۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
ماشین‌آلات فرسوده جیب معدنکار را خالی کرد/ تعرفه گمرکی واردات ماشین‌آلات معدنی را فلج کرد
بهره‌وری چه زمانی در معادن کشور افزایش می یابد؟

ماشین‌آلات فرسوده جیب معدنکار را خالی کرد/ تعرفه گمرکی واردات ماشین‌آلات معدنی را فلج کرد

برای اینکه بتوان معضل ورود ماشین آلات معدنی به کشور را حل کرد باید حدود 5 سال نیازسنجی و مطالعه در کشور انجام گیرد که معدنکاران به صورت دقیق به کدام ماشین‌آلات معدنی احتیاج دارند.

احمدرضا صباغی؛ بازار:حوزه معدن همواره از بخش‌های مهم اقتصادی کشور بوده است که به عنوان یک پیشران مهم به منظور توسعه فراگیر در ایران اسلامی به شمار می‌آید.طی سال‌های اخیر و همزمان با اعمال تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه کشورمان شاهد فرسودگی تدریجی در ماشین‌آلات معدنی کشورهستیم به طوری که وقوع این اتفاق موجب کاهش چشمگیر میزان استخراج از معادن کشور شده است.

در حقیقت برای بخش خصوصی و حتی دولتی استفاده از ماشین‌آلات معدنی فرسوده نه تنها سبب افزایش میزان کارآیی و پیشبرد امور معدنی نخواهد شد، بلکه هزینه‌های زیادی هم از سوی کارفرما برای انجام تعمیرات ماشین‌آلات معدنی فرسوده می‌شود که این گونه هزینه‌ها در یک بازه زمانی یکساله بیش از 3 مرتبه با افزایش قیمت به دلیل نوسانات ارزی و واردات قطعات ماشین‌آلات فرسوده معدنی روبرو می‌شود.

برای اینکه از شرایط کنونی فرسودگی ماشین آلات معدنی و ارائه راهکارهای مختلف برای نوسازی آنها مطلع شویم با دوتن از فعالان برجسته حوزه معدن مصاحبه کرده ایم، تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.

تشکیل یک کارگروه برای پیگیری واردات ماشین‌آلات معدنی می‌تواند بسیار راهگشا باشد، به شرطی که این کارگروه بتواند تصمیماتی اتخاذ کند که مورد تایید وزارت صمت قرار بگیرد

نوسازی ماشین‌آلات معدنی نیاز امروز معادن کشور

کوروش شعبانی که هم اکنون در انجمن مس ایران نایب رئیس است با اشاره به اینکه معدنکاران علاقه‌ای به استفاده از ماشین‌آلات فرسوده ندارند، گفت: با توجه به اینکه واردات ماشین‌آلات معدنی به کشور با مشکلات متعددی روبرو است، فعالان حوزه معدن به ناچار یا باید از ماشین آلات فرسوده داخل کشور استفاده کنند و یا به سراغ خرید ماشین‌آلات معدنی از کشور چین بروند که به لحاظ کیفیت نسبت به سایر کشورهای سازنده ماشین‌آلات معدنی، در رتبه پایین تری قرار دارند.

وی وجود ماشین‌آلات معدنی فرسوده در معادن مختلف کشور را ترمزی برای رشد و توسعه بخش معدن در ایران عنوان کرد و افزود: هزینه معدنکاری در ایران با توجه به اعمال تحریم‌های شدید بسیار بالاست اما، استفاده از ماشین‌آلات معدنی فرسوده این هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.

شعبانی تصریح کرد: تشکیل یک کارگروه برای پیگیری واردات ماشین‌آلات معدنی می‌تواند بسیار راهگشا باشد، به شرطی که این کارگروه بتواند تصمیماتی اتخاذ کند که مورد تایید وزارت صمت قرار بگیرد.

نایب رئیس انجمن مس ایران گفت: برای اینکه بتوان معضل ورود ماشین آلات معدنی به کشور را حل کرد باید حدود 5 سال نیازسنجی و مطالعه در کشور انجام گیرد که معدنکاران به صورت دقیق به کدام ماشین‌آلات معدنی احتیاج دارند. از طرف دیگر کاهش یا صفر کردن عوارض گمرکی برای ورود ماشین‌آلات معدنی به کشور باید جزو اولویت برنامه های مسئولان قرار گیرد.

شعبانی بازسازی و بهسازی ماشین‌آلات فرسوده کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: توسعه معادن در تمام کشورها سبب خواهد شد تا شاهد رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی بالا باشیم به شرطی که ابزارهای لازم برای این توسعه فراگیر مهیا باشد. به جرات می‌توان به این واقعیت مهم اشاره کرد که وجود ماشین‌آلات به‌روز، می‌تواند یک ابزار مهم برای توسعه صنعت معدن در کشوری مانند ایران باشد که از منابع معدنی زیادی برخوردار است.

وی خواستار توجه ویژه مسئولان وزارت صمت به منظور واردات ماشین‌آلات معدنی با شرایط مناسب به کشور شد و افزود: معدنکاران با چالش‌های زیادی روبرو هستند که استفاده از ماشین‌آلات معدنی فرسوده، موجب شده است تا مشکلات معدنکاران دو چندان شود. بنابراین باید برای اینکه شاهد بهره وری بالایی در معادن ایران باشیم باید در گام نخست، قدم‌های مفیدی را برای نوسازی ماشین‌آلات معدنی برداریم.

بیش از 90 درصد از ماشین‌آلات معدنی که در معادن کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، فرسوده و نیاز به اورهال شدن دارند.

ماشین‌آلات معدنی خودرو لاکچری نیست که تعرفه گمرکی از آن می‌گیرند

سجاد غرقی که هم اکنون نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران است با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از ماشین‌آلات معدنی که در معادن کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، فرسوده و نیاز به اورهال شدن دارند، گفت: بسیاری از مالکان معادن خصوصی از سرمایه لازم برای واردات ماشین‌آلات معدنی به کشور برخوردارند اما، موانع قانونی و وجود قوانین دست وپاگیر موجب شده است تا شاهد واردات ماشین‌آلات معدنی به کشور نباشیم.

وی با بیان اینکه برای رفع نیازهای معادن کشور باید بیش از 21 هزار ماشین آلات معدنی وارد کنیم، گفت: برای یک معدنی که ظرفیتی بیش از هزار تن دارد بیش از 50 دستگاه ماشین آلات معدنی نیاز داریم و این در حالی است که اگر ظرفیت سایر معادن کشور را کمتر از هزار تن در نظر بگیریم به طور متوسط برای هر معدن به 30 تا 35 دستگاه ماشین‌آلات معدنی نیاز داریم که تامین این تعداد ماشین‌آلات معدنی با وجود معضلات و قوانین اداری و دست وپاگیر توام با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور تقریبا غیرممکن است.

غرقی با انتقاد از اعمال تعرفه گمرکی غیرواقعی برای واردات ماشین‌آلات معدنی به کشور گفت: باید از مسئولان این سوال را پرسید که آیا ماشین‌آلات معدنی قرار است که مانند خودروهای سواری لاکچری در خیابان‌ها خودنمایی کنند.؟

وی افزود: اگر معدنکاری نیاز دارد که ماشین‌آلات معدنی وارد کشور کند به طور قطع برای رشد وتوسعه معدن است، در غیر این صورت واردات ماشین‌آلات معدنی برای معدنکار هزینه‌های ارزی بالایی دارد اما، یک معدنکاری این هزینه‌ها با قیمت نوسازی ماشین‌آلات معدنی خود به جان می‌خرد ولی اعمال تعرفه‌های گمرکی غیرواقعی معدنکاران را با چالش مهمی روبرو کرده است.

کد خبر: ۱۶۶٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جمال IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      2 0
      سلام نظر من مانند مقاله بالا هست