۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
 دستمزد کارگران ترک سه برابر ایرانی ها/ حقوق ۱۱۵ میلیونی اردوغان دوبرابر وزرا
بررسی مقایسه ای حقوق کارگران و مسئولان ترکیه و ایران

دستمزد کارگران ترک سه برابر ایرانی ها/ حقوق ۱۱۵ میلیونی اردوغان دوبرابر وزرا

بر اساس اعلام وزارت کار ترکیه منطبق با قانون کار اتحادیه اروپا؛ میزان حداقل دستمزد خالص کارگران در این کشور ۲۳۲۴ لیر تعیین شده که این میزان بیش از سه برابر بیشتر از میزان دستمزد ماهیانه کارگران ایرانی می‌باشد.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار-  بررسی و محاسبه حقوق و دستمزد همواره برای صاحبان کسب و کار و همچنین قشر کارگران یکی از مهمترین مقوله هاییست که بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی در کشورهای مختلف، هر کارگری پس از اشتغال و آگاهی از حقوق و مزایای دریافتی، می‌ تواند نسبت به احقاق حق خود اقدام نماید.

اولین تعهد کارفرما در قبال کارگران پرداخت حقوق و دستمزد آنها که نشانگر سهم نیروی کار در تولید محصولات و ارائه خدمات می باشد،  در بازه های زمانی تعیین شده اعم از روزانه، هفتگی یا ماهانه است که نباید از میزان حداقل حقوق تعیین‌ شده توسط اداره کار و تامین اجتماعی در هر سال کمتر باشد.

هر ساله میزان افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران شاغل و بازنشسته بر اساس نظر دولت و پارلمان هر کشوری تغییر می‌کند.

طرح بررسی مبحث رقم دستمزد کارگران در ایران در این روزها و مقایسه آن با سایر کشورها درحالی که تعیین دستمزد امسال با افزایش ۲۱ درصدی و حداقل یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان در نظر گرفته شده که با اعمال تمامی مزایا از جمله حق اولاد، پایه سنوات، بن مسکن و دیگر موارد به دو میلیون و ۶۰۵ هزار تومان میرسد و مورد رضایت جامعه کارگری نبوده و با حواشی بسیاری از سوی کارگران همراه بوده در صورتیکه وزیر کار این رقم را مطلوب خوانده است، بسیار پر اهمیت است.

در همین راستا،  خبرنگار بازار گفتگویی را با سید علی قائم مقامی کارشناس ارشد مسائل ترکیه و غرب آسیا در رابطه با میزان درآمد در ترکیه و نحوه پرداخت حقوق و دستمزد برای مشاغل و تخصصهای مختلف در سال جاری ترتیب داده که انتخاب این کشور برای مقایسه از آن جهت اهمیت دارد که ترکیه همسایه ایران به شمار می‌رود و می‌تواند کشور مناسبی برای مقایسه حداقل دستمزد باشد، زیرا اقتصاد این کشور نیز همانند ایران شاهد یک بحران ارزی بوده است.

در ترکیه حداقل دستمزد ماهانه به حداقل دستمزد ملی اشاره دارد که با نرخ ساعتی، هفتگی یا ماهانه تعیین و توسط دولت اجرا می شود. حداقل دستمزد ملی معمولا برای همه کارمندان یا حداقل برای اکثریت  کارکنان کشور اعمال می شود. به بیش از یک سوم نیروی کار ۳۰ میلیون نفری ترکیه حداقل دستمزد پرداخت می شود.

هرساله میزان حقوق و دستمزدها با توجه به نرخ تورم در این کشور افزایش میابد. حداقل حقوق کارگر در سال ۲۰۱۹ بصورت ناخالص ۲۵۵۸.۴۰ لیر و خالص دریافتی برابر ۲۰۲۰.۹۰ لیر (دو هزار و بیست لیر و نود قروش) بوده که با در نظر گرفتن متوسط قیمت هر لیر در بازار ایران (۲۵۰۰ تومان)  در سال گذشته، این میزان حدود پنج برابر ایران بوده است.

همچنین در سال گذشته ۳۵۸.۱۸ لیر سهم بیمه، ۱۳۴.۳۲ لیر مالیات، ۱۹.۴۲ مالیات تمبر ، ۲۵.۵۸ سهم بیمه بیکاری گزارش شده است.

علاوه بر آمار سال گذشته،  با نگاهی به گزارشات وزارت کار ترکیه در سال ۲۰۱۸ با تعیین ۲۰۲۰ لیر برای حداقل حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان در میابیم که هر فردی که در ترکیه دارای کف یا حداقل حقوق ماهانه بوده٬ تقریبا دو برابر یک شهروند ایرانی حقوق و دستمزد دریافت کرده است.

قائم مقامی در ابتدای گفتگوی خود گفت : بر اساس اعلام وزارت کار ترکیه حداقل دستمزد خالص برای امرار معاش کارگران ۲۳۲۴ لیر و ۲۹۴۳ دستمزد ناخالص در نظر گرفته شده که با افزایش ۱۵.۳ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. این مزد برای ۳۰ روز است که کارگر ۲۶ روز را کار می کند و ۴ روز دیگر را کار نمی کند(یکشنبه ها) و حق تعطیلی این چهار روز را دارد، اما پولی از مزدش کسر نمی شود.

کارشناس مسائل ترکیه همچنین اضافه کرد که تفاوت حداقل دستمزد ناخالص و خالص در کسر سهم حق بیمه، بیمه بیکاری و مالیات می باشد. سهم امتیاز سازمان تامین اجتماعی ۴۱۲ لیر ترک و دو قوروش است که از حقوق کارگر کسر می‌شود. این میزان کسری برای یک کارگر مجرد و بدون فرزند ۱۵۴ لیر درنظر گرفته شده است. همچنین کسری مالیات ۳۷۵ لیر،  سهم بیمه بیکاری  ۲۹ لیرترک و ۴۳ قوروش  و مالیات تمبر ۲۲ لیر و ۳۴ قوروش برای کارگران تعیین شده در حالیکه این سازمان ۶۰۳ لیر برای کارفرمایان و برای بیمه بیکاری آنها ۵۸ لیر کسر میکند.

قائم مقامی این میزان حداقل دستمزد از سوی وزارت کار منطبق بر قانون کار اتحادیه اروپا را به صورت زیر تقسیم بندی کرد و اینگونه اظهار کرد که کارگر متاهلی که همسرش شاغل نیست ۲۶۴۸ لیر دریافت می کند در حالیکه به کارگری با همان شرایط و داشتن یک فرزند ۲۹۸۷ لیر؛ کارگر دارای دو فرزند کند ۳۳۱۰ لیر، دارای سه، چهار و پنج فرزند ۳۷۵۲ لیر پرداخت می شود.

وی همچنین افزود:  به کارگری که همسرش شاغل است ۲۲۷۳ لیر دستمزد پرداخت می شود. همچنین کارگری که همسرش شاغل است و یک فرزند دارد  ۲۵۳۸ لیر، کارگری که دو فرزند دارد ۲۸۶۹ لیر، کارگری که سه فرزند دارد  ۳۳۱۰ لیر، کارگری که چهار فرزند دارد ۳۵۳۱ لیر و همچنین کارگری که با همسر شاغل پنج فرزند دارد، ۳۷۵۲ لیر دریافت میکند.

کارشناس ارشد ترکیه و غرب آسیا تصریح کرد که ترکیه از سندیکای کارمندان دولت و بخش عمومی، سندیکای کارگری، سندیکای بازنشستگان  و سندیکای کارفرمایان و سرمایه گذاران برخوردار است.

سندیکا یک تشکیلات خودگردان از افراد، بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها یا افراد حقوقی است که در راستای تحقق و ارتقای منافعی که در آن سهیم هستند، حرکت می کنند.

وی افزود: قراردادهای دسته جمعی کار بین نمایندگان سندیکاها، کارفرمایان و دولت امضا می شود در حالیکه حق اعتصاب قانونی است. کارفرمایان نیز از حق لوکاوت (نوعی اعتصاب) برخوردارند.

قائم مقامی همچنین اظهار کرد که دولت ترکیه و سندیکاهای کارمندان درباره تعیین میزان حقوق ماهیانه پنج میلیون کارمند و کارمندان بازنشسته در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به گفتگو پرداخته اند که به حقوق کارمندان در سال ۲۰۲۰ برابر ۴+۴ درصد و در سال ۲۰۲۱ معاددل ۳+۳درصد و علاوه بر نرخ تورم افزوده خواهد شد.

کارشناس مسائل ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر میزان حقوق رییس جمهور اردوغان و وزرا اینگونه پاسخ داد گه حقوق ماهیانه رئیس جمهور ترکیه حدود ۵۰ هزار لیر (بیش از ۱۱۵ میلیون تومان)  است که اردوغان هفت ماه حقوق ماهیانه خود را برای همبستگی مردمی در راه مبارزه با کرونا بخشیده و حقوق خالص ماهیانه وزرا ۲۵ هزار لیر ترک می باشد.

سید علی قائم مقامی در پایان گفتگوی خود اطلاعاتی را در رابطه با میزان حقوق دریافتی مشاغل مختلف به ذیل زیر ارائه داد:

 معاون وزیر ۲۴۳۳۹ لیر/ مدیرکل ۱۳۳۰۷ لیر/ رئیس اداره ۱۰۸۳۵ لیر/ کارشناس ۹۲۲۶ لیر/ معاون کارشناس ۶۱۶۳ لیر/ پزشک متخصص ۷۴۸۶ لیر/ دامپزشک ۶۴۴۱ لیر/ مهندس ۶۴۹۵ لیر/ دبیر ۴۷۷۶ لیر / کارشناس آمار ۵۷۱۹ لیر/ اقتصاد دان ۴۴۳۵ لیر/ کتابدار ۵۰۸۲ لیر/ پرستار با مدرک کارشناسی ۵۱۷۱ لیر/  وکیل مدافع ۶۱۷۶ لیر/ واعظ ۴۹۸۴ لیر/ مامور پلیس ۴۹۹۴ لیر/ پژوهشگر ۶۱۳۱ لیر / تکنسین ۴۳۰۲ لیر /  خدمه ۴۱۴۴ لیر / قاضی و دادستان درجه اول ۱۶۲۳۵ لیر / پروفسور ۱۱۲۰۸ لیر/ دانشیار ۸۳۶۲ لیر/ دستیار دانشیار ۶۸۲۶لیر ترکشگر استاد دانشگاه ۵۸۷۲ لیر

نمودار فوق نشانگر این مسئله است که حداقل دستمزد ناخالص در ترکیه از ۲۵۵۸.۴ لیر  در سال ۲۰۱۹ به ۲۹۴۳.۰ لیر در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.  
 

کد خبر: ۱۷٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha