۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
پیش بینی افزایش قیمت بنزین و نفت خام تا آخر سال
بازار گزارش می دهد؛

پیش بینی افزایش قیمت بنزین و نفت خام تا آخر سال

در این روزها که خبر افزایش قیمت انواع کالاهای اساسی در دنیا به خبر هر روزه رسانه ها تبدیل شده است، پیش بینی تازه در مورد افزایش قیمت نفت و بنزین نگرانی از تشدید تورم را بیشتر کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت نفت یکی از فاکتورهای بسیار مهم در اقتصاد دنیا است و پیش بینی این بازار برای اقتصاددانان و فعالان اقتصادی اهمیت زیادی دارد. اخیرا گلدمن ساکس پیش بینی تازه ای در مورد قیمت نفت و بنزین تا انتهای سال جاری ارایه داده است.

طبق این گزارش تا انتهای مسال قیمت هر گالن بنزین( معادل ۳.۷ لیتر) به بیش از ۵ دلار امریکا می رسد و قیمت نفت برنت دریای شمال از مرز ۱۳۰ دلار می گذرد. تنشهای اقتصادی موجود در دنیا عامل افزایش قیمت نفت در دنیا است ولی علاوه بر این تنش ها، مسایل دیگری هم روی افزایش قیمت بنزین تاثیر خواهد داشت و آن هم کاهش دسترسی به بخشی از مواد اولیه مورد نیاز در پالایشگاه های نفتی است که در فرایند تولید بنزین مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه با این مساله می توان انتظار داشت قیمت هر گالن بنزین از کمتر از ۴ دلار در شرایط کنونی به بیش از ۵ دلار تا انتهای امسال برسد و حتی احتمال گدشتن از مرز ۵.۵ دلار هم وجود خواهد داشت.

دیمن کوروالین، تحلیل گر گلد من ساکس در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان ان گفت: «ما فکر می کنیم قیمت ۱۳۰ دلاری نفت تا انتهای امسال قیمت واقعی نفت در شرایط فعلی اقتصاد است. در صورتیکه تصور نادرستی در مورد وضعیت اقتصادی داشته باشیم نمی توانیم براورد صحیحی در مورد آینده داشته باشیم. باید بپذیریم جنگ در اروپا، تنشهای امریکا و چین، بحران های اقتصادی ناشی از افزایش نرخ بهره بانکی در اغلب کشورهای صنعتی، تورم و حتی احتمال رکود اقتصادی همه باعث شده است تا جهان با دوره تازه ای روبرو شود. در این شرایط انتظار کاهش شدید قیمت نفت انتظاری غیر واقعی است که احتمال تحقق آن بسیار پایین و احتمالا دور از دسترس است.»

او در ادامه به وضعیت بازار نفت در دنیا اشاره کرد و نوشت: «هم اکنون در بازار نفت کسری زیادی وجود دارد. این کسری ریشه در درگیری های روسیه و اوکراین و تحریم نفت این کشور دارد. با وجود اینکه امریکا سعی می کند با افزایش عرضه نفت بخشی از نیاز بازار را تامین کند ولی میزان تقاضا فراتر از عرضه است و به همین دلیل بازار نفت با کسری زیادی روبرو است. مساله مهم این است که اجرای کامل تحریم نفت و گاز روسیه توسط بسیاری از کشورهای اروپایی از انتهای امسال شروع می شود. بدون شک در آن زمان فشار روی قیمت نفت بالاتر هم می رود و اقتصاد با تنش های بیشتری هم روبرو خواهد شد.»

این پیش بینی در شرایطی اعلام شد که هم اکنون متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار جهانی در مرز ۱۰۰ دلار است و هر گالن بنزین در امریکا با قیمت کمتر از ۴ دلار مبادله می شود. رشد قیمت نفت و بنزین می تواند به تنش های تورمی ایجاد شده در دنیا اضافه کند.

کد خبر: ۱۶۸٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha