۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
چرا در نمایشگاه قطعات مشهد تولیدکنندگان کوچک نیستند؟ | هزینه بالای شرکت در نمایشگاه های داخلی
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «بازار»

چرا در نمایشگاه قطعات مشهد تولیدکنندگان کوچک نیستند؟ | هزینه بالای شرکت در نمایشگاه های داخلی

برنابادی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص نمایشگاه خودرو و قطعات مشهد به «بازار» گفت: به دلیل هزینه بالای شرکت در نمایشگاه خودرو، تولیدکنندگان و قطعه سازان کوچک توان مالی حضور را ندارند.

بازار؛ گروه خودرو: از روز گذشته بیست و دومین دوره نمایشگاه خودرو و قطعات مشهد آغاز به کارکرده است. طبق سنوات هر سال این نمایشگاه در روزهای پایانی ماه جاری برگزار می شود، شاید به جرات بتوان گفت نمایشگاه خودرو و قطعات مشهد پس از نمایشگاه خودرو و قطعات تهران، مهم ترین نمایشگاه صنعت خودرو است. کرونا و مشکلات اقتصادی طی دو سال گذشته مانع از برپایی نمایشگاه مذکور شده بود، صنعتگران و تولیدکنندگان توقع برگزاری نمایشگاهی با حضور بیشتر قطعه سازان و خودروسازان را داشتند. البته این مهم مشروط بر کاهش هزینه های شرکت در این نمایشگاه از سوی متولیان برگزاری است. برای بررسی وضعیت بیست و دومین نمایشگاه خودرو قطعات مشهد با رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو و از شرکت کنندگان این نمایشگاه به گفت وگو پرداختیم:

* از روزگذشته بیست و دومین نمایشگاه خودرو و قطعات مشهد شروع به کار کرده است، آیا در این نمایشگاه شرکت کرده اید؟ شرایط برگزاری نمایشگاه را چگونه ارزیابی کردید؟

بله، مشخص نیست به چه دلیل تمام فضای مفید و موجود در نمایشگاه در اختیار شرکت کنندگان قرار نگرفته است. بیست و دومین نمایشگاه خودرو و قطعات مشهد فقط در دو سالن درحال برگزاری است، متاسفانه بسیاری از صنعتگران و تولیدکنندگان که نیازمند فضا مفید و بیشتر در نمایشگاه برای عرضه محصولات جدید خود هستند، نتوانستند تمام دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.

قطعه سازان بزرگ مانند عظام که توان مالی زیادی دارند، در نمایشگاه خودرو و قطعات مشهد شرکت کردند. زیرا هزینه شرکت در نمایشگاه های خودرو و قطعات در ایران بسیار زیاد است

* در نمایشگاه خودرو و قطعات مشهد قطعه سازان کوچک نیز حضور داشتند؟ آیا نمایشگاه مذکور زودتر از سنوات قبل برگزار نشده است؟

نمایشگاه خودرو و قطعات مشهد طبق سنوات هر سال در این زمان برگزار می شود، قطعه سازان بزرگ مانند عظام که توان مالی زیادی دارند، در نمایشگاه خودرو و قطعات مشهد شرکت کردند. زیرا هزینه شرکت در نمایشگاه های خودرو و قطعات در ایران بسیار زیاد است. همین مورد سبب شده که تولیدکنندگان کوچک و حتی بزرگ نتوانند در نمایشگاه مذکور شرکت کنند. مشخص نیست که آیا این سیاستی برای نمایش دستاوردهای تولیدکنندگان بزرگ در نمایشگاه به جای عرضه توانمندی های قطعه سازان کوچک است؟

چرا در نمایشگاه قطعات مشهد تولیدکنندگان کوچک نیستند؟ | هزینه بالای شرکت در نمایشگاه های داخلی

با توجه به اینکه در نمایشگاه های خارجی مانند شانگهای و گوانگژو شرکت کردم، کوچکترین تولیدکنندگان چینی نیز در نمایشگاه حضور داشتند. این مورد به دلیل شرایط و سیاست هایی است که دولت چین در اختیار آن ها قرار داده است

* به بحث حضور شرکت های تولیدکننده کوچک در نمایشگاه اشاره کردید، وضعیت برگزاری نمایشگاه های خودرو و قطعات خارجی در قیاس با داخلی از نظر شما چگونه است؟

اگر قرار به حمایت از تولیدکنندگان، مانع زدایی تولید و ایجا فضایی برای رشد شرکت های دانش بنیان که اکثرا کوچک و نوپا هستند است، نباید هزینه شرکت در نمایشگاه های داخلی برای تولیدکنندگان زیاد باشد. باتوجه به اینکه در نمایشگاه های خارجی مانند شانگهای و گوانگژو شرکت کردم، کوچکترین تولیدکنندگان چینی نیز در نمایشگاه حضور داشتند. این مورد به دلیل شرایط و سیاست های است که دولت چین در اختیار آن ها قرار داده است، در یکی از همین نمایشگاه فرصتی جهت بازدید از خط تولید یک قطعه ساز کوچک دست داد، کل مساحت تولید آن قطعه ساز چینی ۲۰۰ متر مربع بود. در کشور ما نمایشگاه های خودرو و قطعات را اگر بررسی کنید، درخواهید یافت که از ۱۲۰۰ قطعه ساز داخلی نهایتا ۵۰ شرکت توان حضور در نمایشگاه را به دلیل شرایط مطلوب مالی دارند. شاید تولیدکننده کوچک کیفیت و نوآوری محصول داشته باشد، اما به دلیل توان مالی محدود در این نمایشگاه ها قادر به شرکت نیست.

کد خبر: ۱۶۸٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha