۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۹
افزایش ۴۵ درصدی خرید گندم در سال جاری زراعی

افزایش ۴۵ درصدی خرید گندم در سال جاری زراعی

پیش بینی‌ها از افزایش ۴۵ درصدی خرید گندم با قیمت تضمینی در سال جاری نسبت به سال گذشته حکایت دارد و میزان خرید از ۷ میلیون تن خواهد گذشت.

به گزارش بازار، مجتبی روحی کارشناس کشاورزی روز جمعه در باره روند خرید تضمینی گندم از کشاورزان درباره روند خرید گندم با قیمت تضمینی از کشاورزان افزود، این روند از فروردین ماه با اعلام قیمت خرید تضمینی جدید یعنی ۱۱ هزار و پانصد تومان خیلی خوب بود و دولت پس از خرید گندم ظرف دو تا سه روز پول کشاورزان را پرداخت می‌کرد، اما از نیمه خرداد به این طرف بانک‌ها به دلیل نداشتن اعتبار کافی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند که این مسئله به گلایه مندی کشاورزان منجر شد.

به گفته روحی، روستا وعشایرخبر صدا وسیما، با پیگیری‌های مستمر و ارتباط با مسوولان شرکت بازرگانی دولتی، خوشبختانه یک هفته‌ای است که پرداخت‌ها خوب صورت می‌گیرد و در حال حاضر حدود ۸۲ درصد معوقات گندم کاران پرداخت شده است.

روحی در باره موضوع خودکفایی در تولید گندم و بی نیازی از واردات این کالای اساسی تاکید کرد اگر با حمایت دولت و بهبود دانش در مزارع ، بتوانیم ظرفیت تولید در کشت گندم آبی را به ظرفیت اصلی آن برسانیم می‌توانیم ظرف ۳ سال آینده به خودکفایی وپایداری در تولید گندم دست یابیم.

به گفته این کارشناس کشاورزی عملکرد تولید گندم در کشت آبی در هر هکتار زمین ۹ تن است، اما بطور میانگین در کشور ۴ تن برداشت می‌شود در حالیکه با نفوذ و ترویج دانش به کشاورز و سیاست‌های حمایتی دولت می‌توان شاهد افزایش عملکرد بود و به راحتی از هر هکتار زمین بین ۷ تا ۹ تن برداشت کرد.

این کارشناس کشاورزی در ادامه روند تولید دانه‌های روغنی رو مناسب ندانست و خاطر نشان کرد در تولید دانه‌های روغنی و کلزا روند خوبی نداشته ایم بطوریکه در سال جاری ۱۰۰ هزارتن کلزا از کشاورز خریداری کردیم در حالیکه در برنامه برنامه ششم توسعه قرار بود در پایان سال ۹۳۴ هزار تن برداشت کنیم.

کد خبر: ۱۶۶٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م د IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      2 0
      سلام به ما که هنوز پول گندم ندادن
    • حسین IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      0 0
      من ۴/۲۴گندم تحویل دادم تابحال پولشو واريز نکردن