۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
گرانی جنبه های زائد فرهنگی خرید جهیزیه را کاهش داد| وام ازدواج خرج جهیزیه نمی شود
کارشناس صنعت لوازم خانگی مطرح کرد؛

گرانی جنبه های زائد فرهنگی خرید جهیزیه را کاهش داد| وام ازدواج خرج جهیزیه نمی شود

شراره کامرانی کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: اگرچه خرید لوازم خانگی همچنان برای شروع یک زندگی اولویت دارد و گرانی فشار زیادی را به اقشار مختلف جامعه وارد کرد، اما سبب کاهش جنبه های زائد فرهنگی نیز شد.

نساء کروندی؛ بازار: بازار مواج لوازم خانگی همچنان موج های سهمگینی دارد که خریداران این بازار را با مشکلات بسیاری رو برو کرده است، اگر چه که خرید لوازم خانگی در حال حاضر در اولویت خرید خانوار قرار ندارد و افراد در صورت ضرورت لوازم خانگی دست دوم را خریداری می کنند اما همچنان گرانی ها و کاهش قدرت خرید خانوار جهت خرید لوازم خانگی برای تهیه جهیزیه افراد را با چالش جدی روبرو کرده است.

شراره کامرانی در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص اظهار داشت: بازار جهیزیه در واقع همان بازار لوازم خانگی است و شرایط این دو بازار یکی است، در سال های اخیر خریداران جهیزیه مانند سایر مصرف کنندگان بازار لوازم خانگی، با مساله گرانی کالا مواجه بوده اند که وضعیت حاکم بر بازار، تا حدود زیادی دایره انتخاب و تصمیم زوجین جوان و خانواده هایشان را در خرید جهیزیه محدود کرد.

وی با بیان اینکه گرانی ها بعضا برخی وجوه و جنبه های زائد فرهنگی خرید جهیزیه مانند پدیده های "چشم و هم چشمی" یا خریدها و "مصارف تظاهری و تشریفاتی" را تعدیل کرده است، افزود: نیاز به خرید لوازم خانگی در بدو زندگی مشترک همچنان یکی از اصلی ترین نیازهای جوانان است که تامین آن، نیازمند برنامه ریزی های هدفمند است؛ به نحوی که در اثر آن، به رونق اقتصادی کشور نیز کمک می شود.

رغم نیاز اساسی زوجین به لوازم خانگی، یکی از مهمترین تنگناهای بحث طرح های تامین جهیزیه، انحراف منابع از خرید کالا خصوصا کالای ایرانی به سمت سایر نیازهای زوجین جوان است

کارشناس صنعت لوازم خانگی با عنوان اینکه به رغم نیاز اساسی زوجین به لوازم خانگی، یکی از مهمترین تنگناهای بحث طرح های تامین جهیزیه، انحراف منابع از خرید کالا خصوصا کالای ایرانی به سمت سایر نیازهای زوجین جوان است، بیان کرد: از آن جا که وام ازدواج پس از ازدواج پرداخت می شود، در این مرحله خانوارهای تازه شکل گرفته عموما لوازم مورد نیاز خود را به روش های مختلف تامین یا از آن صرف نظر کرده اند و چون مبلغ وام به عنوان پول نقد در اختیار جوانان قرار می گیرد، عملا بخش قابل توجهی از این مبلغ از بازار جهیزیه و لوازم خانگی خارج می شود و محل مصرف آن ممکن است به حال اقتصاد کشور عایدی خاصی نداشته باشد.

کامرانی عنوان کرد: در حالی که جهت هر نوع اعتبار یا هزینه کرد در هر بازار و محلی، باید به سمت مصالح و رونق اقتصادی کشور باشد و حتی هر پیوند مشترک نیز باید رونق آفرین و برکت افزای تولید و اقتصاد باشد. بنابراین به نظر می رسد تسریع در پرداخت وام ازدواج ممکن است به مصرف شدن سهم بیشتری از این مبلغ در بازار لوازم خانگی منجر گردد.

ضرورت دارد بانک مرکزی با تخصیص اعتبار بیشتر و تسهیل جریان نقدینگی در بانک ها و همچنین کاهش سختگیری در تضامین، به رونق هرچه بیشتر طرح وام خرید کالا کمک کنند

وی عنوان کرد: در کنار وام ازدواج، وام خرید کالا نیز یکی دیگر از امکانات موجود برای تهیه جهیزیه است که با همکاری بانک ها و کارخانجات لوازم خانگی در حال اجرا است که ضرورت دارد بانک مرکزی با تخصیص اعتبار بیشتر و تسهیل جریان نقدینگی در بانک ها و همچنین کاهش سختگیری در تضامین، به رونق هرچه بیشتر این طرح ها کمک کنند.

کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: این نوع طرح ها یکی از بهترین محمل های حمایتی از تولید، توزیع و مصرف هستند و منابع حقیقتا در محل صحیح به مصرف می رسند؛ یعنی هم نیاز مصرف کننده تامین می شود، هم بخش توزیع سود می برد و هم چرخ تولید می چرخد و به کاهش قاچاق کمک می شود.

کامرانی خاطرنشان کرد: در این خصوص به نظر می رسد "کالا کارت بانک رفاه" یکی از موفق ترین طرح های بانکی است. البته جامعه هدف این طرح بازنشستگان هستند که ضمن تامین نیازهای این قشر، نیازهای خانوار در خصوص تامین جهیزیه فرزندان را نیز مرتفع می کنند.

وی اظهار کرد: دلایل موفقیت طرح بانک رفاه، تعیین صحیح جامعه هدف، تسهیل شرایط وام دهی و اهتمام این بانک در خدمت رسانی مناسب و موثر به مشتریان است و به نظر می رسد با الگو برداری صحیح از روش های اجرایی این بانک، می توان این طرح را به صورت فراگیری به سایر جوامع هدف نیز تسری داد.

کد خبر: ۱۷۰٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha