۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
تفاوت فاحش قیمت شالی و برنج| جهاد کشاورزی گلستان قیمت گذاری کارشناسی ندارد
شالیکار گلستانی:

تفاوت فاحش قیمت شالی و برنج| جهاد کشاورزی گلستان قیمت گذاری کارشناسی ندارد

گرگان-عابدینی، شالیکار گلستانی از تفاوت فاحش قیمت بین شالی و برنج انتقاد کرد و گفت: جهاد کشاورزی با قیمت گذاری کارشناسی اجازه ندهد زحمت یکساله کشاورز نابود شود.

محسن عابدینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کوتاهی جهاد کشاورزی در قیمت گذاری و خرید تضمینی شالی سبب شده تا واسطه گرها قیمت ها را بسیار پایین بیاورند و خرید و فروش در بازار کاهش داشته باشد.

این شالیکار گلستانی خواستار حمایت جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان و شالیکاران شد و افزود: اقتصاد گلستان بر مبنای کشاورزی است و جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی کشاورزان باید برای محصولی که به واسطه دلال ها این گونه بر زمین خورده، ورود کنند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری کارشناسی از سوی جهاد کشاوری مانع سواستفاده دلالان خواهد شد، گفت: اگر به واسطه این کاهش قیمت برنج، قیمت این محصول برای خرید مردم هم به همین میزان مناسب باشد باز هم ما راضی هستیم.

عابدینی یادآور شد: قیمت برنج باید ۵۰ درصد شالی باشد؛ اگر در حال حاضر به فروشگاه های شهر مراجعه کنید قیمت برنج فجر ۸۳ هزار تومان است در حالی که کشاورز شالی فجر را کیلویی ۲۰ هزار تومان می فروشد.

این فعال حوزه کشاورزی گفت: شالی به یک چهارم قیمت توسط واسطه گرها خریداری می شود و دولت اقدامی که به نفع کشاورز تمام شود انجام نمی دهد بنابراین انتظار داریم برای سامان دهی قیمت شالی تعزیرات، جهاد کشاورزی، صمت و دادگستری استان ورود پیدا کنند و این مسئله را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

افزایش چهار برابری هزینه تولید

عابدینی اظهار کرد: هزینه های تولید کشت شالی نسبت به سال گذشته با توجه به حذف ارز ترجیحی به چهار برابر رسیده، اما متاسفانه قیمت گذاری این محصول از سال گذشته نیز کمتر است.

وی ضمن اشاره به عدم ماندگاری شالی گفت: برداشت این محصول نیمه سبز انجام می شود و کشاورز نمی تواند شالی را نگهدارند مگر اینکه تبدیل به برنج کند و آن هم با توجه به نیازمندی کشاورزان مقدور نیست.

این کشاورز گلستانی با تاکید بر این موضوع که بعد از برداشت شالی، قیمت برنج افزایش پیدا خواهد کرد، اضافه کرد: کاهش قیمت سودی برای مصرف کننده ندارد و تنها جیب دلال ها را پر می کند به نظر می رسد دولت با قیمت گذاری و خرید تضمینی در فصل برداشت شالی، می تواند کمک کند که بازار کنترل شده و به نفع تولید کننده و مصرف کننده تمام شود.

عابدینی گفت: اینکه جهاد کشاورزی اذعان دارد با توجه به ممنوعیت کشت شالی ما نباید دخالت نداریم، بهانه ای بیش نیست، چرا که شرایط خرید و فروش برنج در استان های دیگر نیز به همین منوال است.

وی با تاکید بر این مساله که تاکنون کشت جایگزین همتراز و هم قیمت با شالی به کشاورزان معرفی نشده، بیان کرد: کشت پنبه از لحاظ قیمت با شالی برابری دارد اما امسال این محصول نیز با وجود اینکه دولت ۴۴ هزار تومان قیمت گذاری کرده بود اما کارخانه های آن را خریداری نمی کنند.

عابدینی در خاتمه متذکر شد: کشاورزی یک کار سخت، طاقت فرسا و با هزینه های بسیار است، اما درآمد حاصل از این شغل به دلیل عدم برنامه ریزی درست دولت به جیب واسطه گرها می رود.

کد خبر: ۱۷۰٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 0
      واقعا کشاورزان گناه دارن.چرا چرا چرا؟
    • Reza PL ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      1 0
      تا بوده همین بوده همیشه سود واقعی رو دلال میبره کشاورز ۶ماه وقت میزاره و هزینه میکنه اخرشم تو سر محصولش میزنن بعدش میگن چرا جمعیت روستایی و کشاورز به شهرها مهاجرت میکنن