۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
احتمال بازگشت رنو با توافق برجام| خرید سایپا توسط بخش نظامی نیازمند تامل است
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور مطرح کرد

احتمال بازگشت رنو با توافق برجام| خرید سایپا توسط بخش نظامی نیازمند تامل است

نجفی منش، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، گفت: اگر برجام به سرانجام برسد، احتمال همکاری میان خودروسازان داخلی با «رنو» بسیار زیاد است.

بازار؛ گروه خودرو: امروز در نشست خبری عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو اظهار داشته است؛ «صاحب کدام محصول بوده ایم که کیفی سازی کنیم؟ کسی که صاحب طراحی نباشد نمی تواند به خوبی عیوب کیفی را پیدا و اصلاح کند.» فحوای سخن این مدیر ارشد صنعت خودرو، می تواند بیان فرصت سوزی مدیران پیشین خودروسازی و وزرای اسبق صمت باشد که هیچ اقدام مفیدی برای کسب طراحی و البته افزایش عمق ساخت داخل انجام نداده اند. سخنان پیرمحمدی در رد یا تایید توان ساخت داخل قطعات نبوده، بلکه عامل اصلی بی کیفیتی محصولات که همان «طراحی» است را نمایان کرد. از سویی در روز جاری شایعاتی در خصوص خرید احتمالی سایپا توسط ستاد کل نیروهای مسلح شنیده می شود. باتوجه به توان بالای صنایع نظامی در طراحی و تولید قطعات «های-تک»، ورود نیروهای مسلح به بخش هایی از قطعه سازی «ثمر بخش» می تواند باشد، اما برای ورود به خودروسازی شاید نیاز به تامل باشد. برای بررسی موضوعات مذکور با محمدرضا نجفی منش، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور به گفت و گو پرداختیم:

* مدتی است که زمزمه همکاری سه کشور چین، ترکیه و روسیه با صنعت خودرو ایران برای ساخت محصولی با یک برند جدید مطرح است، این همکاری احتمالی چگونه سر خواهد گرفت؟

پیشنهادی مطرح است که در ابتدا صنعتگران ترکیه به دنبال همکاری میان ایران و ترکیه بودند، اما احمد قلعه بانی مشاور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو پیشنهاد همکاری با چین را نیز ارائه کرد. به هر حال اگر همکاری میان کشورهای مذکور صورت گیرد که سبب ایجاد پلت فرم و محصول مشترک شود، مشروط بر تولید داخلی در هر کدام از کشورهای مذکور هم هزینه های تولید کاهش و هم وابستگی به صنعت خودرو اروپا و آمریکا کمتر خواهد شد.

* در روز جاری عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو نشست خبری داشته که مدعی؛ «صاحب کدام محصول بوده ایم که کیفی سازی کنیم؟ کسی که صاحب طراحی نباشد نمی تواند به خوبی عیوب کیفی را پیدا و اصلاح کند.» شده است، نظر شما در خصوص این اظهار نظر چیست؟

قطع مسلم برخی از قطعه سازان توان طراحی قطعات را مشروط بر خواستن دارند، این مورد نباید فقط بازنگری مدیریت باشد.

احتمال بازگشت رنو با توافق برجام| خرید سایپا توسط بخش نظامی نیازمند تامل است


* بحث کیفیت خودرو در کشور فقط منوط به قطعه سازان است یا تولید و تامین مواداولیه با کیفیت را نیز در بر می گیرد؟

بحث کیفیت خواسته خودروساز است، همانطور که قطعه سازان داخلی هنگام تعریف و تولید پروژه رنو تندر۹۰ مطرح شد، ۶۰ درصد قطعات این خودرو در کشور تولید شد. تمام قطعات داخلی سازی تندر۹۰ با کیفیت مورد تایید رنو تولید شد، پس توان تولید قطعات با کیفیت وجود دارد. کیفیت بستگی به آن دارد که خواسته خودروسازان چه باشد که قطعه سازان درخواست آن ها را برآورده کنند.

در حال حاضر باید بررسی شود که شرکت خودروسازی «رنو» کدام محصول جدید را دارد که همان را تولید کنیم، نباید مجدد صنعت خودرو ایران دچار آسیب با تولید یک محصول قدیمی شود

* به بحث رنو تندر۹۰ اشاره کردید، اخیرا وزارت صمت اعلام کرده که به دنبال تولید مجدد این محصول در کشور است، به نظر شما بدون حضور فرانسوی ها کیفیت تندر۹۰ کاهش خواهد یافت؟

البته این موضوع بحث کارشناسی فراوانی دارد، ولی تندر۹۰ یک خودرو به روز محسوب نمی شود. در حال حاضر باید بررسی شود که شرکت خودروسازی «رنو» کدام محصول جدید را دارد که همان را تولید کنیم. نباید مجدد صنعت خودرو ایران دچار آسیب با تولید یک محصول قدیمی شود.

اگر برجام به سرانجام برسد و بحث اف ای تی اف نیز شود حل شود، احتمال همکاری میان خودروسازان داخلی با «رنو» بسیار زیاد است

* باتوجه به صحبت شما، یعنی باید منتظر همکاری مجدد «رنو» با صنعت خودرو کشور را داشته باشیم؟

اگر برجام به سرانجام برسد و بحث اف ای تی اف نیز شود حل شود، احتمال همکاری میان خودروسازان داخلی با «رنو» بسیار زیاد است.

* در حال حاضر وضعیت مطالبات قطعه سازان به چه شکل است و آیا بهبودی در روند پرداخت شکل گرفته است؟

از نظر مالی قطعه سازان همچنان با چالش همراه است، اگر از نظر مالی چالش وجود نداشته باشد کمتر از نظر تولید با مشکل همراه خواهیم شد. در حال حاضر نیز برآورد مطالبات قطعه سازان ۴۶ هزار میلیارد تومان است. هرچند که مطالبات جدید هنوز اعلام نشده و گاهی پرداخت ها نیز بیشتر از ۱۲۰ روز نیز شده است.

احتمال بازگشت رنو با توافق برجام| خرید سایپا توسط بخش نظامی نیازمند تامل است

خرید سایپا توسط نیروهای مسلح ممکن است در آینده چالش های همکاری بین المللی را ایجاد کند، بنابراین شاید این موضوع نیازمند تامل باشد

* به عنوان پرسش پایانی، صنایع دفاعی کشور اخیرا از یک واحد کنترل الکترونیکی رونمایی کرده و شایعاتی در خصوص خرید احتمالی سایپا توسط ستاد کل نیروهای مسلح شنیده می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

اگر قطعه ای وجود داشته باشد که قطعه سازان داخلی توان تولید نداشته باشند، مانعی ندارد. ولی موازی کاری بخش نظامی را توصیه نمی کنیم، در پاسخ به قسمت دیگر سوال شما باید گفت؛ خرید سایپا توسط نیروهای مسلح ممکن است در آینده چالش های همکاری بین المللی را ایجاد کند، بنابراین شاید این موضوع نیازمند تامل باشد.

کد خبر: ۱۶۷٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      2 4
      فقط تولید داخلی
    • مهدی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      3 6
      رنو بیاد ک باز بره چند بار باید از یک سوراخ نیش بخورید سایپا هم باید نظامی بشه تا خودروی با کیفیت بمردم داده شود
      • IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
        0 0
        خدا شفات بده هیچ کشوری با فاصله از اروپا نتوانسته خودروی باکیفیت تولید کنه هیچ کشوری خدا شفات بده نظامی ها چیه خوب تولید کردن آخه
    • حسن IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      5 0
      برید جمع کنید این بساط دزدی رو ببینید دنیا داره چی می‌سازه شما هنوز تو سال 60 موندید
    • علی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      4 1
      شاید از نظر آرامش اقتصادی بدترین کشور دنیا باشیم ما باید مواد اولیه رو به چین بفرستیم وتو کشور اونا تولید مشترک بزنیم ومنافع تقسیم کنیم این همه تحریم این همه مدیر نالایق بیسواد پروو وآرام آرم کشور رو مستقل کنیم مردم خسته شدن یک مشت مفت خور که آتیش میزنن به همه توافقا یک مشت دیگه هم بهونه دستشونه واسه تخریب وسط اینجا مردم له میشن
    • فرزین IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      4 7
      تو این مافیای وحشتناک خودرو ،اگر رنو هم بیاد که پوست ملت کنده است.اونها ما رو تنها گذاشتن باز هم تا اربابشان اشاره کنه دوباره پشت همه رو خالی میکنن.درها رو به روی فرانسوی‌ها ببندید.
    • hojjat IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      0 0
      تنهاراه نجات مردم ازدست خودروهای بی کیفیت همان هست که خودروسازی رابدهنددست نیروهای مسلح که اینقدرمسئولیت پذیرندوچه قدرصنایع دفاعی مان پیشرفت داشته خداقوت بهشون میگم.دمتون گرم
    • محمد IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      ایران هنوز نتوانسته گیربکس اتوماتیگ ملی بزنه ایران هنوز نتوانسته ترمز دستی برقی بزنه ایران هنوز نتوانسته قطعات صندق عقب برقی و گرمکن و سردکن صندلی رو بزنه مشکل اینه
    • سید حبیب IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 1
      برو بابا چالشهای بین المللی!! نیروهای مسلح اگر در خودرو سازی ورود کنند بهترینها و با کیفیت ترینها رو خواهند ساخت که مثل پهپادها دنیا دنبال خرید از ایران باشد علاوه بر تامین بهترین و با کیفیت ترین و ارزانترین خودرو در داخل چرت و پرتی مثل موازی کاری هم نمی‌خواد تحویل جامعه بدید