۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
جان گرفتن زرگری یزد با خوشه طلا| یزدی‌ها طلای ۲۰ تولید می‌کنند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

جان گرفتن زرگری یزد با خوشه طلا| یزدی‌ها طلای ۲۰ تولید می‌کنند

یزد- دهقان، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد از جان گرفتن حرفه ساخت زیورآلات یزدی و حمایت از شغل زرگری به عنوان حرفه تولید مصنوعات طلا در کشور با شکل‌گیری خوشه طلا خبر داد.

محمد دهقان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنعت طلا و جواهر استان یزد، یکی از صنایع معروف و مورد توجه در کشور است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند ضمن اینکه طلاهای ساخته شده در یزد به طور عمده دارای عیار۲۰ است که این عامل می تواند در جذب مشتری تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی عنوان کرد: از صنایع دستی استان یزد در زمینه طلا می توان به قاب قرآن، هل و گل، چینابی، طوق مروارید و خِشوُند مروارید اشاره کرد.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد ادامه داد: واحدهای فعال در صنعت طلا و جواهر یزد به طور عمده در دو بخش طلاسازی و طلافروشی (زرگر)، در حال فعالیت هستند. هم اکنون در شهرستان یزد به طور غیررسمی حدود ۳۰۰ واحد در بخش فروشندگی طلا و ۲۰۰ واحد در بخش ساخت طلا دارای مجوز کسب هستند که آمار رسمی در این زمینه در بخش تعداد واحدهای فعال در رسته‌های ۹ گانه آمده است.

۵۰ کارگاه طلاسازی به صورت کاملا فعال مشغول تولید هستند

وی تاکید کرد: از بین کارگاه‌های سازنده طلا، حدود ۵۰ کارگاه به صورت کاملا فعال مشغول تولید هستند و سایر کارگاه‌ها دارای رونق چندانی نیستند.

دهقان، از مهمترین چالش‌های صنعت طلای یزد را کاهش سهم بازار تولید کنندگان داخلی، نبود فرصت‌های صادراتی، نوسانات بازار طلا، ضعف جنبه‎های پشتیبانی صنعت طلا و نبود حمایت‌های لازم در حوزه‌های مختلف نام برد.

تاثیرات شکل گیری خوشه طلا

وی گفت: با توجه به موارد مطرح شده، خوشه طلا سال ۱۳۹۴ زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد و بر اساس روش سازمان توسعه صنعتی ملل متحد فعالیت خود را آغاز کرد و با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی و همراهی ذی‌نفعان، در حوزه‌های مختلفی از جمله طراحی، ساخت،‌ حضور در بازارهای داخلی و خارجی و ... تاثیرات قابل توجهی داشت و از پیامدهای آن ایجاد مرکز طراحی طلا و جواهر با همکاری اتحادیه طلا و جواهر بود.

دهقان عنوان کرد: در حال حاضر برنامه های اجرایی این خوشه از طریق اتحادیه طلای استان به عنوان نهاد فراگیر خوشه و با حمایت مالی و معنوی شرکت شهرک‌های صنعتی و با مشارکت ذینفعان برنامه ریزی و اجرا می‎شود.

کد خبر: ۱۶۷٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha