۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
آسمان تولید یکرنگ است| از بی پولی دولت تا ناکامی خصوصی سازی
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

آسمان تولید یکرنگ است| از بی پولی دولت تا ناکامی خصوصی سازی

ساری- جنس دغدغه های تولیدکنندگان مازندران در سال جاری مشابه سال های قبل بوده و این نشان می دهد آسمان تولید همچنان مملو از مشکلات ریز و درشت رفع نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشکلاتی نظیر موانع گمرکی و صادراتی از یک سو، کمبود نقدینگی و مشکل تأمین سرمایه و ارز، مالیات و ارزش افزوده از دغدغه‌های تکراری و سریالی است که همچنان تولیدکنندگان با آن روبرو هستند.

این مشکلات در دهه‌های گذشته با شکلی دیگری وجود داشت و در سال تولید و اقتصاد دانش بنیان نیز به شیوه دیگری از سوی فعالان تجاری و اقتصادی مازندران مطرح می‌شود.

شرکت‌های سهامی عام راه اندازی کنیم

مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران با بیان اینکه حدود ۱۰ سال با رشد منفی افزایش سرمایه ثابت مواجه هستیم، افزود: دولت به اندازه کافی بودجه برای اجرای پروژه‌های عمرانی ندارد و از سوی دیگر در خصوصی سازی نیز چندان موفق نبودیم.

وی اظهار داشت: قبل از خصوصی سازی باید عمومی سازی اقتصاد را می گذراندیم و باید در این فرایند افراد دارای اهلیت را شناسایی می‌کردیم.

وی بابیان اینکه اگر شرکت‌های سهامی عام در هر استانی تشکیل شود و سهامداران آن ساکنان هر استانی باشند، افزود: می‌توان املاک دولتی را به کسی سپرد که نتوان اتهام رانت بازی را به آن وارد کرد و اگر زمینی به شرکت سهامی عام داده شود انگار به تمامی مازندرانی‌ها داده شده است.

رضوی یادآور شد: برای تأمین منابع مالی از هیچ بانکی کمک گرفته نمی‌شود.

آسمان تولید یکرنگ است| از بی پولی دولت تا ناکامی خصوصی سازی

حاج بابایی از شرکت پرواز گسترش شمال که در زمینه گردشگری فعالیت دارد، و قرار است دو فرزند کشتی مسافری به استان بیاورد اما برای خرید آن با مشکل روبرو شده است و گفت: برای آوردن کشتی نیازمند فاینانس و حمایت بانک‌های دولتی هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه دولت باید تضمین شرکت را برای خرید کشتی تائید کند، افزود: امیدواریم با حمایت دولت شاهد ورود کشتی‌های مسافری به استان باشیم.

تجهیزات وارداتی ۱۰ ماه در گمرک مانده است

وی استفاده از خدمات گمرکی برای تجهیزات هتل‌های پنج ستاره را لازم دانست و گفت: حدود دو سال برای واردکردن برخی تجهیزات برقی هتل گرفتار بروکراسی‌های اداری هستیم و هنوز این تجهیزات پس از ۱۰ سال ترخیص نشده است.

برق سودهای کاغذ را برد

صنایع چوب و کاغذ مازندران که پس از پنج سال زیان به زیان دهی رسیده است نیز برای افزایش تولید با مشکل برق روبرو شده و سهمیه بندی برق تاکنون سودهای کسب شده را برده است، امید نیک نژاد مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز با اشاره به اینکه سهمیه بندی برق به واحدهای تولیدی ضربه زده است، افزود: طی دو ماه گذشته به دلیل سهمیه بندی برق یکی از خط‌های تولیدی تعطیل شد و ۱۶۰ میلیارد تومان ضرر وارد شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه لازم است دولت ضرر ناشی از کاهش و سهمیه بندی برق را جبران کند، افزود: مالیات برارزش افزوده از دیگر دغدغه‌ها است و تخفیف آن مورد انتظار است.

وی با بیان اینکه طی سال آینده بیش از یک سوم کاغذ مورد نیاز کشور در این مجموعه تولید می‌شود، خواستار حمایت مسئولان امر شد.

نیک نژاد بیان اینکه صنایع چوب و کاغذ تنها تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر در کشور به شمار می‌رود، افزود: این واحد تولیدی در سال ۹۷ حدود ۴۰ هزار تن، ۹۸ حدود ۴۷ هزار تن، ۹۹ حدود ۷۲ هزار تن تولید داشته است.

در سال ۱۴۰۰ این مجموعه نه تنها از زیان دهی خارج شد بلکه ۶۰ میلیارد تومان سوددهی داشته است و از ۱۱۱ هزار تن تولید، ۳۶ هزار تن آن در سه ماهه پایان سال بوده است و از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور بیش از هشت هزار تن در سه ماه پایانی سال بوده است

وی با بیان اینکه میزان تولید در سال میزان تولید به ۱۱۱ هزار تن رسیده است، اظهار داشت: این واحد صنعتی پس از پنج سال زیان به سوددهی رسید و در سال ۹۸ زیان آن ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و سال ۹۹ زیان آن ۱۳ میلیارد تومان بوده است.

آسمان تولید یکرنگ است| از بی پولی دولت تا ناکامی خصوصی سازی

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ این مجموعه نه تنها از زیان دهی خارج شد بلکه ۶۰ میلیارد تومان سوددهی داشته است و از ۱۱۱ هزار تن تولید، ۳۶ هزار تن آن در سه ماهه پایان سال بوده است واز ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور بیش از هشت هزار تن در سه ماه پایانی سال بوده است.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران تصریح کرد: تأمین کاغذ مورد نیاز کتب درسی دانش آموزان برای اولین بار در سال جاری رخ داد و ۷۰ درصد کتاب تمام مقاطع تحصیلی از کاغذ ایرانی تولید می‌شود و تاکنون ۹ هزار تن آن تولید و ارسال شده است.

وی ادامه داد: بزرگترین قرارداد صادراتی انواع کاغذ صنعتی به کشور عراق با ارزآوری ۱۲ میلیون یورو ثبت شد و ۲۵ هزار تن کاغذ به این کشور صادر می‌شود.

خط تولید فرسوده است

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حوزه صادرات با مشکلاتی روبرو هستیم، اظهار داشت: بیشترین ظرفیت صادراتی استان در حوزه کشاورزی است و متأسفانه صادرات این بخش ارزش افزوده کمی دارد.

وی با اظهار این که تعهدات ارزی از جمله دغدغه صادرکنندگان به شمار می‌رود، افزود: در بخش تعرفه‌های صادراتی و گمرکی نیازمند حمایت دولت هستیم تا گره از پیش روی تجار برداشته شود.

وی افزود: با توجه به این که بیشتر ماشین آلات حوزه تولید فرسوده هستند و اگر این بخش اصلاح نشود دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد.

مهاجر با تاکید براین که تملیک واحدهای تولیدی از دیگر دغدغه‌های تولیدکنندگان به شمار می‌رود، افزود: باید مشکل واحدهای تولیدی را با حمایت و برنامه ریزی درست رفع و این واحدها را به چرخه تولید برگرداند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران یادآور شد: ظرفیت مازندران کشاورزی به شمار می‌رود درحالی که افزایش میزان مالیات استان سبب می‌شود فشار بر گرده بخش خصوصی و تولیدی افزایش یابد.

وی میزان مالیات وصولی سال قبل را سه هزار و ۵۰۰ تومان ذکر کرد و گفت: امسال میزان مالیات دو برابر شد و به شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و این افزایش مالیات مشکل ساز خواهد بود.

اگرچه چرخ تولید در مازندران می چرخد اما رونق آن با رویکرد کنونی و پشت میزنشینی مسئولان محقق نمی‌شود زیرا تولیدکننده و تاجر نیازمند اقدام علمی و جهادی برای ورود به بازارهای داخلی و خارجی است.

کد خبر: ۱۶۸٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha