۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
افزایش رشد استفاده از بیت کوین برای پرداخت حقوق کارکنان| آینده بازار رمزارزها روشن است؟
بازار بررسی کرد؛

افزایش رشد استفاده از بیت کوین برای پرداخت حقوق کارکنان| آینده بازار رمزارزها روشن است؟

شرکت بزرگ کاریابی آمریکایی «دیل» در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که میزان استفاده از بیت کوین برای پرداخت حقوق کارکنان شرکت های بزرگ بین المللی طی شش ماهه نخست امسال افزایش یافته است.

وحید پورتجریشی؛ بازار: دورکاری پدیده ای است که از زمان شیوع کرونا و قرنطینه های سفت و سخت مربوط به آن، به شکل گسترده ای در اکثر نقاط جهان ترویج پیدا کرده و بسیاری از کشورهای رو به توسعه نیز با تجهیز زیرساخت های اینترنتی و تجهیزات لازم برای دورکاری، به سرعت با این مدل کار آشنا شدند.

اما باید بدانیم که در بعد بین المللی، دورکاری از جمله پدیده های وابسته به مفهوم جهانی شدن بوده که دستکم طی دو دهه اخیر به ویژه برای شرکت های بین المللی مانند گوگل، روشی برای جذب نیروی کار متخصص از سراسر جهان به حساب می آید.

در همین راستا، امروزه بسیاری از شرکت های کاریابی نیز در این زمینه مشغول به فعالیت هستند که وظیفه آنها، یافتن نیروی کار مناسب دورکار از کشورهای مختلف برای آن دسته از کارخانه ها، موسسات تحقیقاتی و شرکت هایی است که اقدام به جذب چنین نیروهایی می کنند.

شرکت آمریکایی دیل (Deel) از جمله بزرگان فعال در بازار آژانس های جذب نیرو برای شرکت های این کشور است که نیروی کار مورد نیاز بسیاری از شرکت های بزرگ آمریکایی مانند Airtable, Andela, Dropbox, Shopify و Spendesk را تامین می کند، در تازه ترین گزارش خود آماری جالب را در خصوص میزان پذیرش ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین منتشر کرده که می تواند تصویری احتمالی از آینده صنعت کریپتو را در اختیار ما قرار دهد.

رشد استقبال از بیت کوین برای پرداخت حقوق کارکنان

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دیل، کارکنان بین المللی و دورکار شرکت های بزرگ علیرغم ریزش بازار رمزارزها طی ماه های گذشته، همچنان مایل به دریافت حقوق های حوق به صورت بیت کوین و دیگر ارزهای مشهور بازار هستند. بنا به ادعای دیل، طی شش ماه گذشته از سال جاری میلادی، میزان تقاضای این دسته از کارکنان بین المللی شرکت های بزرگ هیچ تغییری نکرده است.

دیل معتقد است عمده درخواست ها برای پرداخت حقوق به صورت بیت کوین، مربوط به آمریکای لاتین و خاورمیانه است که نرخ بالای تورم را اقتصاد ملی خود تجربه کرده و ریزش های بیت کوین چندان هم در قیاس با ارزهای ملی آنها، دچار افت ارزش نشده است.

لذا بیش از ۶۷ درصد کارکنان بین المللی در کشورهای آمریکای لاتین، همچنان حقوق خود را به شکل رمز ارز دریافت کرده و این رقم در سه منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا حدود ۲۴ درصد است. این آمار در آمریکای شمالی ۷ درصد بوده و در منطقه اقیانوسیه نیز حدود ۲ درصد است.

افزایش رشد استفاده از بیت کوین برای پرداخت حقوق کارکنان| آینده بازار رمزارزها روشن است؟

همچنین در بین ارزهای دیجیتال که از آنها برای پرداخت حقوق کارکنان بین المللی استفاده می شود، بیت کوین همچنان ۴۷ درصد سهم بازار را در اختیار دارد. استیبل کوین USDC نیز ۲۹ درصد، اتریوم حدود ۱۴ درصد، سولانا ۸ درصد و دَش کوین نیز ۲ درصد این پرداخت ها به خود تخصیص داده اند.

دیل مدعی است که این آمار را از بین ۱۰۰ هزار تن از کارکنان شرکت های بین المللی از ۱۵۰ کشور جهان و همچنین بررسی بیش از ۵۰۰ هزار سند واریزی حقوق آنها طی بازه شش ماهه نخست امسال به دست آمده است.

دلیل محبوبیت ارزهای دیجیتال برای تسویه حساب های بین المللی

یکی از دلایل اصلی محبوبیت ارزهای دیجیتال برای مبادلات بین المللی به ویژه پرداخت حقوق کارکنان، موضوع مالیات بر عایدات است که ارزهای دیجیتال راه فرار مالیاتی را برای کارکنان بین المللی باز می کنند که اگر این دستمزدها چشمگیر باشند، اهمیت استفده از کریپتو برای دریافت مطالبات نیز افزایش می یابد.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که مالیات پرداخت های بین المللی در صورت استفاده از ارزهای عادی و مسیر بانکی، در دو محل مبداء واریزی و مقصد آن توسط دولت های محلی دریافت می گردد.

همین موضوع دقیقا یکی از دلایل استقبال کشورهای آمریکا لاتین است که بیشترین میزان نیروی کار را در کشورهای توسعه شمالی به ویژه آمریکا و کانادا داشته محسوب می شود که به عنوان مثال، می توان به مورد السالوادور به عنوان نمونه ای مناسب برای اثبات این موضوع اشاره کرد؛ کشوری که رئیس جمهور و پارلمان آن به قدری از بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال استقبال می کنند که از جمله بزرگترین بازارهای کریپتو در جهان محسوب شده و بیت کوین را به عنوان ارز رسمی می شناسد.

افزایش رشد استفاده از بیت کوین برای پرداخت حقوق کارکنان| آینده بازار رمزارزها روشن است؟

مورد بعدی مربوط به چرایی محبوبیت ارزهای دیجیتال، همانطور که که در گزارش دیل هم به درستی به آن اشاره شده، بالا بودن نرخ تورم در کشورهایی است که بسیاری از نیروی کار آنها به عنوان کارمندان بین المللی برای شرکت های مستقر در کشورهای توسعه یافته مشغول به کار هستند.

در حقیقت، بیت کوین و سایر رمزارزها درست مانند طلا، وسیله ای برای حفظ ارزش پول در برابر نرخ بالای تورم در این کشورها محسوب شده و علیرغم ریزش های مقطعی، در بلندمدت نسبت به پول ملی این کشورها حساب بیشتری می توان روی آنها باز کرد.

به عنوان مثال، در منطقه خاورمیانه می توان به ترکیه اشاره کرد کرد که از زمان افزایش تورم افسارگسیخته، میزان علاقمندی مردم به دارایی های دیجیتال نیز بیشتر شده و ترجیح آنها بر این است که برای جلوگیری از افت ارزش دارایی های خود، آنها را به شکل ارزهای خارجی و یا دیجیتال نگهداری کرده و از لیر این کشور فاصله بگیرند.

کمک استقبال جهانی بیشتر از بیت کوین به رشد بازار کریپتو

یکی از فاکتورهای مهم برای افزایش ارزش و تصور آینده ای روشن برای بیت کوین و مجموع بازار کریپتو کارنسی، افزایش استقبال عمومی در سطح جهانی و همچنین رشد کارکرد آنها است. هر قدر میزان استقبال و کاربردهای ارزهای دیجیتال بیشتر شود، آینده روشن تری را می توان برای آنها متصور شد.

به عنوان مثال، علاوه بر بیت کوین، از ارزهای دیگری چون لایت کوین، هارمونی وان، دوج کوین و شیبا برای پرداخت هزینه برخی خدمات یا کالا استفاده می شود که برای نمونه می توان به پذیرش دوج کوین در خرید محصولات شرکت تسلا و یا پذیرش گسترده لایت کوین در فروشگاه های زنجیره ای در اروپای شرقی اشاره کرد.

افزایش رشد استفاده از بیت کوین برای پرداخت حقوق کارکنان| آینده بازار رمزارزها روشن است؟

هرچند امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ جهان مانند ال جی، سامسونگ، تسلا و حتی برخی فروشگاه های زنجیره ای و سوپر مارکتی در اروپای شرقی، ارزهایی چون بیت کوین، دوج کوین، کاردانو و لایتکوین را به عنوان شیوه پرداخت توسط مشتریان قبول می کنند، اما حقیقت امر این است که ارزهای دیجیتال هنوز مانند ارزهای عادی در همه جا قابل پذیرش نیستند و همچنین ارتباط آنها با اکثر شبکه های اعتباری و حساب های بانکی قطع است.

لذا همگانی شدن استفاده از ارزهای دیجیتال تنها در صورتی امکانپذیر خواهد شد که اولا بانک ها به صورت گسترده اقدام به اتصال آنها به شبکه های مختلف مالی خود نمایند و ثانیا، این ارزها همانند پول نقد در همه جا قابل پذیرش باشند.

کد خبر: ۱۶۷٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha