۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
۹۸ درصد داروهای مورد نیاز کشور را خودمان تولید می‌کنیم
رئیس سازمان غذا و دارو:

۹۸ درصد داروهای مورد نیاز کشور را خودمان تولید می‌کنیم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:­ ما الان ۹۸ درصد داروهای مورد نیاز کشور را خودمان تولید می‌کنیم و جزو ۲۰ کشوری هستیم که دارو تولید و فرمولاسیون می‌کنیم که این کار هنر بزرگی است.

به گزارش بازار، بهرام دارایی افزود: یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی بحث داروسازی است؛ تولید دارو برای هر کشوری بحث راهبردی است.

وی با اشاره به تحریم سیستم بهداشتی و درمانی و دارویی کشور توضیح داد: با وجود اینکه مستقیما صادرات دارو را به کشور ممنوع کردند و گزارشگر سازمان ملل هم آن را تائید کرد، ما متوقف نشدیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی وقتی شرکت‌های چند ملیتی از کشور خارج شدند جوانان ما در عرصه داروسازی وارد صنعت شدند و شروع کردند به راه اندازی این صنعت و کاری کردند که ما الان ۹۸ درصد داروهای مورد نیاز کشور را خودمان تولید می‌کنیم و از داروهای ژنریک رفتیم سراغ داروهای با فناوری بالا، داروهای بر پایه زیست فناوری.

دارایی با اشاره به دوران شیوع کرونا اظهار کرد: دانشجویان و فعالین حوزه تولید و صنعت به شکل جهادی در دوران پاندمی کرونا به ما کمک کردند که بتوانیم با تولیدات خودمان این پاندومی را کنترل کنیم و ۶ پلت فرم واکسن تولید کردیم و البته ۲۱ پلت فرم درخواست کرده بودند که وارد بازار شود که آن‌ها هم می‌توانند از این پلت فرم‌ها در تولید داروهای دیگر استفاده کنند، چون یک فناوری چند منظوره است.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص یارانه دارو گفت: یارانه دارو و اصلاح اقتصادی در حوزه دارو برای آن‌ها نگران کننده بود، چون این سیاست غلط برای آن‌ها خوشایند بود.

دارایی افزود: نکته جالبی که در نظام دارویی ما وجود دارد این است که نظام دارویی ما از سال ۹۴ مبتنی بر سامانه مکانیزه اداره می‌شود و این سامانه یک سامانه درون زا است یعنی ایرانی، بومی و برون نگر و قابل تعالی است که خودمان تولیدش کردیم و در حال ارتقا آن هستیم برای اینکه بتوانیم در این سامانه که یک ابرسامانه است کل نظام چرخه تامین و توزیع دارو و تجهیزات و غذا و مکمل، ملزومات آرایشی و بهداشتی را تا مصرف کننده کنترل کنیم.

کد خبر: ۱۷۰٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      ظاهرا فقط داروهای مورد نیاز مسئولین وارد میشه