۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ماشین‌آلات سنگین از کمبود سوخت می‌سوزند| کمبود گازوئیل در حوزه معدن
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

ماشین‌آلات سنگین از کمبود سوخت می‌سوزند| کمبود گازوئیل در حوزه معدن

مشهد- فعالان حوزه معدن و ساختمان این روزها علاوه بر رکود و گرانی با برخی موانع مانند کمبود سوخت دست‌وپنجه نرم می‌کنند که مانع از شتاب بخشی به پروژه‌های عمرانی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های نفت گاز و یا اعتراض رانندگان برون‌شهری مبنی بر کمبود سهمیه به اینجا ختم نمی‌شود بلکه کمبود سهمیه گازوئیل از مزارع کشاورزی گرفته تا معادن ریز و درشت صدای بسیاری از پیمانکاران را درآورده است.

به گزارش خبرنگار بازار کمبود سوخت گازوئیل نه‌تنها در حوزه کشاورزی بلکه حالا در حوزه معدن نیز موجب شده تا بسیاری از فعالان این عرصه با اعتراض به این موضوع خواستار ورود دولتمردان برای حل این مشکل شوند.

کمبود سوخت که بخش خصوصی را بیش از هر بخش دیگری تحت‌فشار قرار داده موجب شده تا بنا بر اظهارات پیمانکاران فعالیت‌های معدنی و عمرانی تحت‌الشعاع همین مسئله قرار بگیرد و موتور ماشن آلات به کار گرفته شده را خاموش کند.

سوخت‌وساز بخش خصوصی همخوانی ندارد

پیمان رحیمی یکی از پیمانکاران بخش خصوصی و فعال در حوزه زمین شناسی به بازار می گوید: متأسفانه تأمین سوخت برای دستگاه‌های حفاری و یا موتورهای صنعتی بسیار سخت است و همین موضوع بسیاری از روز ها کار را به تعطیلی می کشاند.

وی بابیان اینکه سوخت گازوئیل در بازار آزاد نیز به‌سختی قابل خریداری است بیان می‌کند: متأسفانه سوخت گازوئیل درحالی‌که در جایگاه‌های سوخت تنها لیتری ۳۵۰ تومان قیمت دارد اما ما مجبور هستیم در بازار آزاد همین سوخت را به قیمت لیتری ۸۵۰۰ تومان تهیه کنیم.

وی بابیان اینکه حتی با همین قیمت‌های گزاف نیز سوخت در بازار آزاد و به همین راحتی یافت نمی‌شود ادامه می‌دهد: هنگامی‌که دستگاه حفاری و یا کمپرسورها و هیدرولیک به دلیل نبود سوخت خاموش شود در عمل هیچ فعالیت عمرانی نیز نمی‌توان انجام داد و کار را باید تعطیل کرد.

ماشین‌آلات سنگین از کمبود سوخت می‌سوزند| کمبود گازوئیل در حوزه معدن

وی بابیان اینکه کرایه یک دستگاه دریل واگن هیدرولیک در ماه حدود ۵۰ میلیون تومان است و هر دستگاه کمپرسور در یک نوبت‌کاری بیش از ۳۰۰ لیتر گازوئیل مصرف دارد به ما می گوید: متاسفانه تامین سوخت از بازار آزاد هم قاچاق محسوب می شود و از همین رو افرادی که سوخت گازوئیل برای پیمانکاران تهیه می کنند از همین موضوع برای گران تر فروختن سوخت سوء استفاده می کنند.

این فعال معدنی اظهار می کند: آیا مسئولان به این موضوع فکر می کنند که وقتی نتوان برای این ماشین‌آلات سوخت تهیه کرد چه ضرر هنگفتی به ما پیمانکاران بخش خصوصی وارد می‌شود؟!

کمبود سوخت در معادن

یکی از معدن داران خراسانی نیز بابیان اینکه تأمین سوخت ماشین‌آلات در معادن بسیار کم و با مصرف آن‌ها همخوانی ندارد به بازار می‌گوید: به دلیل فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی، مصرف سوخت آن‌ها بالا بوده و طبق الگوی مصرفی در چارچوب دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی ممکن است سوخت ارائه‌شده تکاپوی نیاز معدن داران را نکند.

حسین ابراهیمی بابیان اینکه شرکت پخش فراورده‌های نفتی نسخه مشترکی برای ماشین‌آلات دارد ابراز می‌کند: میزان مصرف سوخت معادن باید بسته به نوع ماده معدنی، روش استخراج، سختی سنگ‌های معدنی، شکل فرآوری، نوع ماشین‌آلات و شرایط اقلیمی متفاوت باشد و لذا این عوامل باید توسط کارشناسان شرکت‌های پالایش و پخش مدنظر قرار داشته باشد.

این معدن کار خراسانی به ما می‌گوید: روند تأمین سوخت به این شکل است که فعالان معدنی با استفاده از پروانه بهره‌برداری معادن می‌توانند از سوخت یارانه‌ای استفاده کنند. بااین‌حال بسیاری از معادن بازهم با کمبود سوخت مواجه شده و به‌ناچار برای ادامه فعالیت، سوخت را به‌صورت آزاد تهیه می‌کنند.

ابراهیمی اذعان می‌کند: استفاده از ماشین‌آلات مستهلک باعث افزایش مصرف سوخت و به دنبال آن افزایش هزینه‌های سربار شده و بهره‌وری فعالیت‌های معدنی را کاهش داده است.

وی عنوان می‌کند: بسیاری از فعالیت‌های معدنی همچون حفاری در بخش اکتشاف و استخراج توسط پیمانکاران انجام می‌شود. ازاین‌رو لازم است تا سوخت یارانه‌ای موردنیاز در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در قراردادهای منعقدشده بین پیمانکاران و کارفرمایان که بیشتر کارفرماهای بزرگ دولتی هستند رقم موردنیاز برای تأمین سوخت درج می‌شود ادامه می دهد: شرکت‌های فعال معدنی که برای انجام امور مربوط به معدن همچون فعالیت‌های اکتشافی به سوخت نیاز دارند، سوخت موردنیاز را در قراردادها لحاظ می‌کنند که به‌طورمعمول توسط کارفرمای دولتی در اختیار پیمانکاران قرار داده می‌شود. در غیر این صورت سوخت آزاد تهیه یا هزینه آن دریافت می‌شود.

رایزنی برای حل مشکلات

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار با قبول اینکه پیمانکاران و صاحبان ماشین‌آلات معدنی در خصوص تأمین و تهیه سوخت با مشکلاتی روبرو هستند اظهار کرد: در همین راستا و تاکنون طی نشست‌های مختلفی که در این رابطه داشتیم تمامی مشکلات در این حوزه کارشناسی و پیشنهادهایی برای رفع این مشکلات گرفته‌شده لذا امیدواریم این موانع هر چه زودتر از مسیر تولد برداشته شود.

ماشین‌آلات سنگین از کمبود سوخت می‌سوزند| کمبود گازوئیل در حوزه معدن

علی‌اکبر لبافی بابیان اینکه متأسفانه ما در معادن ماشین‌آلات مستهلک و فرسوده‌ای داریم که فاقد کارت سوخت هستند و هم‌چنین ماشین‌آلات جدیدی به برخی معادن افزوده‌شده است که موفق به دریافت کارت سوخت نشدند افزود: برای تمامی این موارد تصمیم‌گیری لازم انجام پذیرفته و مقررشده است تا معدن داران از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برای تخصیص سوخت ماشین‌آلات جدید به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مدارک خود را ارسال کنند تا این شرکت برای این منظور سوخت اختصاص دهد.

وی در ارتباط با پروانه اکتشاف معادن و دریافت سوخت توسط معدن داران نیز توضیح داد: در این راستا نیز مقررشده است تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و شرکت فرآورده‌های نفتی استان با دستگاه‌های ملی خود مکاتبه و ادله لازم را به دستگاه ملی ارائه دهند.

علی‌اکبر لبافی اذعان کرد: در همین راستا برای ماشین‌آلاتی که درزمینهٔ اکتشاف فعالیت دارند، مقررشده تا سهمیه سوخت در نظر گرفته شود.

وی افزود: البته با توجه به اینکه هنوز آمار دقیقی از آمار ماشین‌آلات مستهلک معدنی به دست نیامده است، لازم است در این زمینه کارشناسی‌های لازم صورت گیرد و در اطلاعات موردنیاز به دست آید.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین مقرر شده خانه معدن استان بررسی‌های لازم به لحاظ اینکه چگونه می‌توان به ماشین‌آلات مستهلک که کارت سوخت ندارد، سهمیه سوخت اختصاص داد را انجام دهد تا از این ابزار در معادنی که راکد است، استفاده شود.

لبافی تأکید کرد: به هر ترتیب یکی از مشکلات اساسی حوزه معدن فرسودگی ماشین‌آلات است که درهرصورت با توجه به شرایط کنونی باید سوخت آن‌ها را تأمین کرد، زیرا معدن دار دچار مشکل می‌شود.

وی بابیان اینکه برخی از معدن داران برای برنامه‌ریزی مصرف مجبور به ذخیره‌سازی سوخت هستند ابراز کرد: این موضوع نیز خودش برای معدن داران به دردسر تازه‌ای تبدیل‌شده است زیرا هنگامی‌که مأموران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به شرکت‌های معدنی مراجعه می‌کنند، سوخت را در منابع آن‌ها مشاهده می‌کنند لذا از تخصیص سهمیه جدید از سوخت خودداری می‌ کنند.

کد خبر: ۱۶۹٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نادر IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      والله الان رانندگان کامیون های سنگین هم دچار مشکل سوخت هستند ولی کسی نیست کاری بکنه فقط خدا به فریادمان برسد