۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بساط تورهای غیرمجاز جمع می‌شود| گردشگری غیر قانونی در تور قانون
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

بساط تورهای غیرمجاز جمع می‌شود| گردشگری غیر قانونی در تور قانون

مشهد- یکی از مشکلات صنعت گردشگری در خراسان رضوی افراد فعال و البته بدون شناسنامه‌ای هستند که به‌عنوان راهنما و یا برگزارکننده تور گردشگری بدون هیچ مسئولیتی جان عده‌ای گردشگر را در دست می‌گیرند!

بازار؛ گروه استان‌ها: به‌طور حتم اکثر شما فیلم غرق شدن خودروی «ون سبز» حامل گردشگران عراقی که چند روز پیش در مسیر شهرستان سرخس اسیر سیلاب شد را مشاهده کردید.این دست از حوادث نمونه کوچکی از برنامه‌های گردشگری بدون مجوز و یا برنامه‌ریزی خودمحورانه است که متأسفانه منجر به حوادث بسیاری تلخ شده اسات.

خراسان رضوی به‌واسطه برخورداری از مواهب الهی و طبیعت زیبا از مکان‌های گردشگری بسیار زیبایی برخوردار است که این ییلاقات همه‌ساله افراد زیادی را به سمت خود جلب کرده و بسیاری از مسافران را بر آن می‌دارد تا با راه‌اندازی تورهای تفریحی به روستاهای این استان سفر کنند.

متأسفانه بسیاری این تورها که هم‌زمان با ایام تعطیلات شدت نیز می گیرد تاکنون مشکلات ریزودرشتی را رقم‌زده است که از به خطر افتادن جان مسافران گرفته تا اعتراض دهیاران مبنی بر رفتارهای هنجار شکنانه؛ حالا داد بسیاری از مسئولان را درآورده است.

به گزارش خبرنگار بازار در حال حاضر فضای مجازی مملو از آگهی‌هایی است که برخی از افراد به‌صورت غیرمجاز در قالب تورهای بیابان‌گردی و یا تورهای روستاگردی و یا در پناه گروه‌های ورزشی از این راه منبع درآمدی برای خود دست‌وپا کرده‌اند.

در شرایطی که کرونا منجر به تعطیلی بسیاری از دفاتر خدماتی و مسافرتی شده بود لذا عده‌ای از افراد سودجو شرایط را برای برگزاری تورهای غیرمجاز و غیرقانونی مهیاتر از همیشه یافته و لذا همین موضوع موجب شده تا پای پلیس امنیت هم به دلیل برگزاری این تورها با مشکلات خارج از عرف به ماجرا باز شود.

برگزاری تورهای تفریحی که معمولاً در مناسبت‌های خاص مانند ایام تاسوعا و عاشورا نیز تعطیلی ندارد و تاکنون در برخی از روستاها موجب اعتراض بسیاری از مردم روستایی شده امسال مسئولان را بر آن داشت تا طی بخش‌نامه‌ای برگزاری این تورها را در این ایام ممنوع اعلام کنند.

برخورد با تور های غیر مجاز

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بابیان اینکه تورهای غیرمجاز و افراد فاقد شناسه فعالیت جان گردشگران را به خطر انداخته و موجب زیان به صنعت گردشگری می‌شوند به با بازار گفت:

بحث ما در اینجا تورهایی است که در فضای مجازی و بدون هیچ شناسنامه‌ای نسبت به جذب گردشگران اقدام و با ارائه برخی خدمات غیرمتعارف سعی می‌کنند تا دست به سودجویی بزنند لذا این موضوع امنیت گردشگران را به مخاطره می‌اندازد.

بساط تورهای غیرمجاز جمع می‌شود| گردشگری غیر قانونی در تور قانون

یوسف بیدخوری بابیان اینکه در همین راستا کمیته نظارت بر تورهای گردشگری نسبت به رصد تبلیغات غیرمجاز تورهای گردشگری در فضای مجازی به‌طور مستمر اقدام می‌کند اذعان کرد: برخی از افراد با ایجاد کانال در فضای مجازی و بدون رعایت موازین قانونی و اخلاقی تور برگزار می‌کنند که این اقدام خلاف قانون است.

وی بابیان اینکه برگزاری تورهای گردشگری از طریق دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری امکان‌پذیر است یادآور می‌شود: این شرکت‌ها و دفاتر نیز باید برای برگزاری هر تور ضمن انعقاد قرارداد با گردشگران، نسبت به ثبت و بارگذاری اطلاعات تخصصی تور در سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت باید اقدام کنند.

استانداردهایی که رعایت نمی‌شود

بید خوری بیان کرد: تورهای غیرمجاز به دلیل اینکه به رعایت استانداردها و موازین شرعی و عرفی پای بند نیستند ممکن است با اقامت در یک اقامتگاه بومگردی در روستا و ایجاد نگرش منفی در بین اهالی موجب گردشگر گریزی اهالی روستا و ازلحاظ فرهنگی ایجاد دید منفی از سوی خانواده‌ها و مسئولان حاکمیتی نسبت به تورهای گردشگری شوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: تورهای غیرمجاز شاید هزینه کمتری در مقایسه با تور مجاز دریافت کنند ولی هزینه کمتر در قبال زیر پا گذاشتن استانداردها است و گردشگران باید این موضوع مهم را موردتوجه قرار دهند.

تورهای غیرمجاز شاید هزینه کمتری در مقایسه با تور مجاز دریافت کنند ولی هزینه کمتر در قبال زیر پا گذاشتن استانداردها است و گردشگران باید این موضوع مهم را موردتوجه قرار دهند

وی ابراز کرد: تورگردانان غیر مجاز بدون گذراندن آموزش‌های لازم اقدام به برگزاری تور می‌کنند که علاوه بر ضربه اقتصادی به فعالان این عرصه ضربه جبران‌ناپذیری به بدنه گردشگری با زیرپاگذاشتن موازین وارد می‌کنند.

بیدخوری در خصوص مشکلات تورهای بدون مجوز در سال‌های گذشته بیان کرد: در سال‌های گذشته که برخی از تورها بدون مجوز برگزار می‌شد و یا در صورت دارا بودن مجوز درگیر حاشیه می‌شد، مشکلاتی پیش می‌آمد اما با مساعدت‌هایی که صورت گرفته، اکنون زمینه مساعدی فراهم‌شده تا این بخش از گردشگری بعد از ۲ سال به فعال و خوبی دیده شود.

وی عنوان کرد: در سنوات گذشته به دلیل برگزاری تورهای گردشگری در ایام عزاداری محرم آسیب‌هایی شکل‌گرفته بود که برخی از آن‌ مربوط به تورهای غیرمجاز بود. طی این سال‌ها تلاش شد این مشکلات رفع شود و اکثر تورها مجوزهای لازم را دریافت کنند. در حال حاضر نیز تورها توسط راهنمایانی که مورد تائید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هستند، برگزار می‌شود.

وی در خصوص ممنوعیت برگزاری تورهای گردشگری در تعطیلات تاسوعا و عاشورا نیز گفت: به مناسبت عاشورا و تاسوعا بخش‌نامه‌ای به تور گردان‌ها ابلاغ‌شده مبنی بر اینکه تورهای طبیعت‌گردی در این ایام متوقف باشد و پس از ایام عزاداری برگزاری تورها به روال عادی خود بازگردد.

گردشگری مختلط اجازه کمپ ندارند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه برپایی برخی از تورهای مختلف و بدون مجوز موجب ایجاد نارضایتی در جامعه شده است به بازار گفت: متأسفانه برخی از افراد بدون توجه به عواقبی که برپایی این تورهای بدون ضابطه و فاقد مجوز دارد دست به اقداماتی می‌زنند که تاکنون برای همه و به‌ویژه مسافران آسیب‌زا بوده است.

بساط تورهای غیرمجاز جمع می‌شود| گردشگری غیر قانونی در تور قانون

سید جواد موسوی با اشاره به‌اتفاق ناگواری که اخیراً در سیلاب جاده مشهد به سرخس رخ داد اظهار کرد: در جریان این حادثه راننده‌ای که قرار نبود از شهر بیرون برود، گردشگران عراقی را بیرون از شهر برده و برای ۱۲ نفر از آنان مشکل ایجاد کرد.

وی اذعان کرد: متأسفانه یکسری خودروهای ون‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی که در سطح شهر تردد دارند، بدون آنکه آژانس‌های مسافرتی در جریان باشند، به خود اجازه می‌دهند تور جابه‌جا کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بابیان اینکه گروه‌های گردشگری مجاز باید فعالیت بیشتری داشته باشند تا فعالیت گروه‌های غیرمجاز به چشم نیاید و تمامی تورها از مسیر قانونی انجام شود اظهار کرد: به‌طور حتم برگزاری تورهای غیر مجاز به این صنعت آسیب وارد می کند.

موسوی در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده در این رابطه افزود: در این راستا تکلیف شده است تا ناظرانی وارد تورهای گردشگری شوند و برای رعایت موازین شرعی نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به ممنوعیت برگزاری تورهای غیر مجاز ادامه داد: گروه‌های کمپی و برگزاری تور به صورت تک جنسیتی ممنوعیتی ندارد، اما گروه‌های گردشگری مختلط اجازه کمپ ندارند.

کد خبر: ۱۶۶٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha