۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
از سقوط قیمت مس خوشحال باشیم یا ناراحت؟
بازار گزارش می دهد؛

از سقوط قیمت مس خوشحال باشیم یا ناراحت؟

قیمت مس در ماه جولای سال جاری بالغ بر ۱۵۰۰ دلار سقوط کرد. آیا سقوط قیمت مس این خبر خوبی برای اقتصاد دنیا است؟

بازار؛ گروه بین الملل: نوسان یکی از اصلی ترین ویژگیهای بازارهای کالایی در ماه های اخیر بوده است . یکی از بازارهای بسیار مهم بازار مس بود که در یک سال گذشته افزایش شدید قیمت را تجربه کرد و به یکباره با افت شدید قیمت روبرو شد.

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در ماه جولای سال جاری قیمت هر تن مس در بازار جهانی برابر با ۷۵۴۵ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن بالغ بر ۱۵۰۰ دلار کاهش داشت.

این کاهش شدید قیمت مس در طول یک ماه نگرانی های زیادی را در میان اقتصاددانان ایجاد کرد زیرا بازار مس نمادی از وضعیت اقتصادی دنیا است. بانک جهانی در گزارش اخیر خود با اشاره به نوسانات اخیر در قیمت مس نوشت: «در سال ۲۰۱۹ هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۶۰۱۰ دلار مبادله شده بود. در سال ۲۰۲۰ و در اوج همه گیری کرونا بازهم قیمت مس افزایش چندانی نداشت و متوسط قیمت سالانه این فلز پر مصرف برابر با ۶۱۷۴ دلار بود. به نظر می رسد دلیل عدم افزایش قیمت مس در سال ۲۰۲۰ وضعیت اقتصادی دنیا، توقف نسبی فعالیتهای اقتصادی و بحران های مالی ناشی از آن باشد. اما این روند موقتی بود و در سال ۲۰۲۱ ورق در بازار مس برگشت. در سال گذشته هر تن مس در بازار جهانی با قیمتی معادل ۹۳۱۷ دلار مبادله شد که قیمتی بی سابقه در بازار جهانی بوده است. در طول این سال ما شاهد رکورد شکنی مس و گذشتن قیمت هر تن از مرز ۱۰ هزار دلار هم بودیم. مساله ای که در طول تاریخ بی سابقه بود و صنایع را با چالشهای زیادی روبرو کرد. »

تحلیل گران بر این باورند افزایش قیمت مس در سال ۲۰۲۱ به دلیل امیدواری فعالان اقتصادی به پایان بحران کرونا و از سر گیری رشد اقتصادی در دنیا بود. بررسی ها نشان می دهد در دوره های رشد اقتصادی، قیمت مس در بازار روند افزایشی دارد و در دوره های رکود قیمت مس در بازار کاهش می یابد.

به همین دلیل است که افت اخیر قیمت در بازار جهانی باعث نگرانی تحلیل گران اقتصادی شده است. بلومبرگ در این مورد نوشت: «با وجود اینکه انتظار رکود اقتصادی می رود ولی هنوز هیچ کشوری رسما خبر رکود اقتصادی را اعلام نکرده است. تنها بررسی بازار مس است که به ما اعلام می کند اقتصاد دنیا در مسیر افول قرار دارد و به احتمال زیاد رکودی بزرگ دامن گیر اقتصاد می شود.»

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی قیمت هر تن مس در ماه می سال جاری برابر با ۹۳۷۷ دلار، در ماه ژوین برابر با ۹۰۲۴ دلار و در ماه جولای برابر با ۷۵۴۵ دلار بوده است و در صورتیکه روند کنونی ادامه پیدا کند در هشتمین ماه سال جاری هم افزایش چشمگیری در قیمت مس ایجاد نمی شود. در خوش بینانه ترین حالت متوسط قیمت هر تن مس در ماه اوت سال ۲۰۲۲ در مرز ۸ هزار دلار قرار می گیرد که نسبت به پیش بینی های قبلی و وضعیتش در سال گذشته تفاوت زیادی دارد.

بلومبرگ وضعیت اقتصادی چین، افت فعالیتهای اقتصادی در این کشور، تنش در روابط چین و امریکا و در نهایت جنگ روسیه و اوکراین را از عوامل بی ثبات کننده اقتصادی و عامل اصلی بحران در بازار مس عنوان کرده است.

کد خبر: ۱۶۸٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha