر افزایش قیمت گاز بر هزینه های برق، ملاقات خواهند کرد. طبق گزارش‌ها، کمیسیون اروپا در حال بررسی گزینه‌هایی از جمله سقف قیمت گاز وارداتی از روسیه و سیستم سقف کشور به کشور است که مشروط به ترکیب انرژی یک کشور است.

خمان گفت: در حالی که سقف قیمت ممکن است برخی از تسهیلات مورد نیاز را از نظر قیمت ها ارائه دهد، از نظر ما کمک چندانی به تعادل بازار از طریق تخریب تقاضا نخواهد کرد. نمونه بارز اسپانیا است. این کشور در اوایل سال جاری سقف قیمتی گاز برای بازار برق را معرفی کرد که برخلاف انتظارات، شاهد افزایش ۷ درصدی تقاضای گاز در ماه ژوئن در سال بود. تاکنون، سیاستگذاران اروپا به افزایش هزینه انرژی بیشتر با اقدامات «دفاع از تقاضا» مبتنی بر قیمت‌ها، از جمله یارانه‌ها، کاهش مالیات و کنترل قیمت پاسخ داده‌اند.

کد خبر: ۱۷۲٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha