۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
سهم کوچک ایران دررقابت با کافران فعال در بازار حلال!
اقتصادهای بزرگ دنیا در پی سهم داشتن در بازار جهانی حلال هستند

سهم کوچک ایران دررقابت با کافران فعال در بازار حلال!

تجارت حلال در دنیا تجارت عظیمی است که حتی کشورهای غیراسلامی در پی به دست آوردن سهمی از این بازار هستند. با این وجود سهم بازار ایران در این بازار بسیار ناچیز است که به گفته کارشناسان به دلایلی مانند زیاد نبودن تولیدات کشاورزی ما، وجود تحریم‌ها و موانع پیش روی صادرکنندگان است.

بلوردی؛ خبرگزاری بازار-عبدالحسین فخاری دبیر کل موسسه حلال جهانی در خصوص فرایند روی کار آمدن نشان حلال می‌گوید: نشان حلال در واقع بحث فراگیری است و فقط شامل مواد غذایی نیست بلکه بحث لوازم آرایشی بهداشتی، پوشاک و گردشگری را نیز در بر می‌گیرد. با این وجود تا حدود ۶ دهه قبل کسی به موضوع نشان حلال توجهی نداشت. به تدریج و با توجه به اینکه مسلمانان در برخی کشورها در  اقلیت بودند و کلیت کشوری که در آن زندگی می‌کردند مساله حلال رعایت نمی‌شد مجبور شدند برای خودشان یک نظام به نام نظام نشان حلال تدوین کنند تا اینکه مطمئن شوند آنچه که در یک کشور غیراسلامی تهیه و مصرف می‌کنند حلال است.

فخاری می افزاید: کشور مالزی در مساله نشان حلال پیشقدم شد چون ۴۵ درصد جمعیت این کشور غیرمسلمان است و بخشی از مواد غذایی و بهداشتی توسط غیرمسلمان‌ها تهیه می شد در نتیجه مجبور شدند نشان حلال را تدوین کنند که بتواند به مردم اطمینان دهند آنچه نشان حلال دارد را با اطمینان مصرف کنند. این نشان بتدریج به کشورهای دیگر رفت تا اینکه در سال ۲۰۰۸ سازمان کنفرانس اسلامی در کنفرانسی در ترکیه ماموریت داد که یک کمیته متشکل از ۳۰ کشور گرد هم آیند و یک استاندارد به طور یکپارچه برای همه مسلمانان تدوین کنند. در اکتبر ۲۰۱۰ نخستین استاندارد حلال  تدوین شد و به امضای وزرای کشورهای اسلامی رسید و الان ملاک عمل در دنیا استاندارد فراگیر سازمان کنفرانس اسلامی است که تعیین می‌کند مواد غذایی از نظر استاندارد دارای چه شرایطی باید باشند تا بشود به آنها نشان حلال داد.

برزیل، نیوزلند و استرالیا اگر نتوانند گوشت و مواد پروتئینی خود را به کشورهای اسلامی بفروشند ضرر هنگفتی میکنند به همین دلیل برای بودن در بازار حلال با یکدیگر مسابقه میدهند

نقش آفرینی صنعت کشاورزی در بازار حلال

وی در خصوص اهمیت نشان حلال خاطر نشان می‌کند: بخش حلال از نظراقتصادی نگاه تمام مردم را به سمت خود جمع کرده است چون در حال حاضر حدود ۲ میلیارد نفر مسلمان در دنیا وجود دارد بنابراین  اگر هر نفر از این جمعیت سالانه حداقل هزار دلار صرف غذای خود کند عددی به بزرگی ۲ هزار میلیارد دلار در سال می شود که عدد چشمگیری است و تمام اقتصادهای دنیا تلاش می‌کنند سهمی از این بازار گسترده داشته باشند.

 فخاری ادامه میدهد: جالب است بدانید حتی کشورهای غیرمسلمان  نیز باهم رقابت میکنند که بتوانند در بازار حلال حضور داشته باشند.  به عنوان مثال برزیل، نیوزلند و استرالیا اگر نتوانند گوشت و مواد پروتئینی خود را به کشورهای اسلامی بفروشند ضرر هنگفتی میکنند به همین دلیل برای بودن در بازار حلال با یکدیگر مسابقه میدهند.

وی با بیان اینکه صنعت کشاورزی در حوزه حلال یک صنعت نقش آفرین است، می افزاید: یعنی اگر حتی خرما که یک محصول گیاهی است بدون نشان حلال عرضه شود در برخی کشورها به فروش نمی رود چون معتقدند ممکن است دارای مواد افزودنی باشد که حلال بودن آن را زیر سوال ببرد.

عمده دلایل حضور کم رنگ ایران در بازار جهانی حلال

دبیر کل موسسه حلال جهانی در پاسخ به این سوال که چند درصد از بازار جهانی حلال متعلق به محصولات ایرانی است، می گوید: ما سهم چندانی در تجارت جهانی حلال نداریم آن هم به چندین دلیل؛ از جمله اینکه حجم محصولات کشاورزی ما انقدر نیست که بتواند جوابگوی تامین مواد کشاورزی دنیا باشد و ما بتوانیم از این بازار سهم عمده‌ای داشته باشیم.

فخاری تصریح می‌کند: بر اساس آمار اعلامی، کل صادرات کشاورزی ما ۷ تا ۸ میلیارد است که در تجارت ۲ هزار میلیاردی اصلا رقمی نیست. البته اگر حتی بتوانیم صادر کنیم و روابط صادراتی مان راحت و سهل باشد، تحریم نباشیم، نظامات بانکی برای ما دشواری ایجاد نکنند و غیره محصولات کشاورزی مان برای صادر کردن رقم قابل توجهی نیست.

وی می‌گوید:کشور ما باید در حوزه حلال برنامه‌ریزی کند تا حضور بیشتری داشته باشد. اگرچه در حوزه فرهنگ حلال از همه جلوتر هستیم یعنی در تدوین استانداردها در دهه گذشته ایران جلوتر از کشورهای دیگر حرکت کرده است. مثلا ما پیش نویس گردشگری را در موسسه حلال جهانی تدوین کرده‌ایم در حالی که در دیگر کشورها در این خصوص اقدام قابل توجهی نشده است.

فخاری می‌افزاید: کشور ما در بحث کشاورزی در معرض آسیبهای بسیاری بوده و هست مثل کم آبی که در برخی مناطق نمی‌توان سطح زیرکشت را افزایش بدهیم. همچنین از نظر آفاتی مثل ملخ کشاورزی ما همواره در معرض خطر است بنابراین کشاورزی مان از این آسیبهای طبیعی رنج می برد. با این وجود با توجه به اینکه همه محصولات کشاورزی ما حلال است بنابراین اگر بتوانیم کل محصولات کشاورزی‌مان را صادر کنیم و تحریم مانع ما نباشد و از آن طرف نیز دشواری‌هایی سر راه صادرکنندگان نباشد، قطعا میتوانیم در بازار حلال پررنگ تر حضور داشته باشیم.

این فعال حوزه حلال خاطرنشان می‌گوید: از سوی دیگر صادرکنندگان ما از قواعد دست و پاگیر در حوزه صادرات و فروش محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر همواره گله‌مند هستند و طبیعتا مغلوب رقبا میشوند. ضمن اینکه تا به حال هیچ مشوق صادراتی برای محصولات حلال صادر نشده است در حالی که با توجه به حلال بودن کل محصولات کشاورزی ما؛ «حلال» بودن  جزو  مزیت نسبی ما نسبت به دیگر کشورها است.

فخاری در پایان تاکید میکند: ما در موسسه حلال جهانی چندین سال تلاش کردیم تا یک روز را به عنوان روز حلال در تقویم تعیین کنند اما اینگونه نشد امیدواریم این کار تحقق یابد تا مردم به اهمیت نشان حلال بیشتر توجه نمایند.

کد خبر: ۱۶٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha