۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
انقلاب شهری در پایتخت با ۳۵متری های خیابان انقلاب!/ خانه های مختصر و غیرمفید
خبرگزاری بازار گزارش می دهد

انقلاب شهری در پایتخت با ۳۵متری های خیابان انقلاب!/ خانه های مختصر و غیرمفید

طرح ساخت مسکن های ۳۵ متری شهرداری تهران در حالی در انتظار تاییدیه از سوی وزارت کشور است که مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی ، مجلسی ها و انبوه سازان این طرح را از زوایای مختلف مورد انتقاد قرار داده و آنرا رد می کنند.

خبرگزاری بازار- ظاهرا بخش مسکن و بازار اجاره قصد کرده که روزهای آرام نداشته باشد و هر روز با طرح های عجیب و غریب و وعده های سرخرمن دولتی ها و مجلسی ها روزهای خود را سپری می کند. بازار مسکن سالهاست که با کاهش تولید و عدم عرضه مسکن مواجه شده و همواره عقب ماندن تولید از تقاضا باعث شده تا قیمت ها به شکلی غیر قابل تصور رشد کند. رکود ساخت و ساز رابطه مستقیمی با قدرت خرید متقاضیان دارد چرا که اگر چه طرح جامع مسکن تاکید کرده که برای پاسخگویی به تقاضا باید سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شود اما به دلیل کاهش قدرت خرید متقاضیان و نبود اطمینان از فروش واحدهای تولید شده در سر موعد مقرر ساخت و ساز و احداث مسکن دیگر به آن شکل از سوی سازندگان مورد استقبال قرار نمی گیرد.

اما واقعا کاهش تولید مسکن درطی سالهای گذشته و انباشت تقاضا تنها به دلیل عدم استقبال سازندگان از ساخت و ساز است یا اینکه شرایط اعمال شده ساخت و ساز توسط نهادهای مربوطه به خصوص شهرداریها باعث شده تا این روزها شاهد کمبود بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ باشیم.

سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ از افزایش مجدد کمبود مسکن در پنج ساله منتهی به سال مورد اشاره حکایت دارد. به طوریکه بر اساس داده های به دست آمده از این سرشماری ۲۴،۲ خانوار در کشور در ۲۲،۸ میلیون واحد مسکونی زندگی می کنند و به عبارتی می توان گفت که یک میلیون و ۴۰۰ هزار در کشور کمبود داریم

سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ از افزایش مجدد کمبود مسکن در پنج ساله منتهی به سال مورد اشاره حکایت دارد. به طوریکه بر اساس داده های به دست آمده از این سرشماری ۲۴،۲ خانوار در کشور در ۲۲،۸ میلیون واحد مسکونی زندگی می کنند و به عبارتی می توان گفت که یک میلیون و ۴۰۰ هزار در کشور کمبود داریم. این افزایش تعداد خانوار با واحد مسکونی موجود را شاید بتوان به برخی سیاستگذاریهای نادرست و سفت و سخت برای تولید مسکن مرتبط دانست و متاسفانه در طی سال های گذشته با این عنوان که چون دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی داریم این سیاستهای سختگیرانه شدت پیدا کرده و کاهش روز به روز تولید مسکن ادامه پیدا کرد.

سیاست بی توجهی به تحریک عرضه مسکن و مخالفت با طرح مسکن مهر باعث رشد جهشی قیمت مسکن در سالهای ۹۶ و ۹۷ در سایه رشد نرخ ارز را شاهد بودیم. حال سوال ایم است که آیا هر طرحی که می تواند در راستای تولید تولید مسکن باشد باید از آن حمایت کرد؟ آیا طرحهایی که در کشورهای پیشرفته شکست خورده و این کشورها آنرا مناسب نمی دانند باید تنها به این دلیل که تولید مسکن را رونق می دهد و می تواند خانه اولی ها و زوجین را صاحب مسکن کند انجام شود بدون اینکه مطالعات اجتماعی برای آن متصور شده باشند؟

یکی از طرحهایی که چند روزی است از سوی شهرداری تهران مطرح و برای تایید به وزارت کشور ارسال شده طرح ساخت مسکن های ۳۵ متری است. طرحی که به گفته شهرداری تهران به عنوان حامی این طرح حداقل مساحت واحد مسکونی برای شهر تهران بر اساس طرح تفصیلی ۳۵ متر مربع تعیین شده و این طرح جدیدی نیست و قبلا هم وجود داشته است

یکی از طرحهایی که چند روزی است از سوی شهرداری تهران مطرح و برای تایید به وزارت کشور ارسال شده طرح ساخت مسکن های ۳۵ متری است. طرحی که به گفته شهرداری تهران به عنوان حامی این طرح حداقل مساحت واحد مسکونی برای شهر تهران بر اساس طرح تفصیلی ۳۵ متر مربع تعیین شده و این طرح جدیدی نیست و قبلا هم وجود داشته است. حال خبرها حاکی از این است که ساخت مسکن های ۲۵ تا ۳۵ متری به شورای تامین مسکن در وزارت کشور ارسال شده است و قرار است پس از تایید برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شود.

مسولان ارشد شهرداری تهران در مقابل مخالفتهای وزارت راه و شهرسازی از این طرح به عنوان تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و زوج های جوان حمایت می کنند و می گویند : روش های مختلفی برای مسکن دار کردن اقشار کم درآمد در تمام کشورها توسط نهادهای حاکمیتی اجرا می شود به طوریکه مسکن های کوچک متراژ برای سکونت اقشار کم درآـمد احداث می شود و در اختیار این افراد قرار می گیرد.

در این خصوص عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با این عنوان که در تمامی کشورهای دنیا برای ۵ سال اول زندگی زوج های جوان واحدهای کوچک متراز تا ۳۵ متری تولید می شود به شرط اینکه این زوج ها ۱۰ سال سابقه سکونت داشته و به محل کار خود نزذیک باشند تا با وسیله نقلیه شخصی مجبور به رفت و آمد به محل اشتغال خود نشونذ. به همین دلیل در نظر داریم در مرکز شهر و خیابان انقلاب با ساخت این واحدها دانشجویان و زوج های جوان را در این واحدهای مسکونی سکونت دهیم تا دیگر نیازی هم به رفت و آمد با وسیله شخصی نباشد. 

در کشورهای فرانسه و انگلیس در جنگ جهانی دوم نیز اقدام به ساخت مسکن های با متراژ کم کردند اما بعدها به این نتیجه رسیدند که باید این واحدها را تخریب کنند

اما ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که آیا طرح ساخت مسکن های ۳۵ متری می تواند به نغع بخش مسکن و زوج های جوان باشد گفت: وزارت راه و شهرسازی با طرح ساخت مسکن های ۳۵ متری مخالف است اما موضوعی که بنده به آن معتقد هستم این است که اگر قرار است این طرح اجرایی شود ابتدا مطالعات کارشناسی و سپس مطالعات اجتماعی به خوبی بررسی شود. چرا که فرهنگ ایرانی یک فرهنگ خاص است و پذیرش واحدهای مسکونی کم متراژ تا حدودی سخت است . اما فارغ از این فرهنگ خاص ایرانی ها باید دید که آیا شهرداری تهران و یا هر نهاد دیگر به این موضوع توجه داشته است که واحدهای ۳۵ متری ساخته شوند مشکلات اجتماعی به چه شکل برطرف خواهد شد.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به اینکه در کشورهای فرانسه و انگلیس در جنگ جهانی دوم نیز اقدام به ساخت مسکن های با متراژ کم کردند اما بعدها به این نتیجه رسیدند که باید این واحدها را تخریب کنند ادامه داد: اگر شهرداری هدفش از ساخت این واحدهای مسکونی ۳۵ متری خوابگاه برای دانشجوبان است با دانشگاهها وارد مذاکره شود و دانشجویان را اسکان دهد اما اینکه بخواهد در یک مجتمع ۱۰۰ واحدی اقدام به ساخت ۷۰ واحد ۱۰۰ متری کند و ۳۰ واحد دیگر را ۳۵ متری بسازد این طرح موجب مشکلات اجتماعی و حتی حقارت برخی افراد ساکن در این واحدها خواهد شد.

وی اظهار داشت : ساخت مسکن های کم متراژ ارزان همانند تولید پراید که آمده بود خودرویی برای اقشار کم درآمد باشد یک روزی مجددا قیمت خود را بالا خواهد برد پس اینکه الان این واحدهای مسکونی کم متراژ به عنوان مثال متری ۱۰ میلیون تومان باشند و بعد از مدتی قیمت خود را افزایش خواهند داد و دیگر این واحدهای مسکونی برای اقشار کم درآمد نخواهند بود.

نکته ای که شهرداری تهران در خصوص ساخت مسکن ۳۵ متری و تشویق سازندگان دنبال می کند این است که سازندگان را از ساخت پارکینگ و تامین ۱۰۰ درصدی پاررکینگ معاف کند.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان در خصوص معافیت ساخت پارکینگ برای این واحدهای مسکونی گفت: حذف پارکینگ در این واحدهای مسکونی نمی تواند چندان هم مفید باشد چرا که این اقدام مشکل ترافیکی شدیدی برای آن مناطق ایجاد خواهد کرد. 

وزارت راه و شهرسازی با فلسفه ساخت مسکن های ۳۵ متری مخالف است چرا که الگوی ساخت ۷۵ متر است

برای اینکه نظر مسولان ارشد وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح ساخت مسکن های ۳۵ متری را جویا شویم با محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تماس گرفتیم.

محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که آیا وزارت راه و شهرسازی با طرح مسکن های ۳۵ متری موافق است گفت: وزارت راه و شهرسازی هیچ برنامه ای برای ساخت مسکن های ۳۵ متری ندارد و با این طرح مخالف است . الگوی مصرف برای ساخت واحدهای مسکونی در کشور ۷۵ متر است بنابراین وزارت راه و شهرسازی هیچ برنامه ای برای اینگونه طرح ها ندارد و ساخت آنها را تایید که نمی کند بلکه رد هم می کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سئوال که آیا این طرح می تواند به کمک بازار مسکن بیاید گفت: بازار مسکن بازاری است که نمی تواند با یک طرح به آرامش و ثبات برسد بنابراین طرحی که با الگوی ساخت مغایر است جای بحث در مورد اینکه می تواند مفید یا مضر باشد باقی نمی گذارد.

 نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون عمران نیز مخالف این طرح هستند

اما نمایندگان مجلس و برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز با این طرح ساخت مسکن های ۳۵ متری مخالف هستند. یکی از این نمایندگان سید ابوالفضل موسوی بیوکی عضو کمیسیون عمران است .  او در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه اکثر نمایندگان مجلس با طرح مسکن های ۳۵ متری مخالف هستند می گوید: ساخت مسکن های کوچک متراز نمی تواند مشکل مسکن و به خصوص زوج های جوان را حل کند . هر چند باید گفت که ساخت مسکن های ۲۵ تا ۳۵ متری برای بی خانمان ها شاید مفید باشد اما قطعا تولید این واحدها به دلیل اینکه مغایر با الگوی ساخت مسکن کشور که ۷۰ متر است نمی تواند مفید و مناسب باشد.

وی ادامه می دهد که این طرح تبعات اجتماعی نیز خواهد داشت پس اگر هدف حل مشکل کمبود مسکن و خانه دار کردن اقشار ضعیف و زوج های جوان است این طرح نمی تواند طرح مناسبی باشد.

رییس اتحادیه املاک: ساخت مسکن های ۳۵ متری می تواند به کمک مستاجران بشتابد

البته مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک با حمایت از ساخت مسکن های کوچک و واگذار کردن آنها برای مستاجران می گوید: به خوبی می دانیم که نرخ اجاره بهای مسکن در سال های گذشته رشد زیادی در پی رشد قیمت مسکن داشته است بنابراین ساخت مسکن های ۳۵ متری می تواند به مستاجران واگذار شود و تا حدودی تقاضا از بازار مسکن را کم کند.

وی ادامه داد:در اکثر کشورها به ساخت مسکن های کوچک روی آورده اند اما باید دید در ایران این مدل ساخت و ساز جواب می دهد یا خیر؟

به نوشته خبرنگار خبرگزاری بازار، حال که کشور و تهران از کمبود تولید مسکن رنج می برد بهتر است به جای تمرکز و صرف انرژی بر روی طرح هایی که در اغلب کشورها شکست خورده و هنوز مطالعات اجتماعی بر روی آن صورت نگرفته مطرح نشود و به جای این اقدامات و صرف وقت به فکر تسهیل بیشتر ساخت و ساز و رونق تولید مسکن باشیم.

کد خبر: ۱۶٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha