تصمیمات خلق‌الساعه همچنان فعالان اقتصادی را آزار می‌دهد
رئیس اتاق یزد:

تصمیمات خلق‌الساعه همچنان فعالان اقتصادی را آزار می‌دهد

رئیس اتاق یزد با اشاره به اینکه بهبود شرایط اقتصادی مرهون فعالان اقتصادی است، گفت: باوجوداین، هنوز هم فعالان اقتصادی با تصمیمات خلق‌الساعه مواجه می‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران،‌ محمدرضا قمی رئیس اتاق یزد با اشاره به بحران‌هایی که به‌تازگی جهان را فرا گرفته، صادرات را ابزاری جهت تداوم رشد اقتصادی معرفی کرد و گفت: جهان در چند ماه اخیر با مشکلاتی اعم از کرونا، افزایش قیمت انرژی، جنگ روسیه و اوکراین، گسترش خشک‌سالی‌ها و تغییرات سریع آب و هوایی دست‌وپنجه نرم می‌کند، در این شرایط که کمبود مواد غذایی در جهان به‌ویژه کالاهای اساسی ازجمله گندم، ذرت، روغن و ... بیداد می‌کند بسیاری از کشورها صادرات را به‌عنوان ابزاری برای رشد اقتصادی خود در نظر گرفته و از این راه باعث تداوم رشد اقتصادی کشورشان شدند.

قمی در مراسم تجلیل از برترین صادرکنندگان استان یزد، افزود: ترکیه در بازه زمانی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ رشد اقتصادی قابل‌توجهی را تجربه کرده که این رشد را مدیون صادرات کالا و خدمات است، در ایران طبق آمار رسمی در سال ۱۳۹۰ (قیمت ثابت ۱۳۹۵) ۲۵۳ میلیارد تومان صادرات کالا و خدمات را تجربه کرد که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۲۲۳ هزار میلیارد کاهش یافت.

وی ادامه داد: ارزیابی آمارها در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که صادرات کشور ۲۹,۱ درصد رشد منفی داشته اما خوشبختانه با توجه به شرایطی که دولت سیزدهم اندیشیده، در دوماهه سال ۱۴۰۱ حجم تجارت به‌طورکلی ۳۱ درصد افزایش یافته که سهم صادرات ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون و سهم واردات ۸ میلیارد و ۵۱۶ میلیون است.

قمی تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۱ را دارای رشد مثبت اعلام داشت و خاطرنشان کرد: امید است که این روند مثبت در طول سال ادامه یافته و به‌تدریج رشد بیشتر تراز تجاری را در کشور تجربه کنیم.

وی این نتایج را مدیون فعالیت‌های مستمر فعالین اقتصادی کشور در سال‌های اخیر و همچنین همت و پشتیبانی مسئولین به‌ویژه در زمینه صادرات دانست و افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی که فعالین اقتصادی همواره با آن درگیر هستند و به فعالیتشان آزار می‌رساند تصمیمات خلق‌الساعه در حوزه اقتصاد است که فعالیت‌های اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد این در حالی است که قانون «بهبود مستمر فضای کسب‌وکار» قانونی است بسیار مترقی که در سال ۱۳۹۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما متأسفانه تاکنون اجرا نشده است.

رئیس اتاق یزد تصریح کرد: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، جلسات و کارگروه‌های متعدد در سراسر کشور و به‌خصوص در استان یزد برگزار شد و پیگیری‌هایی نیز در سطح ملی صورت گرفت که خوشبختانه این پیگیری‌ها نتیجه داده و به‌تازگی اجرای قانون «بهبود مستمر فضای کسب‌وکار» طی چهاربند به کلیه وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: طبق این بخش‌نامه سازمان‌ها و ادارات موظف‌اند از تغییر ناگهانی و بدون اطلاع قبلی مقررات و رویه‌های اقتصادی برخلاف ماده ۲۴ بهبود مستمر فضای کسب‌وکار اکیداً خودداری کرده و پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل و بخشنامه‌های خود را یک هفته قبل از صدور از طریق برگزاری در سایت سازمان به اطلاع عموم و فعالان اقتصادی برسانند تا فرصت لازم برای اعلام نظرات عموم و فعالان اقتصادی و تشکلات صنفی وجود داشته باشد.

وی همچنین اهمیت به نقطه نظرات فعالان اقتصادی در جهت تدوین آیین‌نامه‌ها را اقدامی مثبت تلقی کرد و گفت: امیدواریم که روند رشد مثبت صادرات همچنان ادامه یافته و روزبه‌روز بر میزان صادرات به نفع کشور افزوده شود.

امنیت و صادرات به هم گره بخورد

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه دنیای امروز دنیای صادرات محصول و کالا است و رقابت در این موضوع بسیار پررنگ و حائز اهمیت است، عنوان کرد: اما این صادرات بستگی به ظرفیت و منافع کشورهای مختلف دارد و شاهد هستیم که بسیاری از کشورها مباحث مربوط به امنیت خود را به صادرات گره زده‌اند؛ اما در کشورمان هم‌چین روندی رخ نمی‌دهد و این کار را نمی‌کنیم.

وی افزود: چنان چه برقراری امنیت در شرق کشور را مدنظر قرار دهیم، چاره‌ای به‌جز این نداریم که افغانستان و پاکستان را وابسته به خود کنیم؛ این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ با اجرا خطوط لوله گاز و نفت؛ همین خط لوله گازی که مقرر شده بود که به پاکستان و هند برود و آمریکا جلوی این کار را گرفت، می‌توانست چرخ کشور را در زمینه توسعه با سرعت به حرکت درآورد و اگر آمریکا این سنگ‌اندازی‌ها و ایجاد موانع را پیش نگرفته بود، این کشورها چنان به ایران وابسته می‌شدند که در آینده تهدیدی از جانب این کشورها برایمان وجود نداشت.

جوکار با بیان اینکه اهمیت برقراری توازن قدرت توسط منابع آَب و انرژی در دنیای امروزی به‌خوبی در رابطه با افغانستان مشهود است، گفت: در زمینه صادرات کالا و خدمات نیز موضوع مشابه همین است و با این نوع صادرات نیز امکان وابسته کردن کشورها به کشورمان و منتفع شدن از منافع اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی که در پی این امر نصیبمان خواهد شد، وجود دارد. شکر خدا در سال‌های اخیر کارآفرینان کشورمان به‌خوبی از پس عملی کردن این هدف برآمدند و این موضوع مزیت بسیار خوبی برای اقتصادمان بود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس در ادامه تأکید کرد: باوجود محقق شدن بخشی از اهدافی که در زمینه صادرات وجود داشت هنوز جای کار بیشتری وجود دارد و این کافی نیست.

جوکار اضافه کرد: چه در بخش رقابتی و مزیتی و چه در بحث قیمتی در خصوص کالاهای صادراتی باید تلاش بیشتری انجام شود.

نماینده مردم یزد در مجلس با اشاره به موضوع مرجوع شدن کالاهای صادراتی ایران به برخی کشورها همچون روسیه و قطر در گذشته ادامه داد: برای در دست گرفتن بازار سایر کشورها باید ابتدا قوانین و مقرارت کشور هدف مورد بررسی قرار گیرد و نسبت به بازارها و صادرات کالا به این کشورها اطلاعات لازم را کسب کرد تا با کسب آشنایی از مرجوع شدن کالاها جلوگیری و به کشور ارزآوری شود.

جوکار با تأکید بر اینکه برخی از کشورهای منطقه را ایران از خطرات و مشکلات گوناگونی که این کشورها درگیر آن بودند نجات داد، اظهار داشت: چرا در کشورهایی مانند عراق و سوریه باید شاهد باشیم که بازارها را ترکیه و برخی کشورهای دیگر در دست گرفته‌اند؛ اخیراً کشور روسیه نیز تحریم شد و امکان صادرات کالاهای گوناگون و در دست گرفتن نبض بازارهای این کشور با توجه به درخواست این کشور و تمایلی که به همکری با ایران در آنجا وجود دارد، فراهم شد؛ چرا استفاده نمی‌کنیم؟ این فرصت سودآور و نادر باید مورد استفاده قرار گیرد. البته طبیعی است که صادرات به این کشور نیز شرایط و پیش‌زمینه‌هایی را لازم دارد.

نماینده مردم یزد در مجلس در ادامه به مشکلات صادرات محصولات کشاورزی طبق مصوبه مجلس در ارتباط با گمرک اشاره و عنوان کرد: این مشکلات برمی‌گردد به نحوه تفسیرمان از قانون و نباید این ناهماهنگی‌ها و مشکلات مانع رونق صادرات شود؛ حتی اگر مشوق‌ها و انگیزه‌هایی برای صادرکنندگان در نظر بگیریم، نتیجه‌ای که خواهیم گرفت بی‌شک نتیجه‌ای مطلوب و در راستای منافع ملی کشورمان خواهد بود.

جوکار درنهایت با اشاره به تحریم‌های ظالمانه‌ای که اقتصاد کشور را در سالیان اخیر همواره تحت تأثیر قرار داده است، گفت: موضوعی که اهمیت بسیاری دارد این است که باید در حال حاضر بیشترین تمرکز را همان‌طور که رهبری معظم انقلاب فرمودند بر روی خنثی‌سازی تحریم بگذاریم.

گشایش‌های بزرگی در زمینه اقتصاد اتفاق خواهد افتاد

استاندار یزد نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: مقاومت اقتصادی، ایستادگی و صبوری مردم به امید خداوند نتیجه خواهد داد و گشایش‌های بزرگی در زمینه اقتصادی صورت خواهد گرفت.

مهرتن فاطمی ادامه داد: این مقاومت اقتصادی، ایستادگی و صبوری مردم به امید خداوند نتیجه خواهد داد، نتیجه مذاکرات نیز به نفع مردم ایران خواهد بود و گشایش‌های بزرگی در زمینه اقتصادی صورت خواهد گرفت.

فاطمی ضمن تشکر از صنعتگران استان، تصریح کرد: صبوری و مقاومت صنعتگران در این شرایط بسیار قابل‌توجه و تقدیر است و امید است همواره در این عرصه و در راستای کمک به اقتصاد به کشور، گام بردارند.

استاندار یزد ادامه داد: تراز فناوری و نوع کالاهای صادراتی از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به اینکه ریل‌گذاری استان به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است، درخواست دارم که در تحول کالاهای صادراتی توجه بیشتری شود و با افزایش تراز تجاری در استان و کشور در این حوزه به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.

در این مراسم از ۲۷ صادرکننده برتر و نمونه استان در سال ۱۴۰۰ تقدیر شد.

کد خبر: ۱۷۱٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha