۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
 ۵۰درصد از واحدهای تولید کنسرو تن ماهی تعطیل شد
در نشست خبری سندیکای کنسرو ایران مطرح شد

۵۰درصد از واحدهای تولید کنسرو تن ماهی تعطیل شد

حذف مالیات ۹درصدی واردات ماهی تن راهکار حمایت از مصرف کننده

بختیاری نائب رئیس هیات مدیره سندیکای کنسرو ایران گفت: ۵۰درصد کارخانجات تولید کنسرو تن ماهی تعطیل شده و لذا برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده دولت می تواند مالیات ۹درصدی واردات ماهی تن را حذف کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالیکه تولید کنندگان صنایع کنسروی کشور به طو خاص در مورد قیمت گذاری دو محصول خود یعنی «رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی» با مشکل مواجه هستند و به عبارتی چند ماهی است معطل قیمت گذاری مانده اند، صبح روز سه شنبه ۱۸ مردادماه نشست خبری با حضور فعالان صنعت و اهالی رسانه برگزار و مسائل پیرامون این صنعت بررسی شد.

مسعود بختیاری، نائیب رئیس هیات مدیره سندیکای کنسور ایران در ابتدا گفت: بیش از ۵۰ سلل تجربه قیمتگذاری دستوری فرا روی ما است و این تجربه نشان داده که از این مسیر نمی توانیم شاهد کنترل قیمتها باشیم اما بنظر میرسد این دولت اعتقادی راسخ به این نحوه قیمت گذاری دارد. به همین دلیل از دی ماه گذشته که تصمیم بر این شد به جای درج قیمت مصرف کننده، قیمت تولیدکننده روی محصولات درج شود ما چالش قیمتگذاری را در این صنعت داریم.

بختیاری افزود: پس از چند ماه دولت به این نتیجه رسید که این روش خوبی برای کنترل قیمتها نیست درنتیجه نهایتا قیمت تولیدکننده و مصرف کننده را تواما روی محصولات درج کردند. در حالی که بر اساس هیچ قانونی موظف به این کار نیستند و همین امر مئجب شد سه ماه آخر سال با چالش مواجه شویم. در شرایطی که خدا می داند کسانی که این تصمیم غیرکارشناسی و اشتباه را گرفتند الان کجا هستند!؟

وی ادامه داد: از سویدیگر در ابتدای سال جاری نیز شاهد اتفاق دیگری مبنی بر افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزدها بودیم و بر مشکلات تولید افزوده شد و دود آن به چشم تولیدکننده رفته است.

بختیاری همچنین با اشاره به الزاام به قیمت گذاری دستوری دو محصول رب و کنسور تن ماهی گفت: اگرچه در دی ماه ۱۴۰۰مصوب شد رب و تن تن مشمول قیمتگذاری باشد و ما طی مکاتبات خواستیم از شمول قیمت گذاری پیشینی خارج شود اما اگر به هر دلیلی صلاح دیده اند مشمول قیمت گذاری شود خواسته ما این بوده بگذارند قیمت واقعی درج شود.

وی تاکید کرد: ما تولید کنندگان این حوزه حتی اعلام کرده ایم با حاشیه سود صفر درصد حاضر به تولید هستیم اما به نظر می رسد دولت به نحوه ای عمل می کند که نتیجه ای نخواهد داشت. مساله اینجا است که دولت در بحث اقتصادی به صورت اقتدارگرایانه و بدون توجه به آنچه بر سر تولیدکنده می آید عمل می کند و این نحوه برخورد و عمل دولت نتیجه ای جز تعطیلی تولید ندارد.

بختیاری در ادامه اذعان داشت: صد واحد تولیدی این صنعت به شخص معاون اول رئیس جمهور مکاتبه کرده اند و درخواست خود را مطرح کرده اند و در حالی که بیش از ۴۵ روز از این مکاتبات می گذرد هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. این در شرایطی است که در پی جلساتی که برگزار شد در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شده سندیکا و وزارت جهاد در مورد یک قیمت نهایی به تواق برسند.

وی با تاکید بر اینکه بقای تولید به استمرار تولید وابسته است، افزود: مگر می شود تولید را ۴ ماه معطل بگذارند تا برای قیمت گذاری تصمیم گیری کنند! مساله اینجا است که پس از پیگیری های بسیار متوجه شدیم وزیر جهاد کشاورزی اختیارات لازم برای تصمیم گیری ندارد و از آن طرف وزیر صمت نیز چنین اختیاری ندارد و در نتیجه بحث قیمت گذاری رب گوج فرنگی به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان ارجاع داده شده است. سوال ما این است که این فرایندی که برای قیمت گذاری این محصول تعریف شده چقدر ناکارآمد است که دو وزیر یعنی ویزر جهاد و وزیر صمت نمی توانند در مورد آن تصمیم بگیرد و کار به معاون اول رئیس جمهور ارجاع داده شده است!

نائیب رئیس هیات مدیره سندیکای کنسرو ایران گفت: حال شاید این شبهه ایجاد شود که این تعلل ۴-۵ ماهه دولت در قیمت گذاری محصول رب گوچه فرنگی برای جلوگیری از افزایش قیمت این محصول است اما مساله اینجا است که ما تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت نیستیم بلکه خواسته ما قیمتگذاری منطقی است. از سوی دیگر الان برخی از تولیدکنندکان تولید را تعطیل کرده اند و قطعا به زودی در بازار با کمبود و به تبع افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر آثار این تعلل در قیمت گذاری ها به بحث سرمایه گذاری ها برمیگردد به این معنا که در میان مدت تولیدکننده به این نتیجه می رسد که نباید سرمایه گذاری جدید در این صنعت داشته باشد. این در شرایطی است که الان تولیدکنندگان ما حتی حاضر شده اند با حاشیه سود صفر درصد تولید کنند تا تولید نخوابد.

بختیاری در ادامه اظهار داشت: ما در کنار دولت هستیم نه در مقابل آن چون معتقدیم تنها وقتی بخش خصوصی و دولتی در کنار هم باشند می توانند کار انجام دهند. همچنین ما می دانیم دولت تحت شرایط سختی قرار دارد اما روا نیست که من تولیدکننده که در این شرایط سخت تحمیلی بر دولت نقشی نداشته ام تاوان بدهم.

این مقام مسئول همچنین در خصوص راهکار پیشنهادی سندیکای کنسرو ایران برای کاهش قیمت ها و به تبع آن حمایت از مصرف کننده به خصوص مصرف کننده کنسرو تن ماهی گفت: در ابتدا باید بدانید که اگر دولت در پی حمایت از مصرف کننده است راه آن قیمت گذاری دستوری نیست و برعکس، قیمت گذاری دستوری منافع مصرف کننده را به خطر می اندازد. چون می تواند ناخواسته باعث شود برخی تولیدکننده ها به سمت تولید کالای با کیفیت کم پیش بروند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر دولت خواهان عدالت است راهش ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت در کشور است. این در شرایطی است که تولید ثروت از طریق افزایش تولید محقق می شود. با این وجود تحکم دولت و الزام تولیدکننده به درج قیمت گذاری دستوری، اندک انگیزه تولید را هم از بین می برد.

بختیاری گفت: به نظر بنده قیمت گذاری دستوری غارتگری و همچنین دست در جیب تولید کننده کردن است. به همین دلیل شاهد هستیم سرمایه گذاری ها به جای اینکه در این صنعت انجام شود از کشور خارج می شود و در کشوری مانند ترکیه سرمایه گذاری می شود. من تولید کننده وقتی اظهار می دارم حاضر هستیم با حاشیه سود صفر درصد تولید کنم به نظر شما اگر حمایت از مصرف کننده نیست پس چیست؟ آیا دولت انتظار چیزی فراتر از این را از تولید کننده دارد!؟

وی اذعان داشت: از سوی دیگر همانطور که می دانید بخش اعظم قیمت تمام شده محصولی مانند کنسرو تن ماهی در واقع مربوط به ماده اولیه ماهی تن است. لذا اگر دولت قصد حمایت از مصرف کنندگان را دارد می تواند مالیات بر ارزش افزوده ماده اولیه صنعت ما (ماهی) را کم کند. همان اتفاقی که در مورد ۱۱ قلم کالا رخ داد و مالیات ۹ درصدی به یک درصد کاهش یافت. در این صورت است که قیمت کنسرو تن ماهی که به اصطلاح غذای قشر متوسط به پایین جامعه است نیز کاهش می یابد.

بختیاری در پایان گفت: به دلیل شرایط حاکم بر صنعت بالغ بر ۵۰ درصد از کارخانجات کنسرو تن ماهی و بیش از ۵۰ درصد از واحدهای تولید رب گوجه فرنگی در شرایط فعلی تعطیل هستند.

کد خبر: ۱۶۷٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید جلیل انوری IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      سلام. مگه برای مدیران بیسواد ومافیا ، جاسوسان غرب و شرق مهم است ، مگه قراره برای مردم و ملت کاری بکنند و مگه اومدند کاری انجام بدهند . از دو طرف دارن حقوق و ووووو می‌گیرند وگرنه با حقوق کارمندی که تو پایتخت نمیشه نفس هم کشید