۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
تقاضای طلای سیاه همچنان صعودی| احتمال کاهش تولیدات نفتی روسیه در نیمه دوم سال
بازار گزارش می دهد

تقاضای طلای سیاه همچنان صعودی| احتمال کاهش تولیدات نفتی روسیه در نیمه دوم سال

پیش بینی می شود که تقاضای نفت در نیمه دوم سال روند افزایشی خود را ادامه بدهد. این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند میزان عرضه نفت روسیه در ماه های آینده کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: نوسانات قیمت طلای سیاه در بازار جهانی همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۴۵ سنت معادل ۱.۴۶ درصد کاهش به ۹۸ دلار و ۱۵ سنت رسید. بسیاری از تحلیل گران نگرانی اصلی این روزهای بازار را مقدار عرضه می دانند. آخرین گزارش های منتشر شده نشان می دهد که اوپک در ماه گذشته هم نتوانسته به تعهدات خود درباره مقدار تولید به صورت کامل عمل کند.

این در حالی است که اوپک در آخرین پیش بینی خود اعلام کرده که تقاضا ۳.۱ میلیون بشکه در روز تا پایان سال افزایش خواهد یافت. اما در آن سوی ماجرا نه تنها خبری از افزایش ظرفیت تولید و عرضه نیست، بلکه گفته می شود تحریم‌ های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه در سه‌ ماهه پایانی سال جاری میلادی سخت‌ تر می‌ شود، در حالی‌ که آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته تا پایان سال جاری به روند آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک خود ادامه می‌ دهند.

برخی از کارشناسان دلیل این افزایش مصرف را در افزایش بهای گاز و بحران برق در کشورهای اروپایی می دانند. حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در اینباره به بازار می گوید: قیمت‌ های گاز طبیعی در سال جاری به‌ علت تنش های روسیه و اوکراین جهش بی سابقه ای را تجربه کرد. افزایش قیمت باعث شد بسیاری از مصرف‌ کنندگان صنعتی از جمله پالایشگاه‌ ها و نیروگاه‌ های برق سوخت خود را از گاز به برق تغییر بدهند. همین مساله تا حد زیادی قیمت ها برق را در کشورهای اروپایی افزایش داده و به بحران انرژی در جهان دامن زده است.

او همچنین با اشاره به افزایش قیمت برق در برخی از کشورها، گفت: شاخص قیمت برق در آلمان ۶.۶ درصد افزایش‌ یافته و به رکورد ۴۵۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسید. شاخص برق در فرانسه هم با یک افزایش ۷.۸ درصدی به ۶۲۲ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده‌ است. شرایط در سایر کشورهای اروپایی هم دست کمی از دو کشور ندارد. به همین دلیل بیشتر کشورها ترجیح می دهند که نفت را جایگزین سوخت ها و انرژی های دیگر بکنند. ضمن اینکه معمولا در نیمه دوم سال هم تقاضای سوخت چند درصدی افزایش می یابد.

حسینی: قیمت‌ های گاز طبیعی در سال جاری به‌ علت تنش های روسیه و اوکراین جهش بی سابقه ای را تجربه کرد. افزایش قیمت باعث شد بسیاری از مصرف‌ کنندگان صنعتی از جمله پالایشگاه‌ ها و نیروگاه‌ های برق سوخت خود را از گاز به برق تغییر بدهند. همین مساله تا حد زیادی قیمت های برق را در کشورهای اروپایی افزایش داده و به بحران انرژی در جهان دامن زده است

تقاضای نفت بازهم بیشتر می شود

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌ بینی خود از تقاضای نفت در سال جاری را به‌ دلیل قیمت‌ های فزاینده گاز طبیعی و موج‌ های گرمایی که موجب تغییر سوخت نیروگاه‌ های برق از گاز به نفت می‌ شود، ۳۸۰هزار بشکه در روز نسبت به برآورد این موسسه در ماه گذشته افزایش داد. به گزارش بلومبرگ، آژانس در تازه‌ ترین گزارش ماهانه خود گفته مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی ۱/ ۲میلیون بشکه در روز یا حدود ۲درصد افزایش خواهد یافت. تقاضای اضافی به‌شدت در دو منطقه خاورمیانه و اروپا متمرکز خواهد بود. بر این اساس، تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲، معادل ۷/ ۹۹میلیون بشکه در روز و در سال آینده ۸/ ۱۰۱میلیون بشکه پیش‌ بینی شده است.

قربان کارشناس انرژی معتقد است که تقاضا برای نفت روسیه در ماه های آینده کاهشی شود. از طرفی آژانس انتظار دارد در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲میلیون بشکه در روز از عرضه روسیه کاسته شود

روند کاهشی تولید نفت روسیه ادامه دارد

تولید نفت روسیه در ۳ ماه گذشته افزایشی بوده است و طی ماه میلادی گذشته ۸۳/ ۱۰میلیون بشکه در روز توسط آژانس تخمین زده شده است. صادرات این کشور نیز در ژوئیه ۴/ ۷میلیون بشکه در روز برآورد شده که فقط ۶۰۰هزار بشکه کمتر از سطوح پیش از جنگ است. با این حال اما کارشناسان امید چندانی به ادامه این روند ندارند. نرسی قربان در اینباره به بازار می گوید: درست که به دلیل شرایط فعلی بازار، صادرات نفتی روسیه بعد از تحریم های اروپا کاهش خیلی زیادی را تجربه نکرده است. اما مساله اینجاست که این روند در دراز مدت نمی تواند ادامه داشته باشد. به همین دلیل پیش بینی می شود که اگر اتفاقی در روند تحریم ها رخ ندهد، در سال های آینده تقاضا برای نفت روسیه هم کاهش پیدا کند.

مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی که معتقد است سال ۲۰۲۵ شرایط روسیه در بازار جهانی با سال ۲۰۲۱ متفاوت خواهد بود، درباره کاهش قدرت روسیه در بازار انرژی گفت: اروپا روسیه را کنار نمی‌گذارد واردات نفت و ال ان جی و گاز را صفر نمی‌کند اما به شدت کاهش خواهد داد، بنابراین روسیه مسلما جایگاه خود را در حوزه نفت و گاز اروپا از دست می‌ دهد و در عین حال تمایل دارد ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر نفت و گاز وارد محدوده بازاری‌اش نشود و در این رابطه تمام توان خود را برای مانع تراشی بکار می‌بندد.

این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که آژانس پیش‌بینی می‌کند در سال آینده تولید نفت این کشور ۲۰درصد کاهش پیدا خواهد کرد چراکه ممنوعیت واردات فرآورده‌ های نفتی اتحادیه اروپا از روسیه آغاز می‌ شود.

آژانس در گزارش ماهانه خود گفته کاهش تدریجی تولید روسیه از ماه فعلی (اوت) می‌ تواند آغاز شود، چراکه کرملین پالایش نفت را کاهش می‌ دهد و این روند با اجرایی شدن ممنوعیت نفت روسیه سرعت می‌گیرد. آژانس انتظار دارد در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲میلیون بشکه در روز از عرضه روسیه با وجود بازیابی سالم تولید در ماه‌ های گذشته، کاسته شود.

بهروزی فر: عربستان به تنهایی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و با استفاده از ذخایر خود می تواند به مدت ۳ ماه ظرفیت تولید و عرضه خود را تا سقف یک میلیون بشکه افزایش دهد

اوپک تولیدات نفتی خود را افزایش می دهد؟

اما درست در شرایطی که پیش بینی ها از افزایش تقاضا حکایت می کند، امید چندانی به افزایش مقدار عرضه وجود ندارد. تولید نفت اوپک در ماه قبل با ۲۱۶هزار بشکه رشد روزانه به ۸۴/ ۲۸میلیون بشکه رسید که افزایش کوچک‌ تری از آنچه تعهد داده شده بود است. اوپک انتظار دارد عرضه کشورهای غیر اوپکی ۷/ ۱میلون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ افزایش یابد. با توجه به پیش‌بینی رشد ۷/ ۲میلیونی کلی تقاضا در سال آینده، اوپک باید به‌ طور متوسط حدود ۹۰۰هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته باشد تا بازار به موازنه برسد.

البته بهروزی فر کارشناس انرژی بر این باور است که عربستان به تنهایی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و با استفاده از ذخایر خود می تواند به مدت ۳ ماه ظرفیت تولید و عرضه خود را سقف یک میلیون بشکه افزایش دهد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا عربستان باید با عرضه بیشتر شرایط را برای افت قیمت نفت، فراهم کند، گفت: در صورتی که روند صعودی قیمت ها در بازار ادامه داشته باشد، در طولانی مدت با کاهش سطح تقاضا و نوعی رکود جهانی مواجه خواهیم بود. به همین دلیل بعید است که بخواهد با یک بازی قیمتی شرایط را برای رشد غیر منطقی قیمت ها فراهم کند.

لازم به یادآوری است که در ماه گذشته تولید نفت خام عربستان سعودی، امارات و کویت افزایش یافت و تولید ونزوئلا و آنگولا کاهش پیدا کرد. بر این اساس، تولید عربستان ۷۱۴/ ۱۰میلیون، عراق ۴۹۶/ ۴میلیون و امارات ۱۳۱/ ۳میلیون بشکه در روز بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک هستند.

کد خبر: ۱۶۷٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha