۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
واردات خودرو تا مشخص شدن نتیجه برجام آزاد نمی شود! | بانک مرکزی مخالف جدی واردات خودرو

واردات خودرو تا مشخص شدن نتیجه برجام آزاد نمی شود! | بانک مرکزی مخالف جدی واردات خودرو

بارها شاهد وعده آزاد کردن واردات خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت بوده ایم اما هر بار به دلایل نامشخص و با مخالفت شورای نگهبان این موضوع رد شده است.

امیررضا اعتمادی: مدت زیادی است که موضوع آزاد کردن واردات خودرو مطرح می‌باشد، به خصوص با روی کار آمدن دولت سیزدهم بیشتر از پیش شاهد تلاش در راستای تحقق این اتفاق مهم بوده ایم اما تا به امروز نتیجه ای حاصل نشده است و بحث واردات خودرو همچنان بلاتکلیف مانده است.

بار ها شاهد وعده آزاد کردن واردات خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت بوده ایم اما هر بار به دلایل نامشخص و با مخالفت شورای نگهبان این موضوع رد شده است.

یکی از مخالفان سرسخت طرح واردات خودرو بانک مرکزی است: در بند هایی از آیین‌ نامه واردات خودرو میتوان خواند که از تخصیص ارز تا سقف معادل یک میلیارد دلار جهت واردات خودرو در نظر گرفته شده است، بانک مرکزی هم نگران این موضوع است که با تخصیص این میزان ارز جهت واردات خودرو آسیبی به منابع ارزی کشور وارد نشود.

از طرف دیگر نگرانی بانک مرکزی از شرایط فعلی بازار دلار می‌باشد که مبادا با تخصیص یک میلیارد دلار ارز در بازار تقاضا جهانی جهت واردات خودرو، تلاطم در بازار داخلی دلار ایجاد شود.

هرچند که به نظر بنده مشکل اصلی تراز ارزی بازار واقعی نبودن قیمت دلار و عدم تعادل عرضه و تقاضا می‌باشد و واردات خودرو با میزان ارز تعیین شده آنچنان تاثیری در بازار دلار نخواهد گذاشت.

نقش نتایج مذاکرات احیای برجام در واردات خودرو:
این موضوع کاملآ منطقی است که تمرکز دولت بر روی نتیجه مذاکرات وین باشد و تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات اقدامی در راستای آزاد کردن واردات خودرو انجام ندهد چراکه برای دولت مهم است تا نسبت به نتایج مذاکرات تصمیم واردات خودرو را اجرا کند.

کد خبر: ۱۶۷٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha