۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
انواع تهویه مطبوع مورد استفاده در ساختمان ها

انواع تهویه مطبوع مورد استفاده در ساختمان ها

سیستم های تهویه مطبوع تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی ما دارند و در اینجا قصد داریم را با انواع سیستم های تهویه مطبوع آشنا نماییم و همچنین بهترین گزینه را به شما معرفی نماییم.

به گزارش بازار، در ساختمان ها از سیستم های تهویه مطبوع مختلفی استفاده می نمایند و با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات جدیدتر که کیفیت بهتری دارند به بازار عرضه می شود در اینجا قصد داریم شما را با سه مدل از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع در بازار آشنا نماییم و مزایا و معایب هر کدام را با یکدیگر مقایسه نماییم.

انواع سیستم تهویه مطبوع

از بین تجهیزات تهویه مطبوع مختلف ما ۳ مورد آن را انخاب نمودیم و این سه دستگاه تهویه مطبوع عبارتند از چیلر، کولر گازی و کولر آبی که به ترتیب هر کدام را به شما معرفی می نماییم.

چیلر

چیلر ها را می توان بهترین دستگاه تهویه مطبوع معرفی نمود نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت می باشد که با استفاده از سیکل تبریدی که دارد تولید آب خنک می نماید و این آب به سمت دستگاه هایی چون هوا ساز یا فن کویل ها نصب شده درون ساختمان هدایت می شود و سپس تبادل حرارت بین هوای محیط و آب خنک از طریق عبور هوا از روی کویل های حرارتی فن کویل یا هوا ساز انجام می شود که سبب کاهش دمای محیط می شود.

چیلر ها در دو مدل کلی تراکمی و جذبی طراحی و تولید می شوند که مدل تراکمی آن بسیار رایج می باشد و چیلر های جذبی فقط در برخی ساختمان های خاص کاربرد دارند.

چیلرهای تراکمی خود به دو دسته کلی آب خنک و هوا خنک تقسیم می شوند و هر کدام از این چیلر ها مزایا و ویژگی های خاص خود را دارند که باید بر اساس نظر کارشناس فنی انتخاب شوند و همچنین هر کدام از این چیلرها در شرایط آب و هوایی مختلف راندمان متفاوتی ارائه می دهند.

چیلر

چیلر ها در ظرفیت های متنوعی طراحی و تولید می شوند و حتی می توان برای یک ساختمان تنها از یک چیلر مرکزی جهت سیستم تهویه مطبوع استفاده نمود که باعث کاهش هزینه اولیه خرید دستگاه می شود. چیلر وظیفه دارد تا گرمای آب در گردش در بخش های مختلف سیستم تهویه را به محیط بیرون منتقل نماید و دمای آن را کاهش دهد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چیلرهای خانگی به صفحه قیمت چیلر خانگی مراجعه نمایید.

کولر گازی

کولر های گازی نوع دیگری از سیستم های تهویه مطبوع رایج می باشند که همه شما با آن آشنایی دارین این دستگاه سیکل تبرید مشابه با چیلر تراکمی دارد با این تفاوت که با استفاده از اواپراتور هوایی مستقیم هوا محیط را خنک می نماید که این موضوع سبب افت راندمان کولرهای گازی می شود.

کولر های گازی نیز در مدل های بسیار متفاوتی طراحی و به بازار عرضه شده اند و همه آنها عملکرد یکسانی دارند و تفاوت عمده آنها در طراحی می باشد.

این دستگاه نیز در ظرفیت های مختلفی طراحی و به بازار عرضه می شود ولی در نهایت ظرفیت محدودی دارند و امکان نصب یک کولر گازی برای کل ساختمان وجود ندارد.

کولر آبی

کولر های آبی که از قدیمی ترین تجهیزات تهویه هوا می باشند همچنان مورد استفاده مردم بخش های مختلف کشور قرار میگیرد. این دستگاه با استفاده از خواص ترمودینامیکی آب عملیات خنک سازی محیط را انجام می دهد این دستگاه با عبور جریان هوا از میان سطح مرطوب باعث تبخیر آب و کاهش دما آب و در نهایت باعث افزایش رطوبت محیط می شود و برای مناطق با آب و هوای خشک مناسب می باشد.

مقایسه سیستم های تهویه مطبوع

این دستگاه ها را می توان بر اساس چند معیار مختلف با یکدیگر مقایسه نمود که در ادامه به ۲ مورد آن می پردازیم.

کیفیت هوای محیط

نحوه کاهش دما و خنک سازی دستگاه های تهویه مطبوع در کیفیت هوای محیط ما تاثیر گذار می باشد و همانطور که می دانید کولر های آبی میزان رطوبت محیط را افزایش می دهند و بهتر است که از این دستگاه در مناطق مرطوب و شرجی استفاده نشود چون هوای محیط برای ما آزار دهنده می شود و همچنین توانایی کاهش دما را به میزان مطلوب نخواهد داشت مخصوصا اگر دمای منطقه مورد نظر از ۴۰ درجه سانتی گراد بیشتر باشد چون کولر آبی می تواند دمای زیر ۴۰ درجه سانتی گراد را تا دمای مطلوب انسان ها کاهش دهد.

کولر های گازی دقیقا برعکس کولرهای آبی می باشند و سبب کاهش رطوبت محیط و خشک شدن هوا می شوند که پیشنهاد می شود از این دستگاه در مناطق خشک استفاده نشود به این دلیل که رطوبت محیط را کاملا از بین می برد که برای سلامت انسان ها مضر می باشد و همچنین باد خروجی کولر های گازی بسیار سرد و موضعی می باشد و قرارگیری در مسیر پرتاب باد دستگاه آزار دهنده می باشد.

از نظر کیفیت هوا چیلرها بهترین ویژگی را دارند چون این دستگاه باعث خشک شدن شدید و افزایش رطوبت محیط نمی شود ولی اگر رطوبت محیط خیلی زیاد باشد کمی آن را کاهش می دهد که باعث افزایش رفاه ما می شود و از سوی دیگر هوای خروجی هواساز یا فن کویل چیلر بسیار سرد و آزار دهنده نمی باشد و چون در بخش های مختلف ساختمان این هوا جریان دارد باعث یکواختی دما در کل محیط می شود.

تهویه مطبوع

یکی از کاربردی ترین مدل های چیلر، مینی چیلرهای می باشند و شما می توانید برای کسب اطلاعت بیشتر در این زمینه به صفحه قیمت مینی چیلر مراجعه نمایید.

مصرف انرژی

چیلر در مقایسه با کولر گازی مصرف انرژی پایین تر و راندمان بالاتری دارد که این تفاوت بسیار قابل ملاحظه می باشد و مخصوصا در مراکز و ساختمان های بزرگ هزینه برق کولرهای گازی بسیار زیاد می باشد و به همین دلیل امروزه همه از چیلرها استفاده می نمایند.

کولر های آبی کمترین مصرف انرژی را در بین این ۳ دستگاه تهویه مطبوع دارند ولی همانطور که توضیح دادیم فقط در برخی مکان ها هوای مطلوب و مورد نظر ما را تامین می نماید یا فقط در برخی از ماه ها گرم سال عملکرد مطلوبی خواهد داشت به همین دلیل استفاده از آن در حال کاهش می باشد.

جمع بندی

بر اساس بررسی ها و توضیحاتی که در اینجا به شما ارائه شد متوجه می شوید که چیلرها جزو برترین دستگاه های تهویه مطبوع می باشند و با استفاده از این دستگاه هزینه های شما کاهش و رفاه شما افزایش می یابد.

یکی از کمپانی های ارائه دهنده این تجهیزات شرکت برودتی نوری می باشد و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وبسایت این شرکت مراجعه نماید مجموعه معرفی شده تخصص بالایی در زمینه تمامی تجهیزات برودتی مختلف چون چیلر، هوا ساز، فن کویل، سردخانه، تونل انجماد IQF و دیگر تجهیزات برودتی دارد.

کد خبر: ۱۶۷٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha