۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
خاموشی ها در بخش خانگی به صفر رسید| برق نیمه دوم امسال به بورس انرژی می رود
وزیر نیرو:

خاموشی ها در بخش خانگی به صفر رسید| برق نیمه دوم امسال به بورس انرژی می رود

محرابیان وزیر نیرو از عرضه برق در بورس انرژی در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: اگر اقدامی انجام نمی دادیم کسری برق از ۱۵ هزار مگاوات سال گذشته به ۲۰ هزار مگاوات می رسید.

بازار، گروه آب و انرژی: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو طی نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال متوسط دمای کشور ۳۸ درجه است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۱ درجه افزایش یافته است گفت: با هر یک درجه افزایش دما ۱۵۰۰ مگاوات مصرف افزایش می یابد، یعنی به ازای یک درجه ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه اضافه می‌شود، در برخی نقاط حتی ۴ تا ۵ درجه رشد درجه حرارت داشتیم، برخی شهرها رکورد زدند و ۵۴ درجه دما ثبت شد.

وزیر نیرو گفت: به طور معمول میزان مصرف برق در سال های گذشته حدود ۴.۵ درصد افزایش پیدا می کرد. اما امسال با وجود کاهش مصرف در بخش خانگی، رشد مصرف به ۴.۸۵ رسیده است. البته باید اشاره کنم که از سال گذشته تا امروز حدود یک میلیون مشترک برق اضافه شده است.

او رکورد مصرف برق در امسال را ۶۹ و ۲۰۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: بالاترین مقدار ثبت شده مصرف در سال گذشته حدود ۶۷ هزار مگاوات بوده که نشان دهنده رشد ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات است.

او همچنین با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط پیک مصرف برق قرار داریم، اظهار داشت: سال گذشته حداقل ۱۹ هزار مگاوات ناترازی تولید داشتیم این در حالی است که سالانه ۴.۵ درصد هم رشد تقاضا داریم که البته امسال این رقم بیشتر بود و پیش بینی می‌شد، ناترازی به ۲۰ هزار مگاوات برسد، یعنی مشکلات بیشتر شود، در سایه این ناترازی شاهد خاموشی و مشکلات فراوان برای زندگی روزمره مردم بودیم.

به گفته او، با وجود رکورد شکنی های مصرف برق خاموشی ها در بخش خانگی به صفر رسیده و عملا هیچ نوع قطعی برق برنامه ریزی شده ای در این بخش نداشتیم.

به گفته وزیر نیرو، بر اساس بررسی ها امکان کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق بدون اینکه لطمه ای به مردم وارد شود، وجود دارد. با تغییر ساعت اداری و وارد مدار شدن هم ژنراتورهای تولید برق عملا این اتفاق را در کشور شاهد خواهیم بود.

جایزه ۲۵۰ میلیارد تومانی وزارت نیرو برای کاهش مصرف

این عضو کابینه سیزدهم اعلام کرد: ۴۰ درصد که حدود ۱۱ میلیون مشترک مشمول طرح های تشویقی کاهش مصرف بوده و بابت کاهش مصرف خود جایزه دریافت کردند.

به گفته وزیر نیرو، تا تیر ماه ۲۵۰ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به مردم داده شده است.

کاهش ۱۷ درصدی بارندگی ها در امسال

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داریم، گفت: ما با بارندگی های نامتوازن در کشور مواجه هستیم. به گونه ای که در برخی از نقاط کشور میزان بارندگی ها به ۵۰ مبلی متر در سال هم نمی رسد حال آنکه در برخی از مناطق شاهد ثبت بیش از ۲۵۰ میلی متر بارندگی هستیم.

محرابیان متوسط بارندگی ها در شرایط عادی را ۲۵۰ میلی متر در سال اعلام کرد و افزود: مقدار بارندگی ها در امسال ۲۰۲ میلی متر بوده که ۱۷ درصد کمتر از شرایط نرمال محسوب می شود.

وزیر نیرو درباره وضعیت بارندگی ها در ۱۵ سال گذشته گفت: یک دوم سال ها در این مدت خشک، یک پنجم سال ها شرایط عادی داشته و یک سوم سال ها ترسالی بوده است.

کاهش سرانه آبی از ۶۵۰۰ به ۲۲۰۰ متر مکعب

به گفته این عضو کابینه سیزدهم، ۵۰ سال پیش سرانه آب های تجدید پذیر هر ایرانی ۶۵۰۰ مترمکعب بوده اما این رقم حالا به حدود ۲۲۰۰ مترمکعب رسیده است.

او همچنین با اشاره به این نکته که بیش از ۹۰ درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی صورت می گیرد، گفت: ۵ درصد افزایش بهره وری در این حوزه به معنی آزاد سازی ۵ میلیارد مترمکعب است، می توان این مقدار آب به بخش های دیگر اختصاص داد.

جالب است که بدانید بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی فایو به ازای مصرف هر مترمکعب آب حدود ۲.۵ کیلوگرم محصول کشاورزی باید تولید شود. این رقم در کشور ما خیلی پاین تر از استانداردهای جهانی است.

عرضه برق در بورس انرژی در نیمه دوم امسال

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به این سوال که قیمت گذاری دستوری برق تا کی ادامه خواهد داشت گفت: به اعتقاد من برق هم مانند سایر کالاها باید در بورس عرضه شود. با توجه به اقدامات انجام شده پیش بینی می شود که بخشی از برق در نیمه دوم سال در بورس انرژی عرضه شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در کشور حدود ۶۳۰ هزار واحد صنعتی داریم، از تامین برق ۵۸۰ هزار واحد صنعتی خبر داد و افزود: حدود ۵۰ هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی مختلف کشور تنها ۱۲ ساعت در شبانه روز محدودیت داشتند که این برنامه محدودیت نیز با نظم و انضباط مناسبی همراه بود.

به گفته وی حدود ۴۰۰ واحد صنایع انرژی‌بر نیز طبق الگویی که خودشان تعیین کردند، تامین برق شدند.

وزیر نیرو با بیان اینکه دیپلماسی انرژی یکی از سیاست های اصلی دولت کنونی است تصریح کرد: توسعه دیپلماسی با کشورهای همجوار در اولویت قرار گرفت در طول یک سال گذشته اقدامات خوبی با همسایگان انجام شد به این ترتیب که تبادل برق برقرار خواهد شد. تراز ما در این بخش ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات است. ما در این هدف از حداکثر ظرفیت فنی استفاده خواهیم کرد و با نگاه حداکثری منافع ملی کار را ادامه خواهیم داد.

وزیر نیرو همچنین درباره استفاده از آبهای ژرف گفت: در این حوزه نباید افراط و تفریط کنیم باید نگاه ما مبتنی بر واقعیت و دانش و نوع مصارف باشد. براین اساس یک شورای راهبری آب ژرف در وزارت نیرو ایجاد شده که همه بخش های علمی و عملیاتی در آن حضور دارند حتما مسایل زیست محیطی، اقلیمی و علمی و اقتصادی مورد توجه قرار خواهد گرفت و با علم و آگاهی گام به گام توسعه انجام خواهد شد.

او درباره تامین زیر ساخت لازم برای ساخت مسکن وعده داده شده در وزارت نیرو گفت: تامین زیر ساخت جزو تکالیف ما است هر نوع خدمات لازم را انجام خواهیم داد برق را به طور نامحسوس تامین خواهیم کرد فاضلاب با رعایت زیست محیطی و موضوع آب با توجه به منابع آب در دستور کار خواهد بود ما برای تامین زیر ساخت های آب و برق و فاضلاب ۴ میلیون مسکن وعده داده شده آمادگی لازم را داریم اما در حوزه آب شاخص ما این است که بارگذاری های اضافه به مردم فشار وارد نکند.

وزیر نیرو درباره اتصال شبکه برق ایران و روسیه گفت: اتصال شبکه برق دو کشور مزیت های بالایی دارد و ما از این پروژه به دنبال بازی برد-برد هستیم در تابستان که مصرف ما بالا است برق را دریافت و در زمستان که روسیه مصرف بالاتری دارد برق را ارسال خواهیم کرد به عبارت دیگر اتصال شبکه دو کشور مزیت‌های فراوانی دارد.

به گفته او، در چارچوب همکاری ایران و روسیه و آذربایجان این پروژه در حال انجام است طی ماههای گذشته عملیات سنکرون به طور موقت انجام شد که موفقیت آمیز بود. مشاور کار مطالعات را آغاز کرده و در حال حاضر طرح اعلام شده در برخی از نقاط اتصالی باید پروژه اجرا شود که در دستور کار قرار گرفته است.

آخرین وضعیت پرداخت حقابه هیرمند

محرابیان درباره آخرین وضعیت تامین حقابه هیرمند از افغانستان گفت: براساس معاهده ۱۳۵۱ ما از هیرمند حقابه قانونی داریم که در شرایط نرمال باید ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب در خاک ایران تحویل داده شود. در سال‌های مختلف از طریق سیلاب تامین آب شده اما در سالهای گذشته براساس رصد ایستگاه‌ها ۵۰ کیلومتر در بند کمال‌خان سازه الحاقی ساخته شده که آب را از مسیر طبیعی هیرمند منحرف و به سمت جنوب هدایت و وارد گودزره می شود.

افزود: متاسفانه طی دو سال آب به سمت گودزره رفته که در واقع منجر به هدر رفت شده و این موضوع باعث شده ما از حقابه قانونی خودمان محروم شویم و مردم ایالات زرنج افغانستان نیز از سهم خودشان محروم شدند. در سفر اخیر مذاکرات فراوانی داشتیم و اعلام کردیم که این سازه الحاقی مانع دریافت حقابه ما از هیرمند شده است. این موضوع را وزیر نیرو و عالی‌ترین مقام افغان پذیرفتند یعنی بنا براین شد که یک قطره آب هم به سمت گودزره نرود. یعنی در سیلاب بارش‌ها و رها سازی‌های آینده حقابه رسمی ایران دریافت شود و در چارچوب دیپلماسی آب عمل شود.

محرابیان با بیان اینکه دولت افغانستان رسما اعلام کرده به معاهده پایبند است و اجازه انحراف آب را نخواهد داد، ادامه داد: در سال آبی جاری در فصل پاییز و زمستان ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب به سمت گودزره رفته که در واقع هدر رفته است یعنی نه ما از حقابه خودمان استفاده کردیم و نه افغانستان توانست از این آب بهره‌مند شود اما امروز هیات حاکمه افغانستان به این نتیجه رسیده که طرح انحرافی به ضرر هر دو کشور است و هر دو کشور را از حق خود ساقط می کند.

او درباره جلسه مشترک با وزارت نیرو جهت تامین سوخت زمستانی نیروگاه ها نیز بیان داشت: جلسات مشترک با وزارت نفت به طور مستمر ادامه دارد همکاری های خوبی داریم و در سایه این همکاری ها اتفاقات خوبی افتاده و نگرانی بابت تامین سوخت نداریم.

او در رابطه با تکلیف تعرفه‌های آب و برق در قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: منطق این قانون این است که از مصارف خارج از الگو یارانه بیشتری دریافت نکنند به همین منظور برای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ آئین نامه‌ای در دی ماه سال گذشته تصویب کردیم و برای قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز آئین نامه‌ای در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده است البته ما تقریباً خواسته این همان آئین نامه قبلی با اصلاحات و رفع اشکالات ای در آن تصویب شود از جمله آن اشکالات این بود که برق سفارت خانه‌هایی که بعضاً بسیار پر مصرف هستند بسیار ارزان دیده شده بود و ما خواستار اصلاح آن شدیم.

محرابیان در پاسخ به سوالی درباره سرمایه گذاری صنایع در صنعت برق گفت: آینده‌ای نزدیک دو نیروگاه کلاس اف فولاد مبارکه وارد مدار می‌شود و به همین منوال سرمایه گذاری صنایع در صنعت برق ادامه خواهد داشت تجربه بورسی کردن صنعت سیمان و فولاد را در صنعت برق هم به کار خواهند گرفت تا این صنعت نیز سوده شود.

به گفته او، صندوق توسعه ملی به وظیفه خود عمل نکرده است این صندوق به علت بدهکار شدن چند نیروگاه نمی‌تواند از وظایف حاکمیتی خود سرباز دارد مگر می‌شود سایر صنایع مثل فولاد را توسعه داد بدون آنکه صنعت برق را توسعه داد.

کد خبر: ۱۶۸٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha