۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
حبس بی‌دلیل گستره‌های معدنی یزد| کار اکتشافی جدیدی صورت نگرفته است
نماینده معدنکاران یزدی:

حبس بی‌دلیل گستره‌های معدنی یزد| کار اکتشافی جدیدی صورت نگرفته است

یزد- نماینده معدنکاران استان یزد با بیان اینکه این استان دومین استان معدنی کشور و یکی از منابع غنی مواد معدنی است، گفت: حبس بی دلیل و گستره محدوده های معدنی یکی از مشکلات بخش معدن استان است.

به گزارش خبرنگار بازار، امیر شرافت، بعد از ظهر پنجشنبه در دیدار با صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان یزدی با رئیس قوه قضائیه یکی دیگر از مشکلات بخش معدن استان معدن خیز یزد را عدم کار در بخش اکتشاف در دهه‌های گذشته عنوان کرد و افزود: شرکت های در این زمینه معدنی ضعیف عمل کردند و اکتشافی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: از طرفی قوانینی داریم که نه تنها مجوزهای اکتشاف را تسهیل نمی کند بلکه دشوارتر هم می کند. برخی از نهادها سنگ اندازی می کنند و اغلب مناطق را پرتوزا اعلام کرده اند در صورتی که این طور نیست.

نماینده صنعتگران یزدی گفت: در صورت آزاد شدن اکتشاف در استان تامین مواد اولیه کشور تسهیل می شود وگر نه در آینده به وارد کننده مواد معدنی تبدیل خواهیم شد.

شرافت همچنین به معارضان محلی معادن اشاره کرد و افزود: معادنی که مجوزهای قانونی دارند و تمام استعلامات لازم را دریافت کرده اند، باز معارضان محلی دارند که مانع کار می شوند و کار به جاهای باریک حتی به قتل رساندن معدنکار رسیده است.

وی گفت: در صورتی که باید طبق تبصره ۲ و ۳ ماده ۱۹ قانون معادن از معادن حمایت شود متاسفانه از این مزاحمت ها پشتیبانی می شود از این رو لازم است که شعب رسیدگی به معادن و دعاوی معدنی تقویت شود تا به صورت تخصصی به موضوعات ترک فعل های این چینی بپردازد.

نماینده معدنکاران یزدی در این دیدار به حقوق دولتی و قانون یک درصد درآمد فروش، اشاره کرد و افزود: طبق قانون ۱۵ درصد از درآمد حاصل حقوق دولتی باید صرف مسئولیت های اجتماعی در مناطق معادن شود اما این قانون به درستی اجرا نشد و ماده الف ماده ۴۳ قانون برنامه توسعه اقتصادی معروف به قانون یک درصد که با وجود مصوبه شورای عالی معادن بدون لحاظ به معادن ابلاغ می شود، هنوز برای جبران خسارت به محدوده مورد بهره برداری هزینه نشده است.

کد خبر: ۱۷۲٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha