بانکها به تأمین مالی بنگاه‌های متوسط توجه کنند
رئیس اتاق بازرگانی کاشان:

بانکها به تأمین مالی بنگاه‌های متوسط توجه کنند

تولایی، رئیس اتاق کاشان با اشاره به نقش مهم بانک‌ها در تأمین نقدینگی صنعت، گفت: باوجوداین، تولیدکننده غالباً در تأمین نقدینگی لازم از بانک‌ها موفق نیست.

به گزراش بازار به نقل از اتاق ایران، محمود تولایی رئیس اتاق کاشان گفت: کاشان از ظرفیت اقتصادی مناسبی برای حضور و فعالیت بانک‌ها به‌عنوان بنگاه اقتصادی برخوردار است و رویکرد اتاق کاشان در خصوص بانک‌ها حمایتی در چارچوب قانون است؛ چراکه اگر بانک‌ها حمایت نشوند نمی‌توانند فعالیت کرده و خدمات مطلوبی به صنعت و تولید منطقه ارائه کنند.

تولایی در نشست هیات رئیسه اتاق کاشان با مدیرعامل بانک صنعت و معدن، افزود: در گذشته سوءمدیریت‌هایی که در برخی از مجموعه‌های اقتصادی نیمه‌دولتی منطقه حاکم بوده و ضربه‌هایی به منابع بانک‌ها وارد کرده است؛ اما گردش مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط بخش خصوصی منطقه طی زمان‌های گذشته مطلوب بوده و خدمات متقابل خوبی بین بانک‌ها و این‌گونه بنگاه‌های اقتصادی برقرار بوده است.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ واحد صنعتی در منطقه کاشان و آران و بیدگل فعال است. شاخص سرانه سرمایه‌گذاری و اشتغال در منطقه کاشان و آران و بیدگل از جایگاه نخست در کشور برخوردار است. افزون بر این عمد منافع و سود بخش صنعت در کاشان مصروف توسعه سرمایه‌گذاری شده و منابعی از کاشان خارج نشده است.

رئیس اتاق کاشان با اشاره به پتانسیل‌های بانک صنعت، اظهار کرد: بانک صنعت و معدن خوب شروع کرد ولی خدمات آن به‌مرورزمان کاهش پیدا کرده و نتوانسته است رضایت عمومی بخش صنعتی را تأمین کند. اگر بانک صنعت و معدن بتواند بنگاه‌های متوسط را حمایت کند اصلاً با مشکل مواجه نمی‌شود. به نظر می‌رسد منابع بانک صنعت و معدن در صنایع دولتی پرداخت و عمدتاً بازپرداخت نشده باشد، چنانچه در بخش خصوصی پرداخت شود با چنین مشکلی مواجه نمی‌شود.

تولایی با تأکید بر توسعه قابل‌توجه تراکنش‌های ارزی منطقه گفت: ۷۰ درصد مواد اولیه فرش اعم از اکریلیک، بخشی از پلی‌استر، رنگ، کنف و ماشین‌آلات صنعت فرش ماشینی وارداتی است. افزون بر اینکه دیگر صنایع نیز واردات انجام می‌دهد و تنوع محصول در کاشان بسیار گسترده است.

وی در پایان تصریح کرد: اضمحلال سرمایه در تورم است و بانک‌هایی که در حوزه ارزی منابع داشتند از این آسیب محفوظ ماندند؛ اما واقعیت این است که منابع موردنیاز سرمایه در گردش صنعت را باید معادل مبالغ ارزی آن حساب کرد و اعتبارات ریالی ۵ سال قبل امروز کمتر از یک‌هشتم امکان تأمین سرمایه در گردش برای صنعت را دارد.

۹۰ درصد تأمین مالی کشور توسط بانک‌ها انجام می‌شود
مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این نشست با بیان اینکه شبکه بانکی با بحران‌های مختلفی مواجه است، گفت: ۹۰ درصد تأمین مالی کشور توسط بانک‌ها در حال انجام است؛ درحالی‌که گردش مالی «بودجه عمرانی دولت»، «بیمه»، «بازار سرمایه و بورس» و «سرمایه‌گذاری خارجی» و «شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیمه‌ای» تنها ۱۰ درصد مراودات مالی کشور را بر دوش کشیده است.

وی تصریح کرد: باوجوداینکه ۹۰ درصد شبکه تأمین مالی توسط بانک صورت گرفته است بیشترین بی‌مهری‌ها و بی‌وفایی‌ها نسبت با بانک صورت می‌گیرد.

خرسندیان یادآور شد: امروز بانک‌ها با مشکل جدی تأمین منابع مواجه هستند. یکی دیگر از مشکلات بانک‌ها معوقات سررسیده شده هستند. امروزه اگر بانک‌ها سراغ بنگاه‌هایی بروند که معوقات سررسیده شده دارند فوراً از ستاد تسهیل و دادگستری و مراجع قضایی گفته می‌شود که رسیدگی متوقف شود تا به تولید خدشه‌ای وارد نشود.

خرسندیان تأکید کرد: اصلاً بانک‌ها به دنبال وارد کردن خدشه به تولید کشور نیستند یا اینکه به دنبال تملک بنگاه‌ها نمی‌باشند. در طول سال‌هایی که بانک تملکی به‌واسطه معوقات بنگاه‌های تولیدی انجام داده است مطلقاً موردی پیدا نمی‌کنید که بانک یک مجموعه اقتصادی دایر را تملک کرده باشد.

وی تصریح کرد: البته لازم است بانک‌ها برای حفظ بیت‌المال و منابع مردم ناچار برای مطالبات بنگاه‌هایی که از تولید و فعالیت فاصله گرفته پیگیری کرده و حتی برای تملک آن مجموعه اقدام کند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن اظهار کرد: رسالت بانک صنعت و معدن کمک به تولید و اشتغال است ولی متأسفانه شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای رقم خورده که به‌شدت دست بانک در معادلات اقتصادی بسته شده است. بانک صنعت و معدن ۵۲ شعبه در کشور دارد و این مزیت بانک است که خود را درگیر سرمایه‌گذاری خرد نکرده است و به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کند.

کد خبر: ۱۶۶٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha