۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
تغییر نرخ گمرکی و مالیات ۹درصدی؛ دو عامل اصلی افزایش قیمت کود و سم
بازار گزارش می دهد؛

تغییر نرخ گمرکی و مالیات ۹درصدی؛ دو عامل اصلی افزایش قیمت کود و سم

درشرایطی که کارشناسان تغییر نرخ پایه گمرکی و گرفتن مالیات ۹درصدی را دو عامل اصلی افزایش قیمت کود و سم می دانند، این افزایشها موجب توزیع محصولات داخلی نامرغوب با نام برندهای خارجی در بازار نیز شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در بحث کود و سموم کشور یکی از اصلی ترین مباحثی که این روزها حاشیه ساز شده است، عرضه کود و سموم جعلی در بازار است. به طوری که به گفته «حسین مهرابی» مدیرعامل اتحادیه گلخانه داران کشور کودها و سموم جعلی به نام برند خارجی وارد کشور می شود و در اینجا تکنیکال آن را دستکاری می کنند. به این ترتیب وقتی سموم و کود غیر استاندارد وارد محیط زیست و چرخه تولید می کنیم قطعا عوارض بسیار بدی روی سلامت انسان دارد و لذا باید به شدت جلوی این اتفاق را بگیریم. اما می بینیم که هنوز هم کودهای جعلی وارد بازار می شود و قارچ کش ها و سموم برای آفت به همین شکل است و همگی دستکاری شده اما کسی نیست که اینها را کنترل کند.

امکان توزیع کود داخلی با نام برندهای معتبر خارجی در بازار وجود دارد

از سوی دیگر «محسن مخبری» عضو هیات مدیره انجمن وارد کنندگان سم و کود کشور در خصوص اینکه چقدر امکان دارد که کود و سموم خارجی وارد کشور و سپس دستکاری شود و به صورت بی کیفیت در بازار توزیع گردد به خبرنگار بازار می گوید: در مورد کودهایی که در داخل تولید می شود همه جور امکانی هست اما توجه داشته باشید که یک موسسه «آب و خاک» در کشور داریم که تمام کودهای موجود در ایران باید آنجا ثبت بشود، گواهی بگیرد و پشت کود مشخصاتی که موسسه خاک و آب مجوزش را داده است نوشته شود. بنابراین اگر غیر از آن باشد تقلب به حساب می آید و جنس هم قاچاق است.

مخبری افزود: با این وجود در مورد محصول وارداتی به هیچ وچه هیچ واردکننده ای کار پرارزش خود را با چنین کاری بی ارزش نمی کند. لذا چنین چیزی امکان ندارد و تا این لحظه هم هیچ گزارشی به انجمن وارد کنندگان سم و کود ارسال نشده و یقین داشته باشید کودهای خارجی با کیفیت بالا وارد می شود و همانطور هم در بازار توزیع می شود.

وی اظهار داشت: البته این امکان وجود دارد که برخی افراد متقلب یک برند خارجی معتبر را انتخاب کنند و به صورت قاچاقی در ایران اقدام به تولید محصول با نام آن برند کنند.

در مورد افزایش قیمت کود و سم دو نکته بسیار مهم و موثر است؛ دریافت ۹درصد مالیات از وارد کننده و تغییر نرخ گمرک ایران از ابتدای سال از ۴۲۰۰ تومان به ۲۶- ۲۷ هزار تومان

این عضو انجمن واردکنندگان سم و کود کشور ادامه داد: در صورت رخ دادن چنین تخلفی اگر ما متوجه شویم بلافاصه به موسسه خاک و آب اطلاع می دهیم و آن ها هم موظفند نظارت کنند و محصول را از بازار جمع کنند اما اینکه خود وارد کننده کالای اصلی اش را بیاورد و دستکاری کند اصلا امکان ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که قاچاق کود و سموم خارجی چقدر رایج است، می گوید: در مورد اینکه چقدر کود و سموم خارجی به صورت غیر قانونی وارد کشور می شود اطلاعی ندارم اما در خود ایران سم و کودهای خارجی را به اصطلاح پُر می کنند. با این وجود انجمن در هر مقطعی متوجه این اتفاق شود جلوی آن را می گیرند.

مخبری افزود: به عنوان مثال چندی پیش متوجه شدیم یکی از محصولات خارجی وارداتی را در یکی از استانهای مرکزی کشور پر کرده بودند و ما به موسسه خاک و آب اطلاع دادیم و بعد از پیگیری های صورت گرفته تمام محصول توزیع شده در بازار را جمع کردند.

گران شدن کود و سم اصلی ترین انگیزه برای متخلفان و توزیع محصول داخلی با نام برندهای خارجی است

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چون قیمت کود و سم بالا رفته این انگیزه را ایجاد کرده که برخی متخلفان به نامهای مختلف کالایی را تولید کنند و دست مشتری بدهند. اما خود وارد کننده هیچ وقت کالای مرغوب وارداتی خود را به این طریق به اصطلاح از سکه نمی اندازد و نام خود را خراب نمی کند.

گفتنی است بر اساس این گزارش، با بالا رفتن قیمت کود و سم برخی افراد به دلیل منافع مالی، در داخل کشور کود و سم تولید می کنند و در کیسه های برندهای خارجی که در بازار بنام و شناخته شده هستند پر می کنند و به اسم کود خارجی می فروشند و این امر باعث شده کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی نتوانند بهره وری لازم را از کشت و کار خود بگیرند.

وارد کنندگان کود و سم غالبا در واردات از کشورهای اروپایی دچار مشکل و معضل انتقال پول هستند و اصلا نمی توانند کالاهای اروپایی وارد کنند، بنابراین آنچه الان وارد کشور می شود غالبا محصولات چینی و هندی است

مخبری عضو هیات مدیره انجمن وارد کنندگان کود و سم کشور در خصوص افزایش قیمتها در این حوزه می گوید: در مورد افزایش قیمتها دو نکته بسیار مهم و موثر بوده است؛ نرخ گمرک ایران از ابتدای امسال از ۴۲۰۰ تومان به ۲۶-۲۷ هزار تومان تغییر کرده؛ یعنی نزدیک به ۶-۷ برابر شده است.

وی ادامه می دهد: بنابراین وقتی گمرک ۶-۷ برابر گمرکی اش را بالا می برد و از آن طرف هم ۹ درصد ارزش افزوده در گمرک می گیرند به صورت خودبخود چیزی حدود ۷-۸ برابر قیمت کالا را گرانتر کردند. پس اگر قیمتها بالا رفته صرفا به خاطر اقدامات دولت و مصوبات دولت است که موجب این کار شده است.

حذف مالیات ۹درصدی و برگرداندن نرخ پایه گمرکی به ۴۲۰۰ تومان؛ راهکار کاهش قیمت کود و سم

مخبری در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای کاهش قیمت سموم و کودهای کشاورزی پیشنهاد می دهید، گفت: باید عامل افزایش قیمت را بردارند تا قیمتها تعدیل یابد.

وی خاطر نشان کرد: در واقع چون نرخ ارز فعلا نسبتا ثابت است و چندان تغییر نداشته، آنچه باعث افزایش قیمتها شده نرخ محاسبات گمرکی و ۹ درصد ارزش افزوده ای است که در گمرک به کودها بسته شده است. لذا اگر ۹ درصد را بردارند و محاسبات گمرکی را هم بر مبنای ۴۲۰۰ تومانی اعمال کنند قیمتها به قیمتهای سال گذشته بر می گردد.

بر اساس این گزارش، از دیگر مشکلاتی که در حوزه سم و کود مطرح است و دامنگیر عرصه های کشاورزی شده است کمبود محصولات باکیفیت اروپایی است. مخبری در این خصوص نیز می گوید: ما وارد کنندگان غالبا در واردات از کشورهای اروپایی نیز دچار مشکل و معضل انتقال پول هستیم و اصلا نمی توانیم کالاهای اروپایی را بیاوریم. بنابراین آنچه الان وارد کشور می شود غالبا کالاهای چینی و هندی است.

وی ادامه می دهد: به عبارت دیگر در رابطه با کشورهای اروپایی برای انتقال پول مشکل داریم و اغلب وارد کننده هایی که کودها و برندهای معروف اروپایی را می آوردند الان نمی توانند کالا وارد کنند. به این ترتیب وقتی یک کالای مرغوب در بازار نباشد کشاورز هم به اجبار با کالای نامرغوب یا کالایی با کلاس پایین تر به اصطلاح می سازد.

کودهای به اصطلاح جعلی گواهی دارند اما تکنولوژی خارجی را ندارند

بر اساس این گزارش، یکی از بخش هایی که بیشترین مشکل را با سم و کود غیر استانداردهای موجود در بازار دارد، تولید کنندگان و فعالان در حوزه محصولات گلخانه ای کشور هستند. به طوری که «کرم رضا محمدی» بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور به خبرنگار بازار می گوید: در حال حاضر کودها گران بسیار است و از سوی دیگر معتقدیم باید به سمتی که محصول سالم تولید کنند بروند.

وی همچنین در خصوص کود و سموم جعلی موجود در بازار نیز می گوید: درست است که می گویند محصولات جعلی در بازار فروخته می شود اما این معنای این نیست که این محصولات گواهی نداشته باشد بلکه تکنولوژی خارج را ندارد.

محمدی می افزاید : با این وجود اتحادیه گلخانه داران کشور یک مجموعه دارد که می تواند به راحتی تولیدکنندگان را پشتیبانی کند تا ضمن اینکه محصول سالم تولید کنند بتوانند به جای سم و کود از مواد معدنی زیستی استفاده کنند و به این ترتیب سم و کود را از پروسه تولید محصولات گلخانه ای حذف کنند.

بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور می گوید: ما این کار را کرده ایم و الان هم بسیاری از گلخانه داران در پی آن هستند و از این طریق ما ضمن اینکه به آنها کاهش هزینه می دهیم، افزایش محصول هم می دهیم.

وی می گوید: بر این اساس گلخانه داران از طریق اتحادیه برای سلامت محصول گواهی می گیرند. به خصوص اینکه در مورد سلامت محصول به طور صد درصدی درصد نیترات، فلزات سنگین سموم در حد ارگانیک و در حد استانداردهای فائو خواهد بود.

محمدی در پایان می گوید: در خصوص سلامت محصولات و عدم استفاده از کود و سم های جعلی یا غیر استاندارد و یا بی کیفیت آنچه ثابت شده این است که کلیه گلخانه دارانی که با اتحادیه کار می کنند در تولید محصول سالم نتیجه گرفته اند.

کد خبر: ۱۶۸٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha