۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
سیلی که فارس را غرق کرد| خشم طبیعت با خسارت ۸ هزار میلیاردی
گزارش بازار؛

سیلی که فارس را غرق کرد| خشم طبیعت با خسارت ۸ هزار میلیاردی

شیراز- سیل فارس که اکثر شهرستان های این استان را غرق کرده بود، هشت هزار میلیارد تومان خسارت زد تا جایی که در برخی نقاط مانند بختگان، حتی اثری از زیرساخت‌ها نیست.

بازار؛گروه استانها: سیلی که در فارس جاری شد، آنچنان خسارات سنگینی بر شهرهای استان وارد کرد که شاید تا سال ها جبران آن ممکن نباشد. اولین سیل مربوط به استهبان بود ۲۱ نفر را قربانی کرد و سپس شهرهای فارس یکی پس از دیگری در سیلاب غوطه ور شدند.

زیرساخت هایی که در سیل نابود شدند، خانه هایی که آسیب دیدند و وسایل منازلی که از کار افتادند همه خساراتی بود که سیل در فارس وارد کرد.

اکثر شهرستان های فارس در بارش های اخیر «مونسون» درگیر رواناب یا سیل شده بودند و کمتر شهرستانی بود که از سیل در امان مانده باشد. این در حالیست که خسارت سیل سال گذشته در جنوب فارس نیز جبران نشده و عملیات بازسازی به کندی پیش می رود.

سیل اخیر بیش از هشت هزار میلیارد تومان خسارت زد

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار فارس در گفتگو با بازار میزان خسارت های وارده به استان فارس را در سیل اخیر بیش از هشت هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات اخذ شده از مدیران دستگاه های مختلف استان از جمله راه و شهرسازی، آب، گاز، کشاورزی و ... درسیل اخیر بیش از هشت هزار میلیارد تومان خسارت به استان وارد شده است.

سیلی که فارس را غرق کرد| خشم طبیعت با خسارت ۸ هزار میلیاردی

محمود رضایی کوچی به تشریح جزئیات این خسارت ها پرداخت و ادامه داد: بر این اساس به زیر ساخت‌های استان فارس در شهرستان های مختلف دو هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان خسارت وارد شده که این زیرساخت ها شامل راه‌ها، آب، برق، معابر، ساختمان های دولتی و... است.

لوازم خانگی هزار و ۲۲۵ واحد مسکونی نیز معیوب شده که نیاز به تسهیلات معیشتی برای جبران خسارت دارد

وی با اشاره به اینکه در حوزه شهری ۴۶۷ واحد ساختمانی نیاز به بازسازی مجدد دارد، تعداد واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند را یک هزار و ۲۲۰ واحد اعلام و اظهار کرد: در حوزه شهری نیز لوازم خانگی هزار و ۲۲۵ واحد مسکونی نیز معیوب شده که نیاز به تسهیلات معیشتی برای جبران خسارت دارند.

به گفته رضایی در حوزه روستایی دو هزار و ۷۰۱ واحد نیاز به تعمیر دارند، تاکید کرد: در این راستا سه هزار و ۳۹۷ واحد مسکونی در فارس نیاز به کمک‌های معیشتی دارند.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار فارس با اشاره به خسارت های چشمگیر به حوزه کشاورزی استان فارس، بیان کرد: خسارت های این بخش، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زراعت آبی و چهار هزار و ۴۳ هکتار اراضی باغی، ۲۶ هکتار مرتع و حدود ۸۰۰ کیلومتر راه عشایری آسیب بوده است که سرجمع در حوزه کشاورزی حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد خسارت وارد شده است.

سیلی که فارس را غرق کرد| خشم طبیعت با خسارت ۸ هزار میلیاردی

وی در ادامه سخنان خود پیرامون چگونگی برآورد این خسارت ها توضیح داد: در حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و... معمولا ستاد بحران هر استان به موضوع ورود کرده و میزان خسارت ها را از فرمانداری های شهرستان ها جمع آوری می کند.

رضایی ادامه داد: در سیل اخیر استان فارس که متاسفانه خسارت های زیادی به همراه داشت و بر اساس آمار و اطلاعات موجود میزان خسارت در استان فارس بیشتر از سایر استان هاست به غیر از فرمانداری ها از مدیران دستگاه های اجرایی از جمله راه و شهرسازی، گاز، راهداری، بنیادمسکن و... نیز اطلاعلات جمع آوری شده که سرجمع خسارت ها بیش از هشت هزار میلیارد تومان است.

برآورد میزان خسارت های ناشی از سیلاب اخیر استان فارس به ستاد بحران کشور اعلام شده و به زودی در هیات دولت مطرح و پس از ابلاغ از سوی دولت به طور حتم اعتبارات تخصیص داده می شود

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار فارس افزود: در این راستا برآورد میزان خسارت های ناشی از سیلاب اخیر استان فارس به ستاد بحران کشور اعلام شده و به زودی در هیات دولت مطرح و پس از ابلاغ از سوی دولت به طور حتم اعتبارات تخصیص داده می شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان استانی به دنبال این هستند تا هر چه سریعتر اعتبارات لازم برای جبران خسارت تخصیص یابد، افزود: متاسفانه در این حادثه در شهرستان های مختلف استان به ویژه شرق فارس از جمله داراب استهبان، نی ریز، بختگان و در غرب نیز در کازرون، نورآباد، رستم و... خسارت های زیادی وارد شد که بر اساس برآوردها میزان خسارت ها در استان از سایر استانها بیشتر است.

بیشترین خسارت سیل در استان فارس مربوط به بختگان است

نماینده مردم نی ریز، استهبان و بختگان در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه بیشترین خسارت سیل در استان فارس مربوط به بختگان است، گفت: متاسفانه در سیل اخیر به شهرستان های فوق خسارت های زیادی وارد شد که بر اساس برخی از آمار و اطلاعات بیشترین میزان خسارت مربوط به بختگان است که برخی آمارها حکایت از خسارت چهار هزار میلیاردی دارد.

سیلی که فارس را غرق کرد| خشم طبیعت با خسارت ۸ هزار میلیاردی

با اشاره به اینکه ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در بختگان تخریب شده است، ادامه داد: علاوه بر این از جاده های روستایی و شهری در این منطقه دیگری خبری نیست و تمامی زیرساختهای این منطقه به طور کامل تخریب شده است.

در سیلاب اخیر بیش از ۱۰ رشته از قنوات بختگان به طور کامل نابود شد که این امر به طور حتم مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد

وی ادامه داد: در سیلاب اخیر بیش از ۱۰ رشته از قنوات بختگان به طور کامل نابود شد که این امر به طور حتم مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد.

نماینده مردم نی ریز، استهبان و بختگان با بیان اینکه طی این مدت مسئولان مختلفی از بختگان بازدید کرده اند، بیان کرد: رییس ستاد بحران کشور، رییس هلال احمر، وزیر کشور، استاندار، مسئولان وزارت جهادکشاورزی و... از منطقه بختگان بازدید داشته و در جریان تخریب گسترده این منطقه هستند از این رو انتظار می رود دولت هر چه سریعتر برای جبران خسارت اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید دست از شعار دادن بردارد، تاکید کرد: دولت باید هر چه سریعتر میزان نقدینگی خود را اعلام کند و اعتبار لازم برای جبران خسارت را تخصیص دهد.

طهماسبی از پیگیری جدی تخصیص اعتبار برای جبران خسارت سیل اخیر خبر داد و گفت: بنده به عنوان نماینده شهرستان از هیچ تلاشی برای اختصاص اعتبار و جبران خسارت کوتاهی نخواهم کرد و دولت هم موظف است هر چه زودتر این موضوع را پیگیری کند.

باید توجه داشت که جبران خسارت سیل و بازسازی خانه با توجه به اینکه تا کمتر از دو ماه دیگر وارد فصل پاییز می شویم ضروری است. مردم استان فارس منتظر تامین اعتبارات و جبران خسارت ها هستند تا خانه های خود برای بارش های پاییز و زمستانه آماده کنند.

مسئولان ارشد استان باید بیش از پیش برای تخصیص اعتبارات تلاش کنند تا شهرستان هایی که بیشتر در معرض تخریب قرار گرفته اند، بازسازی شوند.

در این مسیر نمایندگان مجلس نیز می توانند موثر واقع شود تا اعتبارات زودتر تخصیص شود.

کد خبر: ۱۶۷٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha