سهم رمزارزها در پوشش واردات معنادار نخواهد بود
عضو هیات مدیره مجمع واردات:

سهم رمزارزها در پوشش واردات معنادار نخواهد بود

عضو هیات مدیره مجمع واردات با اشاره به حرکت روبه جلو در استفاده از رمزارزها در واردات خاطرنشان کرد: به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها، سهم این ابزار در تجارت کشور اندک خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، چند روز پیش به نقل از رئیس سازمان توسعه تجارت خبری مبنی بر امکان واردات از پایان شهریور در ازای رمزارزهایی که در داخل به صورت قانونی استخراج شده‌ است، منتشر شد. تسهیل در تبادلات مالی برای توسعه تجارت هدفی است که استفاده از رمزارزها را در دستورکار دولت قرار داده است.

شاید به ادعای محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات، تاکنون کمتر دولتی حاضر شده باشد به شکل رسمی به استفاده از رمزارز در تجارت مجوز بدهد؛ اما این اقدام توسط دولت ایران در شرایط محدودکننده ناشی از تحریم می‌تواند اثرات مثبتی به دنبال داشته باشد.

در همین رابطه سیامک پیربابایی، عضو هیات مدیره مجمع واردات از حرکت رو به جلوی دولت استقبال و در عین حال تاکید کرد: به صورت کلی تدوین سازوکاری برای استفاده از رمزارزها در تجارت، اقدام مثبتی است و باید از آن به عنوان یک فرصت یاد کرد. به ویژه برای ایران که با محدودیت‌های ناشی از تحریم مواجه است.

او تصریح کرد: با وجود اینکه این اقدام دولت امیدوارکننده به نظر می‌رسد باید توجه داشت که جایگاه و زیرساخت‌های استفاده از این ابزار در کشور طراحی نشده و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که حجم قابل توجهی از تجارت کشور از طریق این ابزار پوشش داده شود. البته در قدم اول، دولت تنها روی واردات متمرکز شده و هنوز برنامه‌ای برای استفاده از رمزارزها در روند صادرات ندارد.

این فعال اقتصادی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دولت به دنبال مسیرهای نو برای تسهیل تجارت است، گفت: اینکه از ابزارهای نو در روند تجارت بهره ببریم، خوب است؛ اما به نظر می‌رسد متناسب با شرایط جاری کشور به این زودی‌ها رمزارز نمی‌تواند در تجارت کشور جایگاهی پیدا کند.

او در ادامه آنچه برای فضای تجاری کشور ضرورت دارد را کاهش تنش‌ها و ثبات در رویه‌ها دانست و تاکید کرد: اگر بتوانیم فضایی آرام و بدون نوسان در اقتصاد کشور حاکم کنیم و با استفاده از گشایش‌هایی که زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد، به سمت کاهش ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در فضای تجاری داخلی برویم، توسعه در مسیر تجارت کشور محقق می‌شود.

به اعتقاد پیربابایی شاید یک زمان به دلیل آغاز تحریم‌ها وضعیت اقتصادی کشور متلاطم شد و مجبور شدیم قوانین سفت و سختی را حاکم کنیم هرچند در همان زمان هم لازم نبود این قوانین و محدودیت‌ها به این شدت باشد؛ اما امروز زمان آن رسیده که دولت با رعایت اصول منطقی و با تزریق امید، پای خود را از اقتصاد بیرون بکشد و میدان را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

کد خبر: ۱۶۸٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha