تمام توان دولت برای بهبود فضای کسب‌وکار به کار گرفته شود
رئیس اتاق سنندج:

تمام توان دولت برای بهبود فضای کسب‌وکار به کار گرفته شود

رئیس اتاق سنندج گفت: بر اینکه توسعه متوازن اقتصادی و سیاسی فقط با برخورداری از فضای کسب‌وکار منظم تحقق می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، پنجاه و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کردستان با دستور کار بررسی وضعیت مدیریت و سامان‌دهی مرز بین‌المللی باشماق مریوان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به نقش فضای کسب‌وکار در پیشبرد و توازن توسعه گفت: دولت قوی و توسعه متوازن اقتصادی و سیاسی تنها با برخورداری از فضای کسب‌وکار منظم پیش خواهد رفت، بنابراین باید دولت تمام توان خود را در راستای بهبود فضای کسب‌وکار به کار گیرد.

سید کمال حسینی افزود: تمرکززدایی و توجه ویژه به ظرفیت‌های اقتصادی کردستان از الزامات پیشبرد توسعه اقتصادی استان است و همه باید این را قبول کنند که استانی بااین‌همه منابع شایسته برخورداری از رتبه‌های برتر اقتصادی بالاتر از میانگین کشوری است اما آمار و اطلاعات موجود نشان از پایین بودن شاخص‌های اقتصادی دارد.

دبیر و سخنگوی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کردستان تصریح کرد: هیچ‌کس انتظار ندارد یک‌شبه همه عقب‌ماندگی‌های استان جبران شود؛ اما توقع این است که برنامه‌های تقویت فضای کسب‌وکار با جدیت و سرعت اجرا شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج، اظهار کرد: بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت بخش خصوصی در نظام توسعه معجزه می‌کند، تجربه کشورهای فراهم‌کننده فضای کسب‌وکار سازمان‌یافته و زمینه‌ساز حضور بخش خصوصی قدرتمند حکایت از ارتقای شاخص‌های اقتصادی در زمانی کم دارد و ما هم باید این تجربه را الگوی خود قرار دهیم.

سید کمال حسینی اذعان کرد: ما امیدواریم با فرصت‌های تاریخی پیش‌آمده در کشور و استان دولت ایجاد مدیریت یکپارچه توسعه کردستان را تحقق بخشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج خواستار رسیدگی به وضعیت سامان‌دهی مرزهای کردستان شد و خاطرنشان کرد: مرز یک مزیت اصلی اقتصادی منحصربه‌فرد برای کردستان است و در این شرایط جنگ اقتصادی تحمیل شده به کشور می‌تواند کمک بزرگی به افزایش تاب‌آوری اقتصاد ملی در برابر فشارها کند.

دبیر و سخنگوی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کردستان اعلام کرد: بر اساس آمار رسمی کردستان در زمینه تجارت پسرفت داشته و ضرورت دارد تا اقدامات لازم برای ایجاد زمینه پیشرفت در این حوزه اعمال گردد.

کاهش صادرات از مرزهای کردستان زنگ خطر توسعه اقتصادی استان است
در این نشست، مدیرکل گمرک سنندج و ناظر گمرکات استان کردستان ضمن تأکید بر ضرورت تقویت صادرات گفت: صادرات کالای ایرانی بزرگ‌ترین دغدغه مدیریت ارشد کشور است و همه باید در راستای گسترش آن تلاش کنیم.

خلیل حیدری افزود: در ۴ ماه منتهی به تیرماه امسال ۵۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۷۶ میلیون دلار از مرزهای کردستان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ازنظر وزنی و ازنظر ارزش کاهش نشان می‌دهد که ضرورت دارد تا این موضوع در جلسات ویژه بررسی و راهکارهای خروج از آن اجرا شود.

ناظر گمرکات استان کردستان تصریح کرد: در این مدت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن کالا به ارزش ۳۲ میلیون دلار از معابر کولبری وارد شده است.

مدیرکل گمرک سنندج اعلام کرد: در مدت مذکور ۸۵۶ میلیون ترانزیت به ارزش ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار داشته‌ایم که به نسبت سال گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته است.

خلیل حیدری در مورد عملکرد گمرک در زمینه سامان‌دهی خدمات گمرکی اظهار کرد: افزودن ۲۰ هکتار زمین به فضای مورد استفاده گمرک، جداسازی بخش مسافری از بخش تجاری، استقرار شرکت انبارهای عمومی در مرز باشماق، عقد قرارداد با شرکت انتظام برای افزایش امنیت، تعمیر «ایکس ری» باشماق با ۶ میلیارد تومان اعتبار، خرید «ایکس ری» چمدانی برای سیران‌بند، راه‌اندازی سامانه کنترل تردد ماشین و افراد، خرید ۲ دستگاه باسکول برای سیران‌بند با صرف ۵,۱ میلیارد تومان اهم اقدامات سال گذشته است که درمجموع ۱۸ میلیارد تومان هزینه در برداشت.

وی جانمایی نادرست مکان استقرار ادارات در مرز بین‌المللی باشماق مریوان را یکی از ایرادات وارد بر این مرز و عامل کاهش کیفیت خدمات ذکر کرد و خواستار اصلاح آن شد.

سخت‌گیری در ترخیص کالا سبب استرداد برخی کالاها و محصولات ایرانی می‌شود
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت، امور حمل‌ونقل اتاق بازرگانی سنندج با انتقاد از روند کاهش صادرات از مرز باشماق گفت: مرز رسمی باشماق یکی از مرزهای برتر در زمینه صادرات و ترانزیت و مسافر بود اما امروزه با استناد به آمار اعلام شده کارکرد این مرز در همه زمینه در حال کاهش است به‌طوری‌که درحالی‌که همه مرزهای کشور شاهد افزایش صادرات بودند مرز باشماق با کاهش خطرناک ۴۰ درصدی روبرو شد.

دلسوز اخگر افزود: علت‌های مؤثر بر این روند عبارت‌اند از بالا بودن هزینه‌های در نظر گرفته شده برای صادرات به‌طوری‌که این رقم ۱۵ درصد بیش از سایر استان‌هاست، جزیره‌ای عمل کردن ادارات و نهادهای مرتبط با تجارت، اخذ وجه توسط شرکت انبارهای عمومی بدون ارائه خدمت و پایش مستمر و سخت‌گیرانه هنگ مرزی و این روند موجب شده تا بسیاری از بازرگانان مرز سایر استان‌ها را برای تجارت انتخاب کنند.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت، امور حمل‌ونقل اتاق سنندج خاطرنشان کرد: پایش غیراصولی و غیرضروری هنگ مرزی باعث تأخیر در رسیدن کالا به بازار هدف و آسیب‌دیدگی کالاهای شکستنی و محصولات کشاورزی، دامی و سبزیجات می‌شود که این امر سبب شده تا برخی از محموله‌های ایرانی مسترد گردد.

زیرساخت‌های باشماق در یک مرز رسمی و تجاری نیست
نماینده فرماندهی مرزبانی استان کردستان نیز در این نشست در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص عملکرد این نهاد گفت: مرزبانی هیچ چالشی با تجارت و تاجر ندارد و حاضر است تا همه موارد مربوط به ضعف عملکرد خود را حل‌وفصل کند و از همه فعالان اقتصادی خواستارم تا تخلفات را گزارش کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی خواهد شد.

سرهنگ محمدرضا صالحی افزود: رویکرد ما مقابله با قاچاق و جلوگیری از تخلف در تجارت به‌ویژه صادرات است زیرا بارها مواردی از تخلف را کشف کرده‌ایم برای نمونه اشاره می‌شود به کشف ۱ میلیون لیتر سوخت قاچاق، ۶۴ میلیون دینار عراقی، ۲۰ هزار دلار ارز، ۳۰ هزار قلم دارو و ۲۹۵ هزار قلم تجهیزات پزشکی که اکثراً موردنیاز داخل بود.

نماینده فرماندهی مرزبانی استان کردستان تصریح کرد: کار نهادهای حاضر در مرز بین‌المللی باشماق جزیره‌ای نیست بلکه همه ید واحده برای مدیریت تجارت هستیم.

سرهنگ محمدرضا صالحی در ادامه اظهار کرد: باشماق مرز دوم ترانزیت ایران و مرز مطرح در صادرات است اما زیرساخت‌های آن در این حدود نیست و ضرورت دارد تا دولت و بخش خصوصی در این راستا اقدامات لازم را اعمال کنند تا از این شرایط خلاص شود.

رفتار برخی از کارکنان و مأموران برخلاف منش فرماندهی مرزبانی است
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در جواب به سخنان نماینده فرماندهی مرزبانی استان کردستان گفت: رفتار برخی از کارکنان و مأموران برخلاف منش فرماندهی مرزبانی است به‌طوری‌که کارشکنی و سخت‌گیری‌های آنها موجب وارد شدن زیان به محموله‌های صادراتی و گریزان کردن تجار از فعالیت در مرزهای کردستان می‌شود.

محمد هلاکو افزود: برخی از بارها به علت آسیب‌دیدگی ناشی از سخت‌گیری هنگ مرزی به داخل برگشت داده می‌شود که درنهایت زیان سنگین بر دست بازرگان ایرانی می‌گذارد و این برخلاف ضرورت‌های کشور در جنگ اقتصادی است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج خاطرنشان کرد: دیپ‌زنی شرکت نفت در نقطه صفر مرزی باعث کندی ترخیص کالا می‌شود که در این صورت کالاهای فسادپذیر مثل سبزی، میوه و لبنیات بیشترین آسیب را می‌بینند که ما از مسئولین شرکت نفت خواستاریم تا دیپ‌زنی را در ابتدای مرز انجام دهند و باک کامیون‌ها را لاک و مهر کنند.

پایش سوخت با هدف مقابله با قاچاق صورت می‌پذیرد
معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان با دفاع از عملکرد نهاد متبوع خود گفت: پایش سوخت بر اساس قانون و با هدف مقابله با قاچاق صورت می‌پذیرد.

مادح حکمت آراء اعلام کرد: بر اساس مصوبه دولت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پایش خود را از نقطه صفر مرزی به داخل مرز و حریم تیر پارک‌ها انتقال داده است.

کد خبر: ۱۶۹٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha