۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۱
سرمایه‌گذاری صندوق کارآفرینی امید برای احیای هزار طرح نیمه تعطیل
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اعلام کرد

سرمایه‌گذاری صندوق کارآفرینی امید برای احیای هزار طرح نیمه تعطیل

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: این صندوق امسال برای احیای یک هزار طرح نیمه تعطیل متوسط و کوچک تا حدود ۴ میلیارد تومان به هر واحد تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌کند.

به گزارش بازار، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در مراسم انعقاد قرارداد همکاری صندوق کارآفرینی امید با سکوهای تامین مالی، تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد را نیازمند سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دانست و ضمن اعلام آمادگی صندوق برای مکاتبه و مشارکت با تمام سکوهای تامین مالی جمعی، گفت: در حال حاضر منابع سرگردان زیادی در جامعه وجود دارد که می‌توان این منابع را به بخش تولید هدایت کرد و بستر ایجاد اشتغال در کشور را به وجود آورد.

نعمت الله رضایی افزود: دولت امسال رشد اقتصادی ۸ درصدی را ملاک عمل قرار داده و دو هدف دیگر را نیز در نظر گرفته است: اول اشتغال یک میلیون شغل در سال و دوم ایجاد یک میلیون واحد مسکونی که دو مورد اول می‌تواند مرتبط با مجموعه صندوق کارآفرینی امید باشد.

وی گفت: بر اساس مطالعاتی که در سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار ایران انجام شده ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (همت) سرمایه‌گذاری نیاز است تا به رشد ۸ درصدی دست پیدا کنیم.

رضایی افزود: از باب نیاز بودجه کل کشور امسال ۳ هزار و ۷۰۰ همت است و اگر بخواهیم به رشد ۸ درصدی برسیم صرفاً متکی بر سرمایه‌گذاری جدید باید نزدیک بودجه کل کشور سرمایه‌گذاری جدید صورت گیرد که ۴.۵ درصد آن از محل سرمایه گذاری و ۳.۵ درصد آن از محل افزایش بهره وری باشد.

وی گفت: این عدد با شرایط تحریمی ما عدد بسیار بزرگی است و دسترسی به آن به راحتی ممکن نیست، از طرف دیگر در سال گذشته نظام بانکی ما ۳ هزار همت تسهیلات پرداخت کرده است که عمدتا به طرح‌های متوسط به بالا بوده است و ۴.۵ درصد این تسهیلات به طرح‌های خرد و کوچک پرداخت شده که معادل ۱۳۵ همت بوده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: اگر می‌خواهیم که سرمایه گذاری اتفاق بیفتد و منابع برای طرح‌های خرد و کوچک ایجاد شود باید به دنبال این باشیم که منابع تامین سرمایه را به روش‌های مختلف تامین کنیم.

رضایی گفت: از سال گذشته که بحث نهضت احیا مطرح شد، معاون اول رئیس جمهوری دستور دادند که واحدهایی که راکد و نیمه فعال و نیمه تمام هستند را به چرخه تولید برگردانیم که بخشی از آن سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۵۰۰ همتی را که قرار است صورت بگیرد این واحدها تامین کنند.

وی افزود: با برآوردی که وزارت صمت صورت داده است با ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری جدید می‌توانیم این طرح‌ها را به چرخه تولید برگردانیم.

شناسایی ۵۰ هزار واحد راکد، نیمه فعال و نیمه تمام
رضایی گفت: طبق بررسی‌هایی که نهضت احیا از کل استان‌ها و شهرستان‌ها انجام داد و با اطلاعاتی که به دست آورد، بیش از ۵۰ هزار واحد راکد، نیمه فعال و نیمه تمام شناسایی شدند که نزدیک به ۲۶ هزار واحد از آن‌ها در بخش صنعت هستند و از مجموع ۲۶ هزار واحد نیز ۱۶ هزار واحد شامل واحدهایی هستند که در اولویت سرمایه‌گذاری وزارت صنعت قرار دارند.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: این صندوق امسال برای احیای یک هزار طرح نیمه تعطیل متوسط و کوچک تا حدود ۴ میلیارد تومان به هر واحد تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌کند.

وی گفت: این واحدها مشکلات متفاوتی اعم از مشکلات مالی، بیمه‌ای و مالیاتی دارند که اگر به چرخه تولید برگردند می‌توانیم با ۳۰ درصد سرمایه گذاری جدید ۱۰۰ درصد خروجی را از این مجموعه‌ها داشته باشیم.

رضایی درباره جزئیات تفاهم نامه با ۵ سکوی تامین مالی افزود: وقتی بحث تامین مالی به میان می‌آید، افراد تصور می‌کنند که باید وام از نظام بانکی دریافت کنند، ولی روش‌های نوین تامین مالی در کشور در حال اجرا شدن است که یکی از آن‌ها این است که از طریق سکوهای تامین مالی جمعی که در فرابورس فعال هستند تامین مالی صورت گیرد و منابع مردم به اضافه منابعی که صندوق کارآفرینی امید در آن سکوها سرمایه گذاری می‌کند در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهیم و در یک بازه زمانی مشخص کارآفرین اصل سود را برمی‌گرداند و سرمایه‌گذاری مردم هم تضمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه، منابع مردمی است و در آن روش‌های مختلفی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، شرکت تامین سرمایه و فروش اقساطی یا سکوهای تامین مالی جمعی وجود دارد و مردم مشخصا می‌گویند در این طرح چه مقدار سرمایه‌گذاری می‌کنند و شرکت یا سکوی تامین مالی تضمین می‌کند چه نرخی را در چه دوره‌ای به آن‌ها پرداخت کند و بازپرداخت آن تضمین شده است لذا معتقدم که با این روش، منابع مردم به موقع در اختیارشان قرار می‌گیرد و سودشان به صورت دوره‌ای اختصاص می‌یابد و نرخ از بین رفتن منابع هم ندارند.

استفاده از منابع بازار سرمایه برای تامین مالی جمعی
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه روش‌های تامین مالی فقط بازار پول نیست، گفت: بازار سرمایه یکی از بهترین بسترها است به همین دلیل به سراغ بازارهایی مثل بازار سرمایه رفتیم و معتقدیم که اگر بستر را فراهم کنیم و مردم اعتماد کنند و نرخ بازده سرمایه بالاتر از بازار پول برایشان باشد، منابع جذب می‌شود؛ از طرفی باید منابع هم در اختیار کارآفرین قرار گیرد تا طرحش را به بهره برداری برساند؛ لذا با توجه به شرایط تورمی کشور یکی از بهترین روش‌های تامین مالی این است که منابع به سرعت در اختیار افراد قرار گیرد و در این زمینه صندوق، روش‌های تامین مالی جمعی، فروش اقساطی و صندوق‌های نیکوکاری را در دستور کار قرار داد و برای آنکه رعایت عدالت و شرایط مساوی برای همه صورت گیرد به تمام شرکت‌ها تامین مالی جمعی که این شرایط را داشتند برای کل سکوها مکاتبه کردیم و در نهایت با پنج سکو توانستیم موافقت نامه و قرارداد امضا کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر منابع زیادی دست مردم داریم که می‌توانیم این منابع را به بخش تولید هدایت کنیم و صندوق این آمادگی را دارد که با تمام سکوها مشارکت کند و قرارداد ببندد.

رضایی ابراز امیدواری کرد: مجموعه این اقدامات به تجمیع سرمایه‌های سرگردان منجر شود تا منابع مردم به جای بخش‌های غیرمولد، به بخش‌های مولد هدایت شود و بستر ایجاد اشتغال به وجود آید.

کد خبر: ۱۶۸٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha