۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
قیمت گذاری محصولات کشاورزی تضمین خرید داشته باشد
کشاورز گلستانی:

قیمت گذاری محصولات کشاورزی تضمین خرید داشته باشد

گرگان-قربانیان، کشاورز گلستانی گفت: قیمت گذاری محصولات کشاورزی باید ضمانت خرید داشته باشد، امسال با اعلام قیمت ذرت کشت آن افزایش بی رویه داشت اما تضمینی برای خرید این محصول با قیمت اعلام شده، نیست.

شهاب قربانیان در گفتگوی با خبرنگار بازار اظهار کرد: در مناطق سرد سیر کشت گندم و کلزا از شهریور ماه انجام می شود اما معمولا دولت قیمت، تضمینی را دیر اعلام می کند و کشاورزان نمی توانند به موقع در زمینه کشت محصولات خود برنامه ریزی کنند.

این کشاورز گلستانی با بیان این مساله که قیمت ها در خرید تضمینی نیز کارشناسی نیست، تصریح کرد: سال جاری قیمت گذاری سویا اصلا مناسب نبود و باعث شد که کشاورز نسبت به کشت این محصول دلسرد شده و به کشت محصولات دیگری همچون شالی روی آوردند.

وی ادامه داد: این هجوم آوردن ناگهانی به سمت یک محصول و یا عدم کشت محصولات دیگر باعث عدم تعادل کشت محصولات کشاورزی می شود.

قربانیان افزود: امسال شاهد هستیم که شرکت تعاونی یک خرید توافقی برای ذرت علوفه ای حدود دو هزار و ۲۰۰ تومان با کشاورزان داشته و این مساله باعث کشت بی رویه این محصول شده است.

این کشاورز با اشاره به اینکه ضمانتی برای خرید ذرت با قیمت اعلام شده وجود ندارد، گفت: مردم هجوم آوردند به سمت کشت این محصول که باعث شد بذر این محصول گران و کمیاب و برخی کشاورزان بذرهای سال گذشته را کشت کردند که کیفیت کمتری خواهد داشت و همه اینها باعث شد که سطح کشت ذرت بیش از اندازه افزایش یابد.

قربانیان ادامه داد: شاید دولت به نوعی می خواست کمبود نهاده دامی را از این روش در کشور جبران کند اما این مساله شاید بخشی از مشکلات دامداران را رفع کند اما به ضرر کشاورزان تمام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که عرضه زیاد می شود، تقاضا کمتر شده و شاهد کاهش قیمت هستیم، خاطرنشان کرد: همین امر در سویا و محصولات دیگر نیز به دفعات اتفاق افتاده و اگر دولت به موقع قیمت گذاری را با قیمت کارشناسی اعلام کند و تضامین خرید دقیقی وجود داشته باشد کشاورز می تواند برای کشت محصول و انتخاب درست و برنامه ریزی شده بهتر عمل کند و کارایی و بهره وری کشاورزی نیز افزایش یابد.

کد خبر: ۱۶۷٬۴۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha