۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
ظرفیت تولید روزانه نفت‌ خام ایران به ۴ میلیون و ۳۸ هزار بشکه می‌رسد
مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران:

ظرفیت تولید روزانه نفت‌ خام ایران به ۴ میلیون و ۳۸ هزار بشکه می‌رسد

مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران از ظرفیت‌سازی برای دستیابی به توان تولید روزانه ۴ میلیون و ۳۸ هزار بشکه خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی نفت ایران، هرمز قلاوند گفت: با توجه به ماهیت اصلی شرکت ملی نفت ایران برای تولید صیانتی از میدان‌های نفت و گاز، هرساله مدیریت‌های برنامه‌ریزی تلفیقی و نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران مبادرت به تدوین برنامه تولید نفت و گاز به‌همراه فعالیت‌ها، ملزومات موردنیاز و بودجه لازم به‌منظور تحقق برنامه یادشده می‌کنند. امسال نیز این رویه با رویکرد افزایش ظرفیت تولید نفت خام به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز انجام شده است.

وی تصریح کرد: از این رو نشست‌های فنی و کارشناسی پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت‌های تابع که به‌صورت ۶ ماهه برگزار می‌شد در دولت سیزدهم با رویکردی جدید برگزار شد. در گذشته اولویت بر نگهداشت تولید در محدوده تولید کنونی بود، اما در دولت جدید افزون بر اهمیت بخشیدن به چالش‌ها و نیازمندی‌های نگهداشت تولید، افزایش تولید و ثبت رکوردهای تازه در اولویت بالاتری قرار گرفت.

مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ادامه داد: در نشست‌های کارشناسی برگزار شده، تعداد چاه‌های توسعه‌ای، تعمیری و ترمیمی موردنیاز به‌منظور نیل به هدف تبیین شده، به همراه تعداد دکل‌های حفاری، لوله‌مغزی سیار، دستگاه‌های فرآورش سیار(MOT و MOS)، پروژه‌ها و نیازمندی‌های روزمینی و زیرسطحی شامل تعدادی از پمپ‌های درون‌چاهی، سیستم‌های فرازآوری مصنوعی با گاز، انواع تجهیزات درون‌چاهی و سرچاهی و احداث خطوط لوله جریانی، واحدهای بهره‌برداری و نمک‌زدایی به‌ویژه تجهیزات فرآورشی سیار (Skid Mounted) مورد نیاز، همچنین نیازمندی‌های واحدهای میان‌دست مانند ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، کارخانه‌های گاز و گاز مایع مورد بحث و بررسی دقیق کارشناسی قرار گرفت و برنامه فنی و عملیاتی شرکت‌های تابع به‌منظور نهایی‌سازی و تصویب‌خواهی به شرکت ملی نفت ایران ارسال شد.

قلاوند اظهار کرد: به‌منظور عمل به دستور اکید مدیرعامل شرکت ملی نفت، برای فراهم شدن ملزومات و شرایط دستیابی به تولید ۴ میلیون و ۳۸ هزار بشکه در روز، جلسات متعدد فنی، کارشناسی و مدیریتی بین مدیریت‌های نظارت بر تولید و برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با مدیریت‌های مختلف شرکت‌های تابعه برگزار شد و ضمن بررسی دقیق‌تر برنامه‌های ارائه شده، جنبه‌های مالی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برنامه‌ای عملیاتی، منطبق بر شرایط روز کشور تبیین شد که آماده تصویب در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران است.

وی ادامه داد: با توجه به حمایت مستمر و همه‌جانبه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از شرکت‌های تابع برای تصویب و تأمین نیازمندی‌های این شرکت‌ها به‌منظور تحقق برنامه تولید نفت خام به‌میزان ۴ میلیون و ۳۸ هزار بشکه در روز، جلسه‌ای مدیریتی با حضور خجسته‌مهر و مدیران عامل، تولید و فنی شرکت‌های تابع و مدیریت‌های نظارت بر تولید و برنامه‌ریزی تلفیقی برگزار و تمامی ملزومات فنی و مالی برای دستیابی به این مهم، بررسی شد.

مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در پایان این نشست برنامه‌ای مشخص برای تأمین ملزومات مذکور تا پایان امسال تدوین شد، بر همین اساس با مساعدت‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت و ارائه دستورهیا لازم به شرکت‌های تابع و مدیریت‌های پشتیبان در شرکت، ظرفیت تولید نفت‌خام تا پایان امسال به ۴ میلیون و ۳۸ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

قلاوند افزود: مهم‌ترین موارد برای دستیابی به این ظرفیت تولید، تأمین دکل و لوله‌مغزی سیار به ‌همراه تجهیزات و کالای موردنیاز به‌منظور حفاری چاه‌های جدید، تعمیر و ترمیم چاه‌های موجود در تمامی میدان‌های خشکی و دریا، تعمیر و اصلاح یا تعویض پوشش خطوط لوله انتقال، تعمیرات اساسی واحدهای بهره‌برداری، نمک‌زدایی، تقویت فشار، گاز و گاز مایع و به‌ویژه تعمیر یا تعویض توربوکمپرسورهای موجود برای جلوگیری از گازسوزی و مخاطرات زیست محیطی، به‌کارگیری Skid Mounted بهره‌برداری - نمک‌زدایی - فشارافزایی موردنیاز و اقدام‌های متنوع دیگر است که تا پایان سال انجام و به حول و قوه الهی ظرفیت‌سازی لازم ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۹٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha