۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کالاهای صادراتی خراسان رضوی گران تمام می شود| کاهش رقابت‌پذیری در بازارهای منطقه‌ای
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

کالاهای صادراتی خراسان رضوی گران تمام می شود| کاهش رقابت‌پذیری در بازارهای منطقه‌ای

مشهد- آمارهای ارایه شده نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی و میزان صادرات کالا از خراسان رضوی از ابتدای سال روند کاهشی داشته است.

بازار- گروه استان‌ها: خراسان رضوی جزو استان‌هایی است که به دلیل مجاورت با کشورهای آسیای میانه و همچنین استقرار صدها واحد تولیدی و برخورداری از ظرفیت‌های فراوان کشاورزی، قابلیت زیادی برای توسعه صادرات دارد این در حالی است که آمارهای ارایه شده نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی و میزان صادرات کالا از خراسان رضوی از ابتدای سال روند کاهشی داشته است.

در این راستا رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزایش قیمت کالاهای صادراتی را عامل کاهش رقابت در بازارهای خارجی عنوان می‌کند.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: قیمت کالاهای صادراتی خراسان رضوی در داخل استان به اندازه‌ای افزایش‌یافته که موجب از بین رفتن فضای رقابتی آن کالاها در کشورهای هدف شده است

وی می‌گوید: کالاهایی که از خراسان رضوی به کشورهای هدف صادر می‌شوند، کالاهایی هستند از جانب بخش خصوصی و غیرنفتی که تولید و تامین می‌شوند.

وی بابیان اینکه متاسفانه افزایش نرخ تولید بر کالاهای صادراتی و رقابت‌پذیر بودن آن‌ها تاثیر بسزایی داشته است یادآور می‌شود: آمار کالاهای صادراتی این استان طی ۴ ماه گذشته با کاهش روبرو شده است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به دلایل آمار کاهش صادرات اظهار می‌کند: کاهش صادرات در چهار ماه ابتدای سال جاری در خراسان رضوی از طرفی به دلیل رویدادهای به وقوع پیوسته در افغانستان بوده و از طرف دیگر به دلیل نوع کالاهایی است که به کشورهای هدف صادر می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برای بهبود وضعیت صادرات از این استان چه باید کرد نیز توضیح می‌دهد: تسهیل در امور مربوط به رفت‌وآمد فعالان اقتصادی به کشورهای مختلف، مقدمه فعالیت بازرگانی با کشورهای خارجی محسوب می‌شود و نسبت به این مسئله باید اقدامات مهمی صورت بگیرد.

روشنک تصریح می‌کند: بهبود وضعیت رفت‌وآمد بازرگانان به کشورهای هدف، قطع به یقین موجب توسعه و بهبود روابط تجاری‌مان خواهد شد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد بابیان اینکه برای رقابت در بازارهای منطقه‌ای باید نسبت به تولید و بسته‌بندی کالاهای هدف‌دار و مطابق با نیاز و سلیقه مشتریان خارجی دست به تولید بزنیم ابراز می‌کنیم: نیازسنجی بازارهای منطقه و هم‌چنین تولید کالا برای پاسخ به نیاز مشتریان بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین در خصوص بی‌توجهی به پیشنهاد انتقال تصمیم‌گیری در خصوص زعفران و به خراسان رضوی نیز بیان می‌کند: این موضوع از جمله مسائل مهمی بود که توجه و اهمیتی به آن داده نشد؛ در نتیجه آمارهای صادراتی ثبتی و رسمی این کالا کم شده است.

وی ابراز می‌کند: در حال حاضر شاهد افزایش صادرات قاچاق زعفران از طریق افغانستان هستیم و متاسفانه امروزه زعفران بدون تعرفه از افغانستان به کشورهایی همچون چین و هند صادر می‌شود که جایی در آمار ما ندارد.

کد خبر: ۱۶۶٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha