۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۳
۳۵۰ گونه گیاهان دارویی در ایلام شناسایی شده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۳۵۰ گونه گیاهان دارویی در ایلام شناسایی شده است

ایلام- زرین جوب، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: طبق آمارهای رسمی، ۳۵۰ گونه گیاهان دارویی در استان شناسایی شده است.

حشمت الله زرین جوب در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ایلام با گستره ۲۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع بوده که ۷۸ درصد مساحت استان را عرصه‌ منابع طبیعی تشکیل می دهد.

وی گفت: این استان یکی‌از مهمترین رویشگاه‌های انواع گیاهان دارویی خودرو در کشور به شمار می‌رود که بالغ بر ۳۵۰ گونه دارویی را در دل خود جای داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی ایلام اضافه کرد: تعدادی از گونه های گیاهی شناسایی شده، انحصاری استان ایلام است که متاسفانه به دلیل برداشت های بی رویه وغیر اصولی از آن‌ها در خطر انقراض نیز قرارگرفته اند.

زرین جوب افزود: شرایط متنوع اقلیمی استان ایلام که از هشت اقلیم متنوع و با گستره ارتفاعی متفاوت بهره می برد، متاسفانه تاکنون نه تنها مورد استفاده بهینه واقع نشده بلکه به دلیل هجوم ریزگردها و کاهش بارندگی ها در سال های گذشته دچار نقصان شده است.

وی افزود: این فرصت خدادادی در معرض تهدید بوده، امروز با همفکری، همیاری و همکاری عموم مردم و دستگاه های متولی و با داشتن نقشه راه علمی و با استفاده از توان کارشناسان می توان برای بازسازی و تقویت عرصه های طبیعی و رویشگاه های گیاهان دارویی استان گام برداشت.

تسهیلات کم بهره بانکی و یارانه بلاعوض برای توسعه گیاهان دارویی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی ایلام عنوان کرد: می توان با استفاده بهینه از منابع آب و خاک در راستای توسعه گیاهان دارویی استان امیدوار بود، این مهم علاوه بر تثبیت جمعیت روستایی و عشایری در روستاها، به اشتغال مولد و مهاجرت معکوس دسترسی و در تحقق صادرات این محصولات وارزآوری برای کشور کمک می کند.

زرین جوب تصریح کرد: همکاری و هماهنگی مستمر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و ترویج علمی یافته های نوین در بین کشاورزان استان می تواند علاوه بر تولید گیاهان دارویی مورد نیاز مردم منطقه، استان ایلام را به قطب تولید گیاهان دارویی غرب کشور تبدیل کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان یاد آور شد:سازمان جهادکشاورزی استان و ارگان های مرتبط با این سازمان آمادگی دارند تا علاوه بر مشاوره فنی و راهنمایی تخصصی رایگان، تسهیلات کم بهره بانکی و یارانه بلاعوض برای توسعه گیاهان دارویی در اراضی شیبدار در اختیار متقاضیان استان قرار دهد.

کد خبر: ۱۷۲٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      0 0
      محیط طبیعی ایلام نابوده شده است آنوقت دم از گیاهان دارویی می زنید!