۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹
بانک ها کارشناسان خود را به فین تک ها می بازند!
جنگ جذب استعدادها در بازار های مالی نوین

بانک ها کارشناسان خود را به فین تک ها می بازند!

تعداد قابل توجهی از کارمندان بانک ها و شرکت های فناوری مانند آمازون و مایکروسافت به شرکت های فین‌تک می روند.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: بر اساس داده های گردآوری شده توسط شرکت ری ولیو لپس «Revelio Labs» فعال در حوزه اطلاعات محل کار، بانکداران، مهندسان، تحلیگران داده و کارکنان فروش از وال استریت، شهر لندن و سیلیکون ولی از جمله کسانی هستند که به تغییرات شغلی در طول همه گیری کرونا با سرعت بیشتری پیوسته اند و از این رو تعداد قابل توجهی از کارمندان بانک ها و شرکت های فناوری مانند آمازون، مایکروسافت، اچ اس بی سی بانک و... در تور شرکت های فین تک افتاده اند.

ریولو تاکید دارد که خروج از بانک‌های سنتی، مانند گروه گلدمن ساکس و هلدینگ HSBC به شرکت‌های فین‌تک از جمله کوین بیش گلوبال « Coinbase Global» و ری ولت « Revolut» از زمان شروع همه‌گیری ۷۵ درصد افزایش یافته است.

تغییرات شغلی ماهانه در مارس امسال به ۷۲ تن رسیده است که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۱ است. طبق ادعای این موسسه تحقیقاتی تعداد قابل توجهی از کارمندان نیز از شرکت های فناوری مانند آمازون و مایکروسافت در حال جابجایی هستند.

رشد کارکنان بسیار ماهر که به سمت‌هایی در بخش‌های جدید تغییر می‌کنند، زمانی رخ می‌دهد که بازارهای کار فشرده به بسیاری از کارمندان فناوری اجازه می‌دهد شغل خود را برای حقوق بهتر و یا شرایط منعطف تر تغییر دهند

رشد کارکنان بسیار ماهر که به سمت‌هایی در بخش‌های جدید تغییر می‌کنند، زمانی رخ می‌دهد که بازارهای کار فشرده به بسیاری از کارمندان فناوری اجازه می‌دهد شغل خود را برای حقوق بهتر و یا شرایط منعطف ترتغییر دهند.

لیزا سیمون، اقتصاددان درریولت در مصاحبه ای گفت: «مردم در ارزیابی دوباره معیارهایشان را برای آنچه مهم است؛ تغییر داده اند. او تعادل کار و زندگی بهتر، دستمزد بهتر و آینده شغلی بهتر را به عنوان محرک ها معیارهای کلیدی ذکر می کند.

فرار متخصصان فناوری مالی از بانک ها

گلدمن ساکس از ژانویه ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۲ شاهد انتقال ۳۷ کارمند اش به کوین بیس « Coinbase»، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال مستقر در ایالات متحده بوده است. ۲۱ کارمند دیگر گلدمن به استارتاپ کارت اعتباری شرکت بریکس « Brex» پیوسته اند و ۱۸ نفر به شرکت فین تک سوفی تکنولوژی « SoFi Techologies» با مدیریت آنتونی، مدیر سابق توییتر رفته اند.

اگر چه مطمئناً، تعداد کارکنانی که برای فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها می‌روند در مقایسه با تعداد کلی شاغل در شرکت‌های خدمات مالی بزرگ یا غول‌های فناوری دره سیلیکون اندک است. اما نماینده بانک گلدمن ساکس با ۴۵ هزار و ۱۰۰ کارمند در سراسر جهان درباره این مهاجرت و تخلیه نیروهای نخبه مالی آشنا با فناوری از اظهار نظر خودداری کرده است.

به گفته سخنگوی شرکت ری ولیو لپس «Revelio Labs»، در جاهای دیگر، حدود ۲۸ کارگر از مورگان استنلی به کوین بیس و ۱۲ کارشناس به ویز رفته اند که تقریباً ۴۰۰ شاغل دارد. حدود ۳۸ کارمند بانک اچ اس بی سی « HSBC» به ری ولت Revolut و ۲۱ نفربه بانک مونزو « Monzo Bank» رفته اند. بانک چلنجر مونزو همچنین ۳۲ کارمند سابق را از گروه بانکی لویدز و ۲۷ نفر از بارکلیز را استخدام کرده است.

مورگان استنلی و HSBC نیز در باره از دست دادن نیروهای کار بلد در حوزه مالی خودهیچ اظهار نظری نکردند.

مارک اشتون-ریگبی، مدیر عامل بارکلیز و سخنگوی لویدز – که اخیراً در فهرست ۲۵ نفره کارفرمای برتر انگلیس در لینکدین رتبه دوم را از آن خود کرده – هر کدام به اهمیت فرهنگ محیط کار در بانک‌هایشان اشاره کردند. اشتون-ریگبی گفتند: "تعداد افرادی که در نقش های فناوری در بارکلیز کار می کنند در دو سال گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است که گواهی بر پیشنهاد قانع کننده ای است که ما ارائه می دهیم. "

ما به معنای واقعی کلمه افرادی را از فیس‌بوک و آمازون استخدام می‌کنیم، مهندسان و متخصص برتر در حوزه فناوری و آنها به طور طبیعی تمایل خود را به بانک‌هایی با سیستم‌های کدگذاری دهه ۱۹۸۰ از دست داده اند

جنگ جذب استعدادها

کریستین فائس، یکی از بنیانگذارلندل اینوست « LendInvest» و رئیس گروه صنعتی فین تک فوندرز « Fintech Founders»، با اشاره به سطوح بالای مقررات در بانکداری سنتی و همچنین «فرایندهای قدیمی، افراد قدیمی و فناوری قدیمی»، گفت: «جنگی برای جذب استعدادها وجود دارد.

فائس گفت: «ما به معنای واقعی کلمه افرادی را از فیس‌بوک و آمازون استخدام می‌کنیم، مهندسان و متخصص برتر در حوزه فناوری و آنها به طور طبیعی تمایل خود را به بانک‌هایی با سیستم‌های کدگذاری دهه ۱۹۸۰ از دست داده اند.

داده‌های ری ولیو نشان می‌دهد که کوین بیس « Coinbase» به تنهایی ۱۹۷ کارمند را از آمازون، ۹۷ نفر از آلفابت، شرکت مادر گوگل، ۷۳ نفر از مایکروسافت و ۷۲ نفر از متا پلتفرم‌ها را ربوده است. آلفا بت، مایکروسافت و آمازون نیزاز اظهار نظر خودداری کردند اما سخنگوی کوین بیس « Coinbase» گفت که این شرکت "خوشحال است که بسیاری از کارمندان بانک های برتر و غول های فناوری می خواهند آینده اقتصاد رمزنگاری را بازسازی کنند. "

علیرغم تغییر به سمت فین تک، نشانه هایی وجود دارد که روند کاهش یافته است. تورم چشم‌انداز اقتصاد جهانی را تیره‌تر می‌کند و فروش عمده فناوری، دوره های تامین مالی آینده را با تردید مواجه کرده است. در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد سرعت حرکت کارکنان از بانکداری به فین‌تک کند شده است و اکنون برخی از کارکنان ثبات را به تغییر ترجیح می دهند.

شرکت‌های کریپتو بعد از ریزش های قیمتی به طور ‌ویژه پرخطر به نظر می‌رسند: ارزش بازار کوین‌بیس در شش ماه گذشته به شدت کاهش یافته است و سهام آن بیش از ۶۰ درصد نسبت به قیمت عرضه اولیه سهام آن در آوریل ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

۴۷ درصد از مدیران بانکی خدمات مشتریان را از طریق کانال های دیجیتال ارائه می دهند. علاوه بر این، طی دو سال آینده، ۷۷ درصد از این مدیران انتظار دارند که سازمان‌هایشان عمدتاً از طریق کانال‌های دیجیتال به مشتریان خدمات ارائه کنند

مروری بر چشم انداز فین تک خاورمیانه

اما روند توسعه فین تک ها تنها معطوف به شرکت های فین تک مستقر در غرب و به ویژه در انگلیس نیست. خاورمیانه شاهد هجوم استارت آپ های فین تک با بودجه جدید و افزایش حمایت از سرمایه گذاری های موجود و جدید بوده است.

در سال های اخیر، فین تک سهم قابل توجهی در افزایش دسترسی به خدمات مالی دیجیتال داشته است، در نتیجه، کسب‌وکارها اکنون می‌توانند خدمات مالی را از طریق اشکال مختلف فناوری ارائه دهند، بنابراین آنها را قادر به رشد و گسترش می‌سازد.

اگر چه خرید اعتباری و خرده فروشی در ایران در حال گسترش است و ورود فین تک ها درحوزه صنعت بیمه بسیار موفق عمل کرده اند اما تنوع بخشی در این باره نیز در دستور کار قرار گرفته و همین چند وقت پیش بود که سرمایه گذاری برای یک فیلم درایران نیز از طریق این مدل جذب سرمایه و از طریق فین تک ها محقق شد.

نظرسنجی اکونومیک اینپکت «Economist Impact» از ۳۰۰ مدیر C-suite از صنعت بانکداری با عنوان ارزیابی تهدید ۲۰۲۲: رقابت دیجیتال در امور مالی جهانی نشان داد که ۴۷ درصد از مدیران بانکی خدمات مشتریان را از طریق کانال های دیجیتال ارائه می دهند. علاوه بر این، طی دو سال آینده، ۷۷ درصد از این مدیران انتظار دارند که سازمان‌هایشان عمدتاً از طریق کانال‌های دیجیتال به مشتریان خدمات ارائه کنند.

اریک نیوکامر، مدیر ارشد فناوری وی اس او دو « WSO۲» که این نظر سنجی به سفارش وی انجام شده است، می‌گوید: «همه نشانه‌های گزارش اکونومیست اینپکت نشان می‌دهد که مؤسسات مالی تأسیس‌شده برچالش دیجیتالی شدن فائق آمده اند». اکثر پاسخ دهندگان به نظرسنجی گفتند که ابزارهای لازم را دارند، از نظر فرهنگی آماده هستند و استعداد لازم برای ایجاد محصولات و خدمات دیجیتال جدید را دارند که به نظر من نشان دهنده تغییر قابل توجهی در پویایی صنعت است.

انتظار می‌رود تعداد شرکت‌های فین‌تک در خاور میانه از ۳۰ شرکت در سال ۲۰۱۷ به ۴۶۵ شرکت در سال جاری برسد

در آستانه گسترش سریع

بیزنس گلف در مطلبی می نویسد: خاورمیانه شاهد هجوم استارت آپ های فین تک، بودجه جدید و افزایش حمایت از سرمایه گذاری های موجود و جدید بوده است. بر اساس گزارش استاتیستا «Statista»، انتظار می‌رود تعداد شرکت‌های فین‌تک در خاور میانه از ۳۰ شرکت در سال ۲۰۱۷ به ۴۶۵ شرکت در سال جاری برسد. وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، وامدا «Wamda» گزارش داد که استارت‌آپ‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در ماه خرداد امسال با ۴۲ معامله ۱۷۶ میلیون دلار جمع‌آوری کردند که از افزایش ۶۲.۷ درصدی نسبت به سال قبل خبر می دهد. این جذب سرمایه با افزایش ۸۱ میلیون دلاری مصر و رشد ۱۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است. در نیز ۴۶ میلیون دلار از طریق ۹ معامله به دست آورده و پس از آن، استارت آپ های مستقر در امارات با ۴۵ میلیون دلار در هشت معامله جمع آوری کرده اند.

در امارات، دولت اقدامات مختلفی را برای تشویق رشد فین تک انجام داده است. این کشور در منطقه منا پیشتاز است و در سال جاری به رکورد ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است. در ماه مه ۲۰۲۱، امارات متحده عربی مرکز نوآوری دی ای اف سی را راه اندازی کرد، اولین اکوسیستم منطقه که برای گرد هم آوردن جوامع فین تک و نوآوری اختصاص یافته است. انتظار می‌رود این مرکز نقش کلیدی در ایجاد همکاری بین استارت‌آپ‌های در مراحل اولیه و رشد، تک‌شاخ‌های فناوری و شرکت‌های بزرگ فناوری ایفا کند. این هاب نه تنها استارت آپ ها را با شرکای تجاری مرتبط می کند، بلکه به طور فعال ابتکارات مالی را برای تأمین بودجه ارائه می دهد.

در همین حال، فین‌تک عربستان تخمین می‌زند که تعداد شرکت‌های فین‌تک فعال در عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ ۳۷ درصد رشد داشته است، در حالی که سرمایه‌گذاری‌ها به ۳۴۷ میلیارد دلار رسیده است.

بازیگران نوظهور

فقط بانک‌ها و دولت‌ها نیستند که در حوزه فین تک ها فعال هستند، بلکه تعداد انگشت شماری از استارت‌آپ‌ها نیز در حال انجام حرکت‌های جدی در این بخش هستند. در اوایل سال جاری تابی «Tabby»، یک پلتفرم خرید الان بخر بعدا پرداخت کن در عربستان سعودی با افزایش سرمایه خود به۵۴ میلیون دلار توانست بیش از یک میلیون و صد هزار فعال در عربستان سعودی و امارات را به خود جذب کند. این برند هم اکنون با بیش از ۳۰۰۰ برند همکاری می کند!

حرکت رو به جلو

باید قبول کرد روشی که مشتریان برای مدیریت امور مالی خود انتخاب می کنند به شدت تغییر کرده است. افزایش قابل توجهی در پرداخت های دیجیتال، کاهش افتتاح شعب و افزایش استفاده از فین تک وجود دارد. سرمایه گذاری در مراکز نوآوری جدید نیز در حال افزایش است. به نظر می رسد آینده فین تک ها روشن است و تا دیر نشده است باید بانک ها خود را با تغییرات پیش رو وفق دهند به ویژه آن به نظر می رسد که تا ابد قرار نیست محدودیت ورود سرمایه با تحریم ها ادامه یابدو بالاخره در یک تا دو سال آینده تکلیف روابط ما با جهان روشن خواهد شد. حتی اگر سنگ اندازی ها همچنان مداوم باشد احتمالا تمرکز بیشتری بر روی تولید محصولات کوچکی که نیازها یا زمینه‌های خاص مشتریان را برآورده می‌کنند، بیشتر خواهد شد. علاوه بر این با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده ها، تمرکز بیشتری روی کاهش هزینه های تمام شده پول وافزایش ارزش وجود خواهد داشت.

کد خبر: ۱۶۶٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha