۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
روابط اقتصادی ایران-نیجریه ۶ برابر شده است| لزوم برقراری خطوط ترانزیتی میان ۲ کشور
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

روابط اقتصادی ایران-نیجریه ۶ برابر شده است| لزوم برقراری خطوط ترانزیتی میان ۲ کشور

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن استقبال از توسعه روابط اقتصادی با نیجریه، گفت: روابط اقتصادی دو کشور نسبت به آمارهای سال گذشته ۶ برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بازار، ثالثو ایرو ایسانسی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و نیجریه با وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

جلال زاده در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه کشور نیجریه در غرب آفریقا و جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا بعنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار هستند گفت:روابط جمهوری اسلامی ایران و نیجریه بعنوان دو کشور مسلمان عضو سازمان کنفرانس اسلامی، تاثیرگذار و حائز اهمیت است. نیجریه بعنوان کشوری پرجمعیت با منابع قابل توجه نفت و گاز و پیشرفت های فراوان در حوزه کشاورزی که جمعیت جوان و موثری نیز دارد و جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از کشورهای قدرتمند و موثر در غرب آسیا می توانند همکاری های خوب و مثمرثمری با یکدیگر داشته باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن استقبال از توسعه روابط اقتصادی با نیجریه گفت:روابط اقتصادی دو کشور نسبت به آمارهای سال گذشته ۶برابر افزایش پیدا کرده است که باید آن را بیش از پیش تقویت کرد.

وی افزود:زمینه ها و ظرفیتهای فراوانی در راستای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی بویژه با توجه به اینکه آفریقا در حوزه معادن غنی است در این کشور وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران از همکاری در راستای استفاده از این ظرفیت‌ها استقبال می کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی فقدان وجود خطوط هوایی میان دو کشور را مانع بزرگی در راستای توسعه روابط فی مابین دانست و خاطرنشان کرد: برقراری خطوط ترانزیتی میان دو کشور عامل مهمی در راستای توسعه مناسبات و همکاری های فیمابین بویژه در حوزه امنیت و مبارزه با تروریسم است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان از اظهار امیدواری نیجریه در خصوص به نتیجه رسیدن مذاکرات پیرامون توافق هسته ای و حسن نظر نیجریه در این راستا، قدردانی کرد.

ثالثو ایرو ایسانسی رئیس گروه دوستی پارلمانی نیجریه نیز در این دیدار از مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه روابط با کشورهای آفریقایی قدردانی کرد و گفت: روابط با جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری قدرتمند در منطقه برای ما حائز اهمیت است و ما می توانیم در زمینه های مختلف بویژه در حوزه امنیت و مبارزه با تروریسم همکاری های خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

وی افزود:نیجریه از گفتگوهای پیرامون توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران حمایت می کند و امیدواریم طرفین به توافقات خوبی در این زمینه برسند.

ایسانسی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های فراوان موجود در روابط دو کشور از جمله در بخش‌های نفت، گاز، تکنولوژی، همکاری های علمی، دارویی و همکاری در حوزه امنیت نسبت به تلاش های هرچه بیشتر در راستای استفاده از این ظرفیت‌ها ابراز امیدواری کرد.

کد خبر: ۱۷۲٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha