۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
در صورت تامین منافع ملت ایران، توافق هسته ای در دسترس است
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

در صورت تامین منافع ملت ایران، توافق هسته ای در دسترس است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران در کوتاه‌ترین زمان پاسخ خود را داد و اکنون طرف مقابل باید نشان دهد که حداقل در این بخش جدیت لازم را دارد یا خیر.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عباس مقتدایی با ارائه توضیحاتی درباره نشست غیرعلنی صبح امروز(چهارشنبه، ۲۶ مرداد ماه) نمایندگان با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، باقری مذاکره کننده ارشد کشور، اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در این جلسه توضیحات لازم از سوی مقامات دست اندرکار برجام و مذاکرات انجام شد و ۵ تن از نمایندگان نیز به قید قرعه نظرات خود را بیان کردند که در پایان، جلسه با جمع بندی رئیس مجلس پایان یافت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: باید به یک تفاهم یا همفکری در بالاترین سطح برسیم که به نظر می رسد این موضوع تا حدی در جلسه امروز انجام شد. البته جلسه دیگری نیز عصر روز گذشته در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی داشتیم که اعضای کمیسیون امنیت ملی به اتفاق دست اندر کاران ذکر شده حضور یافتند و مفاد نامه های رد و بدل شده و موضوعات مد نظر ایران مطرح شد.

وی در ادامه با بیان اینکه نکته مهم این جلسات که در روزهای آینده نیز متوقف نخواهد شد، عنوان کرد: منافع ملی ایران در بالاترین سطح باید تأمین شود، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها باید در بالاترین سطح رعایت شود و انطباق لازم صورت گیرد. آنچه به ما توضیح داده شد این است که روند توافق در حال انجام بوده، مذاکرات تمام شده و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده است.

مقتدایی همچنین با اشاره به اینکه اکنون نوبت تصمیم گیری طرف مقابل به خصوص آمریکایی ها است، بیان داشت: آنها باید اعلام کنند که آیا بنا دارند منافع ملی ایران را به صورت کامل بپذیرند یا قرار است همچون گذشته پیمان شکنی و عهدشکنی کنند. اکنون پیام هایی که میان ما و اروپایی ها و با واسطه با آمریکایی ها رد و بدل شده همین است. اگر آنها تصمیم سیاسی بگیرند که ملت ایران و منافع ما را به طور کامل در نظر بگیرند، توافق در دسترس است اما اگر در بیان چیزی بگویند و در عمل کار دیگری کنند، همه مسئولیت آن برعهده طرف مقابل خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه در جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی، مفاد مورد نظر نمایندگان در اختیار آنها قرار گرفت و کمیسیون امنیت ملی در جریان امور است، عنوان کرد: در مجلس مباحثی هم مطرح شد و یکی از انتقادها درباره دسترسی به متن بود که اکنون در دسترس نمایندگان قرار دارد و حتی درباره مفاد آن در جلسه امروز صحبت شد و مورد نقد قرار گرفت.

وی تصریح کرد: صراحتا می گویم مجلس در این زمینه سختگیرانه عمل می کند به این معنا که منافع ملت ایران باید در بالاترین سطح لحاظ شود و دلیل آن این است که طرف مقابل ما این روند را در گذشته طی کرده و نسبت به آن بدعهد بوده است.

مقتدایی ادامه داد: موضوع راستی آزمایی و تحریم ها و موضوعات مرتبط دیگر به صورت شفاف در جلسه مطرح شد و تا زمانی که یقین نکنیم منافع ملت ایران تأمین می شود، بر عقیده خود پافشاری خواهیم کرد. مجلس و دولت هر دو به این موضوع تأکید دارند که قانون مجلس باید به نحو شایسته لحاظ شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی ها چه زمانی به نتیجه توافق پاسخ می دهند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در کوتاه‌ترین زمان پاسخ خود را داد و اکنون طرف مقابل باید نشان دهد که حداقل در این بخش جدیت لازم را دارد یا خیر. آنها باید درباره یک موضوع اساسی نظر بدهند و نکته مد نظر ایران برای تأمین منافع ملت ایران بپذیرند اما اگر آن را نپذیرفته و روال فرسایشی شدن را دنبال کنند، باید بدانند رفته رفته ماه‌های سرد اروپا فرا می‌رسد و ممکن است آنها بیش از همه متضرر شوند.

کد خبر: ۱۶۸٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha