۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
چشم انداز ۱۰ ساله تعامل دانشگاه و صنعت در دانشگاه فردوسی

چشم انداز ۱۰ ساله تعامل دانشگاه و صنعت در دانشگاه فردوسی

دانشگاه فردوسی مشهد  به عنوان‌ سومین دانشگاه کشور در چشم انداز ۱۰ ساله خود توسعه همکاری با صنعت را در دستور کار قرار داده است.

بازار؛ گروه صنعت: از ملزومات پیشرفت صنعت کشور بهره مندی از دانش روز و تجربه اساتید مجرب دانشگاهی است و در شرایط حال حاضر کشور این دو نهاد یعنی دانشگاه و صنعت لازم و ملزوم یکدیگرند و می توانند با همکاری و تعامل، گام های موثری را در شکوفایی اقتصادی کشور بر دارند.

ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می تواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی آنجا داشته باشد ولی امروزه متاسفانه فاصله قابل توجهی بین پتانسیلهای علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود. در حال حاضر، دانشگاههای ما به طور عمده بر انتقال دانش تأکید دارند یعنی یکسری دانش را از کشورهای دیگر می گیرند و به دانشجو انتقال می دهند. جالب اینکه بسیاری از دانش های اخذ شده نیز بدون بومی شدن در اختیار دانشجویان قرار می گیرند!؛ این در حالی است که هر جامعه‌ای‌ برای‌ رسیدن به‌ توسعه‌ حقیقی‌ و پایدار، نیازمند یک تعامل‌ تعریف شده بین سه‌ نهاد علمی، سیاسی‌ و فنی‌ دارد که‌ در قالب‌ دانشگاه، دولت‌ و صنعت‌ شکل‌ می‌گیرد.

در دنیای امروز، ارتباط صنعت و دانشگاه نقش موثری در رشد و توسعه کشورها و حضور آن‌ها در جوامع بین‌المللی دارد. با توجه به رشد لحظه‌ای تکنولوژی و رقابت شدید بین کشورها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، برخورداری از دانش روز و دستیابی به روش‌های نوین، بهترین راه‌حل برای گام برداشتن در مسیر پیشرفت در زمینه‌های گوناگون، به‌خصوص در عرصه تکنولوژی محسوب می شود.

برای رسیدن به چنین هدفی مهم است که مراکز علمی، صنعتگران و بنگاه‌های اقتصادی کشور با یکدیگر تعامل داشته باشند. در واقع، می‌توانیم بگوییم اگر در یک جامعه توجهی به ارتباط صنعت و دانشگاه نشود آن جامعه هیچ‌گاه جزو کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته نخواهد نشد و در این راستا دفاتر
تعامل صنعت و دانشگاه می توانند مسیر رسیدن به این اهداف را هموارتر سازند.

اما دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان‌ سومین دانشگاه کشور در چشم انداز ۱۰ ساله خود (۱۴۰۰_۱۴۰۹) با مشارکت استادان، کارکنان، دانشجویان و دانش آموختگان و دیگر ذینفعان، با توسعه مرزهای دانش، برخورداری از شهرت علمی و اثرگذاری اجتماعی، نهادی است که مرجعیت علمی ملی و بین المللی دارد و با توجه به جایگاه بین المللی خود، یکی از مأموریت هایش حفظ جایگاه خود در عرصه های جهانی و افزایش سطح علمی اش بوده و تلاش کرده تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشگاه در کنار علم آموزی در عرصه صنعت و کارآفرینی نیز ایفای نقش نمایند. در این دانشگاه سعی شده تا هزینه های حاصل از صرفه جویی در حوزه های مختلف، در امر صنعت و کارآفرینی مصرف شود تا شاهد پیشرفت دانشگاه در این راستا باشیم.

بیش از ۴ سال از افتتاح اولین دفتر تعامل صنعت و دانشگاه کشور در دانشگاه فردوسی مشهد می گذرد و می توان گفت از ملزومات پیشرفت صنعت کشور، بهره مندی از دانش روز و اساتید مجرب دانشگاهی است و با توجه به اینکه این دو نهاد به یکدیگر نیازمند هستند، لازم است برای حل مشکلات یکدیگر از تجربیات هم استفاده نمایند، استفاده از دستاوردهای دانشگاه برای توسعه صنعت و ایجاد نمایشگاه برای ارائه توانمندی های صنعت و مشکلات آن جهت برطرف شدن توسط مجامع دانشگاهی از مهمترین اهداف ایجاد این دفتر محسوب می شود، در عین حال، تعامل صنعت و دانشگاه، حرکت به سمت تجاری سازی ایده های دانشگاهی، افزایش کمی و کیفی نمایش دانشجویان از صنعت و صنعتگران، تعریف مشکلات صنعت در قالب پایان نامه ها و اشتغال زایی برای دانشجویان و دانش آموختگان و تأمین نیروی متخصص برای صنعت نیز، از دیگر اهداف قابل ذکر در این زمینه است.

کد خبر: ۱۶۸٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha