۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
سال گذشته ۲۰ رقم بذر جدید در گلستان تولید شد
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان:

سال گذشته ۲۰ رقم بذر جدید در گلستان تولید شد

گرگان-فرجی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: سال گذشته ۲۰ رقم بذر جدید از محصولات مهم کشاورزی درعرصه تولید معرفی شده که اغلب آنها محصولاتی مانند گندم، جو، سویا و حبوبات است.

ابوالفضل فرجی در گفتگو با خبرنگار بازار با بین این نکته که اقتصاد گلستان کشاورزی است، اظهار کرد: تولیدات کشاورزی استان در بخش های مختلف سالانه پنج میلیون تن است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: مهمترین وظیفه مرکز تحقیقات کشاورزی استان پشتیبانی فنی از این تولیدات، حمایت از بخش کشاورزی و منابع طبیعی و پاسخگوی به مشکلات کشاورزان و کارشناسان این حوزه است.

وی با اشاره به این مساله که یک‌سال اخیر ۲۰ رقم بذر جدید در این مرکز تولید شده، خاطرنشان کرد: تولید این بذرها بیشتر مربوط به محصولات مهم استان مانند گندم، جو، سویا، حبوبات، کنجد و برخی از گیاهان دیگر است.

فرجی ادامه داد: تکثیر هسته های اولیه این بذر ها شروع شده و به زودی اولین لاین پاکوتاه گندم را که تولید کردیم در عرصه های مختلف استان مخصوصا در ۵۰ هزار هکتار از نوار جنوبی کشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دیم زارها ارقام دیگری در بحث جهش تولید دنبال می کنیم، یادآور شد: مهمترین وظیفه ما افزایش دو برابری هسته های اولیه بذر است تا با دوبرابر کردن ضریب نفوذ ارقام جدید، میزان بذر اصلاح شده را افزایش بدهیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان تولید ارقام جدید برای خشکه کاری برنج را از دیگر برنامه های اجرایی این مرکز برشمرد و گفت: با توجه به اهمیت اقتصادی و اشتغالزایی که کشت برنج در منطقه دارد و از طرفی چالش های کم آبی، خشکه کاری برنج بهترین روشن جایگزین است.

فرجی توسعه کشاورزی حفاظتی را یک ضرورت دانست و بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی که در بخش شمالی داریم یکی از روش هایی که ناپایداری را کاهش می دهد توسعه کشاورزی حفاظتی و حفظ بقایای گیاهان در خاک است.

وی متذکر شد: با توسعه کشاورزی حفاظتی و حفظ بقایا و مواد عالی خاک، پایداری بخش کشاورزی را مخصوصا در بخش های شمالی استان که با تغییرات اقلیمی مواجه هستند، حفظ خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۷۰٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha