۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
«سایت‌های فروش» بلای جان بازار خودرو هستند | چرخه بزرگ توهم قیمت‌گذاری
در گفت‌وگو با بازار تاکید شد؛

«سایت‌های فروش» بلای جان بازار خودرو هستند | چرخه بزرگ توهم قیمت‌گذاری

سمنان- برخی کارشناسان اعتقاد دارند که سایت‌های فروش اینترنتی و توافقی بلای جان قیمت‌گذاری خودرو هستند چرا که قیمت‌های کذایی این سایت‌ها باعث بی‌ثباتی در بازار می‌شود.

بازار، گروه استان ها: این روزها فروش خودرو و حتی خانه و دیگر اموال بر روی پلتفرم های فروش اینترنتی و توافقی که مثال آن جدیداً زیاد هم شده است، رواج بیشتری یافته و به خصوص در بازار خودرو به عقیده کارشناسان تاثیر بسزایی گذاشته است.

وقتی فردی ببیند که همشهری یا دوست او خودرویی را با ۲۵ درصد قیمت بالاتر از ارزش واقعی، قیمت گذاری کرده، او هم نسبت به انجام این امر ترغیب می‌شود و این درست همان نقطه‌ای است که کارشناسان نسبت به آن هشدار داده و آن را برای بازار خودرو مضر می دانند.

شاید همه ما بارها شنیده باشیم که افرادی بلافاصله در زمان فروش خودرو و حضور در بنگاه این جملات را بر زبان می آورد که «دیوار همین مدل ماشین را ۳۰ میلیون تومان بیشتر قیمت گذاشته است» یا مثلا «می‌توانم ماشین را با ۱۰ درصد بیشتر در شیپور بفروشم» اینها نمونه دیالوگ هایی است که در بنگاه های خودرو ماشین به وفور این روزها شنیده می‌شود موضوعی که نشان از تاثیرگذاری این وبسایت های خرید و فروش توافقی بر اقتصادی کشورمان و باالتبع استان سمنان دارند.

در ادامه به حسن همتیان کارشناس اقتصادی به گفتگو نشستیم تا بیشتر درباره تاثیرات این پلتفرم ها در بازار خودرو و دیگر بازارهای مشابه صحبت کند او دانش آموخته رشته اقتصادی است و به خصوص در خودرو و سرمایه گذاری تخصص دارد.

* ویژگی این سایت ها چیست؟

ویژگی این سایت ها، قیمت توافقی است اما در کشورمان به وفور دیده می شود افرادی قیمت ها را نه بر حسب امکان توافق برای فروش، بلکه بر حسب دلخواه و تصورات خودشان قرار می دهند لذا این امر سبب می شود تا قیمت ها عمدتاً بیشتر از ارزش واقعی یک کالا یا خودرو، باشد.

وقتی فردی ببیند که همشهری یا دوست او خودرویی را با ۲۵ درصد قیمت بالاتر از ارزش واقعی، قیمت گذاری کرده، او هم نسبت به انجام این امر ترغیب می شود

به عبارت دیگر کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت گذاری در این وبسایت ها و پلتفرم های در بسیاری موارد، با واقعیت ها فاصله بسیاری دارد و همین موضوع باعث می شود تا یک نوع بار روانی بر بازار خودرو و دیگر اقلام و خدمات، وارد بیاید.

«سایت های فروش» بلای جان بازار خودرو هستند | چرخه بزرگ توهم قیمت‌گذاری

* ایراد کجاست؟

سایت های فروش اینترنتی و پلتفرم های خرید توافقی که مسئولیت گذاشتن عکس خودرو و دیگر اقلام مردم برای فروش را برعهده دارند، بلای جان قیمت خودرو شده‌اند، این سایت ها به مالکان اجازه داده تا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت های خودروها را بالاتر ثبت کرده و کم کم باورشان شود که خودرویشان همین مقدار می‌ارزد در نتیجه بازار را با هرج و مرج روبرو می‌سازد.

این سایت ها یک آفت هستند چرا که مردم را در این توهم نگه می دارند که امکان دارد خودروی ۱۶۰ میلیون تومانی را تا ۱۸۰ میلیون تومان هم فروخت و چه بسا بتوان برای آن تا ۲۰۰ میلیون تومان هم مشتری پیدا کرد پس در نتیجه ارزش این خودرو ۲۰۰ میلیون تومان است، ارزش خودرویی که ۱۶۰ میلیون تومان قیمت واقعی دارد وقتی به ۲۰۰ میلیون تومان به صورت توهم‌آمیز افزایش می یابد، این توهم را پدید می آورد که قیمت خودرو همین میزان است.

* نمونه مشابه این امر در مسکن هم وجود دارد

دقیقاً؛ این سایت ها توقع مردم را بالا برده است، کارشناسان اقتصادی سال ها است فریاد می زنند که ساز و کار قیمت گذاری باید از دست مالک در بیاید اما شاهد هستیم که این سایت ها درست برعکس صلاح کشور عمل می کنند. از سوی دیگر قیمت گذاری جبری همیشه اشتباه است خواه فردی بر حسب توهم در پلتفرم فروش توافقی اینترنتی باشد یا دولت در بورس و فولاد؛

در موضوع مسکن نیز چنین چیزی رقم خورده و به جای قیمت گذاری اصولی و کارشناسی، مالک هر قیمتی که بخواهد و بتواند می‌گذارد، همین موضوع ظاهراً ساده در واقع ۵۰ درصد عامل بدبختی مردم در تامین خانه و خودرو است.

این سایت ها یک آفت هستند چرا که مردم را در این توهم نگه می دارند که امکان دارد خودروی ۱۶۰ میلیون تومانی را تا ۱۸۰ میلیون تومان هم فروخت پس در نتیجه ارزش آن بیش از ۱۸۰ میلیون تومان است

وقتی ساز و کار قیمت گذاری از کارشناسی در آمده و به دست مالک بدون اطلاع از روند قیمت گذاری و اصول، قرار می گیرد در واقع همه چیز احساسی خواهد شد به عبارت دیگر وقتی احساسات بر عقل چیره شود، نتیجه آن هرج و مرجی است که امروز در بازار خودرو شاهد هستیم.

از سوی دیگر برخی معتقد هستند که این سایت ها در واقع فروش توافقی هستند و خریدار می تواند کالایی را نخرد، این درست است اما بار روانی و توهم ایجاد شده از سوی مالکان چه می‌شود؟ وقتی مالکی خودروی ۸۰ میلیون تومانی خود را ۱۲۰ میلیون تومان قیمت می گذارد، مگر دیگر می‌توان از او خودرو خرید چرا که او خودش هم باورش شده که این خودرو ۱۲۰ میلیون تومان می ارزد لذا فامیل او، دوست او، همسایه او و ... نیز بر حسب قیمتی که او گذاشته، روی خودروهایشان ارزش گذاری می‌کنند و یک باره یک چرخه بزرگ از توهم را پدید می آورد.

*این سایت ها در بی ثباتی بازار خودرو چقدر موثر هستند؟

سایت های فروش به نظر بنده ۳۳ درصد از وضعیت آشفته امروز نقش دارند و ۶۶ درصد دیگر به سیاست های اقتصادی اشتباه باز می‌گردد اگر بتوانیم این سایت‌ها را مدیریت کنیم، تا یک سوم بازار خودرو به آرامش خواهد رسید.

قیمت گذاری جبری همیشه اشتباه است خواه فردی بر حسب توهم در شیپور باشد یا دولت در بورس و فولاد

ضربه هنگفتی از بابت این سایت ها به اقتصاد خودرو وارد شد، ساز و کار قیمت گذاری باید روشن و مشخص و بر حسب اصولی باشد که در تمام دنیا هم اینگونه است شما در غرب وقتی بخواهید خانه ای را بفروشید قیمت خودتان را بیان می کنید اما در نهایت کارشناسان آمده و نظرشان را بیان می کنند و اعلام می دارند که این خانه ۲۰ درصد کمتر از قیمت گذاری که در ذهن صاحب خانه است، می ارزد چرا که دارای برخی مشکلات است و در نهایت مالک در صورتی که واقعاً فروشنده باشد، به حرف کارشناس گوش می دهد اما اینجا اینطور نیست ایران کشوری است که ۸۰ میلیون کارشناس مسکن، اقتصادی، فوتبال، سیاست و ... دارد.

خارج شدن چرخه قیمت گذاری و افتادن به دست نااهل، شرایط کنونی را پدید آورده و این سایت ها تنها آن را تشدید هم می کنند، مشخص نیست چرا دولت شرایط این سایت‌ها را کنترل نمی کند سایت هایی که در آنها قیمت های مضحکی دیده می شود که با واقعیت بعضاً تا ۳۰ درصد اختلاف دارند از سوی دیگر این موضوع احتمال کلاهبرداری را هم بالا می برد که خود یک معضل اقتصادی است.

کد خبر: ۱۶۷٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha