۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
نفع اروپا در لغو تحریم هاست| برجام احیا شود، قیمت‌ها نزولی می‌شود
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

نفع اروپا در لغو تحریم هاست| برجام احیا شود، قیمت‌ها نزولی می‌شود

حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: بازار اروپا چشم انتظار لغو تحریم های ایران است. چرا که می داند احیای برجام عرضه نفت و فرآورده های نفتی را حدود2 میلیون بشکه در بازار افزایش می دهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «نفت ایران وارد بازار اروپا شود یا نشود، احیای برجام به نفع مردمان قاره سبز و البته دولت های آنهاست.» این بخشی از گفته های حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی است که معتقد است با توجه به گرانی انرژی به خصوص در اروپا زمستان سختی در پیش رو داریم. در چنین شرایطی لغو تحریم ها علیه ایران می تواند عرضه نفت و فرآورده های نفتی در بازار جهانی را حدود ۲ میلیون بشکه افزایش دهد.

او در پاسخ به این سوال که آیا نفت ایران جایگزین نفت روسیه می شود، به بازار می گوید: ایران از نظر سیاسی ملاحظاتی دارد که ممکن است خیلی به دنبال کسب سهم روسیه از بازار اروپا نباشد. اما مساله مهم این است با احیای برجام عرضه در بازار افزایش پیدا می کند. ممکن ایران نفت بیشتری را به بازارهای آسیایی همچون چین و کره و هند صادر کرده و خیال خریداران آسیایی مثل کره جنوبی و ژاپن و خریداران اصلی آن مانند چین و هند را راحت کند. از آن طرف عربستان و عراق می تواند مقدار بیشتری از طلای سیاه را به بازار اروپا ارسال کنند. در واقع با افزایش عرضه نفت ایران، کمبود موجود در بازار جهانی تا حدودی برطرف می شود.

ایران پیش از تحریم ها روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت به اروپا صادر می کرده است. پالایشگاه کشورهای ایتالیا و اسپانیا و رومانی می توانند به راحتی نفت ایران را مصرف کنند و بازار خوبی برای ما باشند

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ادامه داد: اروپا به خوبی می داند که لغو تحریم ایران تا چه اندازه می تواند برای آنها مفید باشد و موجب افت قیمت انرژی در بازار جهانی باشد. به همین دلیل احیای برجام برای قاره سبز اهمیت بالایی دارد. همانطور که شاهد بودیم بعد از جدی شدن مساله مذاکرات قیمت نفت اوپک حدود ۶ دلار کاهش یافت.

او همچنین با اشاره به اینکه ایران پیش از تحریم ها روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت به اروپا صادر می کرده است، گفت: پالایشگاه کشورهای ایتالیا و اسپانیا و رومانی می توانند به راحتی نفت ایران را مصرف کنند.

حسینی همچنین با اشاره به رکود ناشی از رشد قیمت انرژی در کشورهای توسعه یافته و صنعتی گفت: وضعیت به ویژه در اروپا که در کانون آشفتگی بازار انرژی قرار دارد، خطرناک است. بسیاری از کارشناسان این احتمال را می دهند که زمستان سختی در پیش رو داشته باشیم. از طرفی نگرانی از رفتن به رکود اقتصادی عمیق حسابی بالا رفته است. در چنین شرایطی کشورها سعی دارند که از هر گونه رفتار پر ریسک اجتناب کنند. البته احیا نشدن برجام هم برای ایران نگرانی زیادی دارد که نمی تواند به راحتی چشم روی آن بست. مهم ترین این نگرانی ها کمبود سرمایه گذاری در این صنعت است که نیازمند ورود خارجی ها و شرکت های سرمایه گذاری خارجی است.

کد خبر: ۱۷۰٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha